Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

16 januari 2019 | Hans van Spronsen

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan gebeuren blijkt maar weer dat ook hoteliers zich steeds meer zullen moeten gaan verdiepen in de cyberwereld en de cybercriminaliteit. Of we het nou leuk vinden of niet, ook een veilig netwerk wordt een steeds belangrijker onderdeel van gastvrijheid. Recent was ik onderweg langs diverse hotels in Europa en logde dagelijks in op de wifi van deze hotels. Helaas werd op de laatste dag van mijn trip mijn e-mail account door de provider afgesloten aangezien ik gehackt was. Een vervelende situatie; het kostte mij bovendien heel veel tijd om alles weer werkzaam te krijgen. Gelukkig voor het hotel kon ik niet vaststellen waar het precies gebeurd was, want anders had dat toch een smet op mijn verblijf in het betreffende hotel opgeleverd.

Met de opkomst van het ‘internet of things’ zal er steeds meer een beroep worden gedaan op uw IT-afdeling. Te denken valt hierbij aan het openen van de hotelkamer met de smartphone, het afspelen van muziek via mobieltjes op de hotelkamer en tal van andere toepassingen waarmee we de komende jaren geconfronteerd zullen worden. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de beveiliging van al die nieuwe toepassingen op zijn minst nog niet echt optimaal te noemen is. Een punt van zorg dus voor elke hotelier! Aan de ene kant wil onze gast steeds meer van deze toepassingen op de hotelkamer, maar gasten zullen ook steeds meer eisen gaan stellen aan de beveiliging van uw internet. Niemand wil dat zijn privacy geschaad wordt en al zeker niet in de ‘veilige’ hotelomgeving. Het is dan ook zaak dat u zich dit realiseert en dat u hier meer aandacht aan moet geven in de toekomst. Niet alleen vanwege de nieuwe wetgeving, maar met name hierom: gaat het mis voor de gast, dan eindigt een fijne ervaring in uw hotel met een nare bijsmaak. Daarbij heb ik het nog niet eens over de imagoschade als uw klantenbestand, zoals onlangs bij Marriott, wordt gehackt. Ook hier geldt het oude adagium: voorkomen is veel beter dan genezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

Achtergronden Rotterdam
Roots en Rotterdam Pride organiseren uitbundige zondagbrunch

Van 22 tot en met 29 september 2019 vindt Rotterdam Pride plaats. Door middel van cultuur, kennis en entertainment wordt seksuele, sekse, culturele en genderdiversiteit op een positieve manier bespreekbaar en zichtbaar gemaakt. De stad bruist gedurende deze week van de evenementen en samen met Ro...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

OTA's Marriott
Marriott kiest voor Expedia als 'optimized distributor'

Met ingang van 15 oktober worden Marriott International’s b2b-tarieven, beschikbaarheid en content voor meerdere reisaanbieders exclusief gedistribueerd door Expedia Group, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. De partijen zijn in april dit jaar deze exclusieve overeenkomst overeengekomen. Fri...

Toerisme Opening
Landal Kaatsheuvel verwelkomt op 4 oktober de eerste gasten

Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel, waar de eerste 24 vakantiewoningen gereed zijn. Voordat het zover is, kunnen huiseigenaren en relaties komen proefslapen in het weekend van 27 september. In datzelfde weekend vinden op 28 en 29...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: