Column Hans van Spronsen: Badkamerverdriet

28 juli 2017 | Roy Spijker

Nog niet zo heel lang geleden was een voorbeeld van luxe in de hotellerie een badkamer met een bad. U kon daar zelfs nog een hogere kamerprijs voor vragen. En als er dan een bad in was gezet, dan werd er vaak als compromis een douche boven gehangen. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Op dit moment zien we dat het bad enorm aan populariteit verliest en relatief snel uit de badkamer verdwijnt. Het bad wordt vervangen door de inloopdouche, al dan niet met extra gadgets, maar zeker met een stortdouche. Helaas zitten nog veel badkamers in de transformatieperiode en die hebben dus nog een douche in het bad en om geklieder te voorkomen soms zelfs nog een douchegordijn. 

Allemaal wel mee te leven? Nou, ik vind van niet! Ik begrijp dat veel hotels niet zomaar hun badkamer kunnen aanpassen, maar een paar zaken dient u wel op orde te hebben. Bij een douche in het bad hoort standaard een badmat. Alhoewel we niet vaak horen dat mensen uitglijden bij het in het bad stappen, komt dit waarschijnlijk vaker voor dan u denkt. Dat men dit niet meldt is mogelijk valse schaamte. Toch een beetje een knullige situatie.

Ik denk dat er meer ongemakken ontstaan dan we denken. Zeker in de wetenschap dat veel hotelgasten, vooral in het luxere hotel, niet tot de categorie 18-35 jaar behoren. Bij onze vergrijzende gasten zal ook de motoriek ietsjes minder gaan functioneren. Naast de badmat zouden ook één of twee steunen het risico van vallen enorm kunnen verminderen. 

Dan het douchegordijn. Dat kan echt niet meer anno 2017. In mijn optiek beïnvloedt het douchegordijn uw score op de boekingssites op het gebied van hygiëne, een score die een rol speelt bij het boekingsproces. Waarom ik dat denk? Stelt u zich eens voor. U heeft gisteravond een uitzending van Rob Geus gezien waarin hij met ultraviolet aantoont wat er allemaal op een douchegordijn aanwezig kan zijn. Nu staat u te douchen en door de warmte plakt het douchegordijn eventjes aan uw lichaam. Zeker weten dat u een wat lager cijfer invult voor hygiëne.

En dan de föhn. Hoe vaak ik niet zie dat dit apparaat amper werkt! Leg een goede föhn neer of niet. Irritatie moet u namelijk zien te voorkomen. Apparaten die niet voldoende functioneren is niet echt gastvrij. Ga dus aan de slag en zorg voor minder badkamerverdriet.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: