Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

16 januari 2019 | Hans van Spronsen

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan gebeuren blijkt maar weer dat ook hoteliers zich steeds meer zullen moeten gaan verdiepen in de cyberwereld en de cybercriminaliteit. Of we het nou leuk vinden of niet, ook een veilig netwerk wordt een steeds belangrijker onderdeel van gastvrijheid. Recent was ik onderweg langs diverse hotels in Europa en logde dagelijks in op de wifi van deze hotels. Helaas werd op de laatste dag van mijn trip mijn e-mail account door de provider afgesloten aangezien ik gehackt was. Een vervelende situatie; het kostte mij bovendien heel veel tijd om alles weer werkzaam te krijgen. Gelukkig voor het hotel kon ik niet vaststellen waar het precies gebeurd was, want anders had dat toch een smet op mijn verblijf in het betreffende hotel opgeleverd.

Met de opkomst van het ‘internet of things’ zal er steeds meer een beroep worden gedaan op uw IT-afdeling. Te denken valt hierbij aan het openen van de hotelkamer met de smartphone, het afspelen van muziek via mobieltjes op de hotelkamer en tal van andere toepassingen waarmee we de komende jaren geconfronteerd zullen worden. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de beveiliging van al die nieuwe toepassingen op zijn minst nog niet echt optimaal te noemen is. Een punt van zorg dus voor elke hotelier! Aan de ene kant wil onze gast steeds meer van deze toepassingen op de hotelkamer, maar gasten zullen ook steeds meer eisen gaan stellen aan de beveiliging van uw internet. Niemand wil dat zijn privacy geschaad wordt en al zeker niet in de ‘veilige’ hotelomgeving. Het is dan ook zaak dat u zich dit realiseert en dat u hier meer aandacht aan moet geven in de toekomst. Niet alleen vanwege de nieuwe wetgeving, maar met name hierom: gaat het mis voor de gast, dan eindigt een fijne ervaring in uw hotel met een nare bijsmaak. Daarbij heb ik het nog niet eens over de imagoschade als uw klantenbestand, zoals onlangs bij Marriott, wordt gehackt. Ook hier geldt het oude adagium: voorkomen is veel beter dan genezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: