Column Hans van Spronsen: authentiek briljant mislukken

Auteur: redactie
Columns Hans van Spronsen 12 februari 2008
Column Hans van Spronsen: authentiek briljant mislukken

Wel eens gekeken op www.briljantemislukkingen.nl? Dit is een initiatief van een tot voor kort Nederlandse bank om verhalen van mislukkingen te verzamelen die op de één of andere manier succesvol zijn geworden, maar anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Op deze website tracht men door middel van verhalen, filmpjes, seminars, enzovoorts een positieve houding ten opzichte van mislukkingen te bevorderen.

Ze introduceren dus een Amerikaans gedachtegoed inzake ondernemerschap: meer ruimte voor risico’s en meer steun voor degene die bereid is om risico’s te nemen. Een briljant idee wellicht, maar ik vraag me af of hiermee de financiering bij deze bank eenvoudiger is geworden... Zeker nu de kredietcrisis als een onheilspellend spook boven de markt hangt.

Natuurlijk hebben ze gelijk dat risico’s nemen en 'out of the box' denken leiden tot grote veranderingen in de samenleving. Misschien is het zelfs zo dat mislukkingen leiden tot die vernieuwingen die hard nodig zijn in onze tijd. Als startende ondernemer lijkt deze weg echter door gebrek aan financiële middelen vaak onbegaanbaar. Juist de banken zullen huiverig staan tegenover baanbrekende, spannende en gedurfde ideeën. Maar voor u als gevestigde ondernemer biedt dit gedachtegoed onwaarschijnlijk veel mogelijkheden.

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Ga met uw team eens een paar uur brainstormen over hoe u uw dienst anders kan verkopen, produceren of 'lay outen'. Gewoon een sessie waarin alles wat normaal gesproken absurd is, nu gewoon is. Waar naar elk idee - hoe gek ook - serieus wordt gekeken.

Ja, het zal even wennen zijn, want 'dat kan niet' of 'dat is te duur' of 'daar is geen markt voor' ligt ons voor in de mond. Maar ik weet zeker dat na verloop van tijd veel meer mogelijk is dan we nu denken. Wie had twintig jaar geleden voorspeld dat wij nu allemaal met flesjes Spa door het land zouden hobbelen? Of dat jonge mensen hun sociale contacten grotendeels via Hyves maken?

Kijk ook eens kritisch naar uw verkoopuitingen. Doet u ook mee aan de trend van authenticiteit; puur of echt zijn; midden in de samenleving willen staan; een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij? Maar wat houdt authentiek of echt nu eigenlijk in? Wie definieert het? En definiëren onze gasten of klanten het ook zo? En wat verwachten onze gasten als wij onze gastvrijheid via uitingen op onze website of in advertenties het predikaat authentiek of echt meegeven?

Doe eens gek en wellicht briljant. Waarschijnlijk wordt het een mislukking, maar misschien een briljante mislukking. Stel de maand van de 'oprechte gastvrijheid' in, of het 'wij zijn lekker authentiek' weekend. Maar wat ook zou kunnen is: de 'Dag van het Eerlijke Slapen', of het 'Maatschappelijk Verantwoord Dinerarrangement'. U kunt natuurlijk veel beter zelf briljante ideeën ontwikkelen. Het belangrijkste is echter dat u de durf en het lef toont om iets anders te gaan doen dan wat u altijd al heeft gedaan.

HM302008

Overig nieuws