Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

Auteur: Hans van Spronsen
Columns 16 januari 2019
Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan gebeuren blijkt maar weer dat ook hoteliers zich steeds meer zullen moeten gaan verdiepen in de cyberwereld en de cybercriminaliteit. Of we het nou leuk vinden of niet, ook een veilig netwerk wordt een steeds belangrijker onderdeel van gastvrijheid. Recent was ik onderweg langs diverse hotels in Europa en logde dagelijks in op de wifi van deze hotels. Helaas werd op de laatste dag van mijn trip mijn e-mail account door de provider afgesloten aangezien ik gehackt was. Een vervelende situatie; het kostte mij bovendien heel veel tijd om alles weer werkzaam te krijgen. Gelukkig voor het hotel kon ik niet vaststellen waar het precies gebeurd was, want anders had dat toch een smet op mijn verblijf in het betreffende hotel opgeleverd.

Met de opkomst van het ‘internet of things’ zal er steeds meer een beroep worden gedaan op uw IT-afdeling. Te denken valt hierbij aan het openen van de hotelkamer met de smartphone, het afspelen van muziek via mobieltjes op de hotelkamer en tal van andere toepassingen waarmee we de komende jaren geconfronteerd zullen worden. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de beveiliging van al die nieuwe toepassingen op zijn minst nog niet echt optimaal te noemen is. Een punt van zorg dus voor elke hotelier! Aan de ene kant wil onze gast steeds meer van deze toepassingen op de hotelkamer, maar gasten zullen ook steeds meer eisen gaan stellen aan de beveiliging van uw internet. Niemand wil dat zijn privacy geschaad wordt en al zeker niet in de ‘veilige’ hotelomgeving. Het is dan ook zaak dat u zich dit realiseert en dat u hier meer aandacht aan moet geven in de toekomst. Niet alleen vanwege de nieuwe wetgeving, maar met name hierom: gaat het mis voor de gast, dan eindigt een fijne ervaring in uw hotel met een nare bijsmaak. Daarbij heb ik het nog niet eens over de imagoschade als uw klantenbestand, zoals onlangs bij Marriott, wordt gehackt. Ook hier geldt het oude adagium: voorkomen is veel beter dan genezen.

HM302018

Overig nieuws