Column Hans van Spronsen: De Erfenis van Pim

2 juni 2002 | Redactie

Langzaam ebt de massapsychose weg uit de samenleving; nu komt de tijd om eens goed te overzien wat er allemaal gebeurd is. Vreselijke zaken, maar daar is genoeg over gezegd en geschreven. Het wordt tijd om vast te stellen wat we er verder mee moeten, kunnen en willen. We kunnen natuurlijk beschuldigend wijzen naar de politici, maar de politiek wordt gemaakt door mensen, en mensen maken de samenleving. Dus het kan bijna niet waar zijn dat het probleem zich beperkt tot de politiek. Het is een probleem van ons allemaal.

Ook in het bedrijfsleven komen we dezelfde ‘ingeklonken manier’ van werken, praten, denken en doen tegen. Wat te denken van het zogenaamde ‘old boys-netwerk’? Is dat zoiets als achterkamertjespolitiek? En welke ondernemer spreekt wel klare taal? Lees de rapporten van adviesbureaus en accountants maar eens. Helemaal boeiend zijn die van fiscalisten. Luister maar eens naar juristen, of probeer de stukken van de notaris te begrijpen.

Marketingmensen die hun strategie gaan uitleggen, spreken dikwijls een ‘vreemde taal’. Of columnisten die het allemaal zo goed weten... Allemaal zitten wij vastgeroest in onze eigen wereld. Moeilijke woorden worden gebruikt om aanzien te krijgen, of om zaken mee te verhullen.

En dat is nu juist het belangrijkste van ‘de nalatenschap’: doe normaal en zeg wat je denkt of voelt. Gewoon recht voor zijn raap. Gewoon in taal die elke alfabeet kan begrijpen. Gewoon vertellen hoe het zit. Geen onduidelijke verhalen of smoezen, maar de naakte waarheid. Mensen willen dat. Uw medewerkers en uw klanten zijn mensen.

Duidelijkheid is blijkbaar het woord van de nieuwe tijd. Dat zal wel even wennen worden. Probeert u de komende week eens te letten op hoeveel mensen uw ja/nee vraag met alleen maar ja/nee durven beantwoorden. Maarmate het onderwerp gevoeliger ligt, neemt de onduidelijkheid van beantwoording toe. Het zit diep opgesloten in ons normale gedrag. Wij zullen dan ook heel wat tijd uit moeten trekken om als samenleving hier vanaf te komen.

Maar het zal veel voorspoed brengen: de tijd die wij nu verspelen met het recht praten van onze eigen onduidelijkheid, kunnen we in de toekomst gebruiken voor  zinnige zaken. Hoeveel vergaderingen hadden niet de helft korter kunnen duren? Alleen maar door duidelijk en begrijpelijk met elkaar te praten. Ik kijk nu al uit naar verkoopuitingen die hieraan voldoen. ‘Zondagavond krijgt u 50% korting op uw overnachting, omdat er dan niemand bij ons wil slapen.’ - ‘Wij hebben onze prijzen met 10% verhoogd omdat wij ook eens winst willen maken.’ Kortom: wie durft?

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: