Column Hans van Spronsen: 2017, het jaar van de hotelier

21 december 2016 | Hans van Spronsen

Een nieuw jaar staat op het punt van beginnen. De budgetten zijn gemaakt en het beleidsplan is af. De marktomstandigheden lachen u toe en u bent er klaar voor om van 2017 een geweldig jaar te maken. Een jaar vol uitdagingen met paar onzekere aspecten. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als een hotelier de president wordt van één van de belangrijkste landen van de wereld? Trouwens, hoe veel erkenning voor het vak hotelier wilt u hebben? Na een lange periode waarin het beroep laag scoorde in de beroepenranglijstjes wordt 2017 het jaar van de hotelier.  

Eindelijk beseft de samenleving de waarde van het vak. En de victorie begint in Amerika. Een hotelier wordt de nieuwe president van de Verenigde Staten. Eigenlijk wel logisch, want wie is er meer gast- of klantgerichter dan een hotelier? Trump heeft in de afgelopen maanden al laten blijken dat hij het serieus meent. De Mexicanen zijn al uitgenodigd, hij wil ze zelfs voortaan door de voordeur binnen laten komen. Kortom, daar heeft de hele wereld wat aan. 

Aan ons dan maar weer om elke dag te laten zien wat gastgerichtheid betekent. Dat het vak van herbergier anno 2017 nog springlevend is en dat u uw gasten maximaal wilt verwennen en erkennen. Eigenlijk gewoon doen wat u moet doen en dat elke dag weer. Laten zien dat deze sector de oase is in een turbulente wereld. Een plek met aandacht voor de gast, waar hij kan herstellen van reizen, congresseren of gewoon kan komen genieten omdat hij of zij dat nodig heeft. 

Dat moet in elk beleidsplan staan. Uitblinken in gastvrijheid is de passie van elke hotelier, het professioneel verzorgen van al uw gasten. Dat is het motto voor elk jaar en dus ook voor 2017. Dan haalt u uw budgetten en wordt het een schitterend jaar met of zonder Donald’s inbreng. Ik wens u een magnifiek jaar toe.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: