Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

16 januari 2019 | Hans van Spronsen

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan gebeuren blijkt maar weer dat ook hoteliers zich steeds meer zullen moeten gaan verdiepen in de cyberwereld en de cybercriminaliteit. Of we het nou leuk vinden of niet, ook een veilig netwerk wordt een steeds belangrijker onderdeel van gastvrijheid. Recent was ik onderweg langs diverse hotels in Europa en logde dagelijks in op de wifi van deze hotels. Helaas werd op de laatste dag van mijn trip mijn e-mail account door de provider afgesloten aangezien ik gehackt was. Een vervelende situatie; het kostte mij bovendien heel veel tijd om alles weer werkzaam te krijgen. Gelukkig voor het hotel kon ik niet vaststellen waar het precies gebeurd was, want anders had dat toch een smet op mijn verblijf in het betreffende hotel opgeleverd.

Met de opkomst van het ‘internet of things’ zal er steeds meer een beroep worden gedaan op uw IT-afdeling. Te denken valt hierbij aan het openen van de hotelkamer met de smartphone, het afspelen van muziek via mobieltjes op de hotelkamer en tal van andere toepassingen waarmee we de komende jaren geconfronteerd zullen worden. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de beveiliging van al die nieuwe toepassingen op zijn minst nog niet echt optimaal te noemen is. Een punt van zorg dus voor elke hotelier! Aan de ene kant wil onze gast steeds meer van deze toepassingen op de hotelkamer, maar gasten zullen ook steeds meer eisen gaan stellen aan de beveiliging van uw internet. Niemand wil dat zijn privacy geschaad wordt en al zeker niet in de ‘veilige’ hotelomgeving. Het is dan ook zaak dat u zich dit realiseert en dat u hier meer aandacht aan moet geven in de toekomst. Niet alleen vanwege de nieuwe wetgeving, maar met name hierom: gaat het mis voor de gast, dan eindigt een fijne ervaring in uw hotel met een nare bijsmaak. Daarbij heb ik het nog niet eens over de imagoschade als uw klantenbestand, zoals onlangs bij Marriott, wordt gehackt. Ook hier geldt het oude adagium: voorkomen is veel beter dan genezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: