Column Hans van Spronsen: authentiek briljant mislukken

12 februari 2008 | redactie

Wel eens gekeken op www.briljantemislukkingen.nl? Dit is een initiatief van een tot voor kort Nederlandse bank om verhalen van mislukkingen te verzamelen die op de één of andere manier succesvol zijn geworden, maar anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Op deze website tracht men door middel van verhalen, filmpjes, seminars, enzovoorts een positieve houding ten opzichte van mislukkingen te bevorderen.

Ze introduceren dus een Amerikaans gedachtegoed inzake ondernemerschap: meer ruimte voor risico’s en meer steun voor degene die bereid is om risico’s te nemen. Een briljant idee wellicht, maar ik vraag me af of hiermee de financiering bij deze bank eenvoudiger is geworden... Zeker nu de kredietcrisis als een onheilspellend spook boven de markt hangt.

Natuurlijk hebben ze gelijk dat risico’s nemen en 'out of the box' denken leiden tot grote veranderingen in de samenleving. Misschien is het zelfs zo dat mislukkingen leiden tot die vernieuwingen die hard nodig zijn in onze tijd. Als startende ondernemer lijkt deze weg echter door gebrek aan financiële middelen vaak onbegaanbaar. Juist de banken zullen huiverig staan tegenover baanbrekende, spannende en gedurfde ideeën. Maar voor u als gevestigde ondernemer biedt dit gedachtegoed onwaarschijnlijk veel mogelijkheden.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Ga met uw team eens een paar uur brainstormen over hoe u uw dienst anders kan verkopen, produceren of 'lay outen'. Gewoon een sessie waarin alles wat normaal gesproken absurd is, nu gewoon is. Waar naar elk idee - hoe gek ook - serieus wordt gekeken.

Ja, het zal even wennen zijn, want 'dat kan niet' of 'dat is te duur' of 'daar is geen markt voor' ligt ons voor in de mond. Maar ik weet zeker dat na verloop van tijd veel meer mogelijk is dan we nu denken. Wie had twintig jaar geleden voorspeld dat wij nu allemaal met flesjes Spa door het land zouden hobbelen? Of dat jonge mensen hun sociale contacten grotendeels via Hyves maken?

Kijk ook eens kritisch naar uw verkoopuitingen. Doet u ook mee aan de trend van authenticiteit; puur of echt zijn; midden in de samenleving willen staan; een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij? Maar wat houdt authentiek of echt nu eigenlijk in? Wie definieert het? En definiëren onze gasten of klanten het ook zo? En wat verwachten onze gasten als wij onze gastvrijheid via uitingen op onze website of in advertenties het predikaat authentiek of echt meegeven?

Doe eens gek en wellicht briljant. Waarschijnlijk wordt het een mislukking, maar misschien een briljante mislukking. Stel de maand van de 'oprechte gastvrijheid' in, of het 'wij zijn lekker authentiek' weekend. Maar wat ook zou kunnen is: de 'Dag van het Eerlijke Slapen', of het 'Maatschappelijk Verantwoord Dinerarrangement'. U kunt natuurlijk veel beter zelf briljante ideeën ontwikkelen. Het belangrijkste is echter dat u de durf en het lef toont om iets anders te gaan doen dan wat u altijd al heeft gedaan.

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: