Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

16 januari 2019 | Hans van Spronsen

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan gebeuren blijkt maar weer dat ook hoteliers zich steeds meer zullen moeten gaan verdiepen in de cyberwereld en de cybercriminaliteit. Of we het nou leuk vinden of niet, ook een veilig netwerk wordt een steeds belangrijker onderdeel van gastvrijheid. Recent was ik onderweg langs diverse hotels in Europa en logde dagelijks in op de wifi van deze hotels. Helaas werd op de laatste dag van mijn trip mijn e-mail account door de provider afgesloten aangezien ik gehackt was. Een vervelende situatie; het kostte mij bovendien heel veel tijd om alles weer werkzaam te krijgen. Gelukkig voor het hotel kon ik niet vaststellen waar het precies gebeurd was, want anders had dat toch een smet op mijn verblijf in het betreffende hotel opgeleverd.

Met de opkomst van het ‘internet of things’ zal er steeds meer een beroep worden gedaan op uw IT-afdeling. Te denken valt hierbij aan het openen van de hotelkamer met de smartphone, het afspelen van muziek via mobieltjes op de hotelkamer en tal van andere toepassingen waarmee we de komende jaren geconfronteerd zullen worden. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat de beveiliging van al die nieuwe toepassingen op zijn minst nog niet echt optimaal te noemen is. Een punt van zorg dus voor elke hotelier! Aan de ene kant wil onze gast steeds meer van deze toepassingen op de hotelkamer, maar gasten zullen ook steeds meer eisen gaan stellen aan de beveiliging van uw internet. Niemand wil dat zijn privacy geschaad wordt en al zeker niet in de ‘veilige’ hotelomgeving. Het is dan ook zaak dat u zich dit realiseert en dat u hier meer aandacht aan moet geven in de toekomst. Niet alleen vanwege de nieuwe wetgeving, maar met name hierom: gaat het mis voor de gast, dan eindigt een fijne ervaring in uw hotel met een nare bijsmaak. Daarbij heb ik het nog niet eens over de imagoschade als uw klantenbestand, zoals onlangs bij Marriott, wordt gehackt. Ook hier geldt het oude adagium: voorkomen is veel beter dan genezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: