Column Hans van Spronsen: Disrupt or be disrupted, is that the question?

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 29 september 2016
Column Hans van Spronsen: Disrupt or be disrupted, is that the question?

Alles is op dit moment ‘disrupting’ in de moderne samenleving. Het woord van deze tijd. Uber is disrupting, Airbnb is disrupting en naast deze twee voorbeelden zijn nog veel meer nieuwe bedrijven dat. Wat is disrupting eigenlijk? De letterlijke vertaling is ‘verstoring’ of ‘ontregeling’. De praktische vertaling is feitelijk op een nieuwe manier een bestaande activiteit in de markt zetten. Dit dan wel met nieuwe kenmerken en aspecten. Innovatie staat hierbij centraal binnen het totale businessmodel. Disrupting betekent dus eigenlijk op een andere manier hetzelfde doen en, indien mogelijk, beter doen. Iets wat eigenlijk elke onderneming dagelijks zou moeten doen. Heel lang geleden noemden wij dit ‘Kaizen’. Elke dag verbeteringen doorvoeren om onze gast/klant nog beter te bedienen. We kunnen dus wel wat met het begrip ‘disrupting’ in onze bedrijfsvoering. Belangrijk hierbij is, om naar de eigen organisatie te kijken vanuit het principe van ‘Nicht was ist, doch was es sein soll’. Je gaat dus anders kijken naar de situatie van vandaag en jezelf overal bij afvragen: is wat wij doen hetgeen de gast wil of zou hij het graag anders zien? Niet blijven hangen in een gewoonte, maar je afvragen waarom wij het zo doen.

Dit geldt in principe voor de totale organisatie. Waarom staat er een rij bij het inchecken en uitchecken? Waarom geven we niet standaard een upgrade aan onze vaste gasten? Waarom is de turndown service te vroeg in de avond? Wil de gast geen keuze in verschillende vormen van ontbijtservice? Waarom zijn de handdoeken eigenlijk al te dun voor ons niveau? Waarom regelen we geen valet parking voor onze gasten?  Waarom krijgen onze gasten alleen op de eerste avond een flesje water op de kamer? Waarom geven we geen flesje water mee als de gast vertrekt? Waarom staat er nog steeds een oud iPod basisstation op de kamer? Waarom krijgt de gast geen welkomstdrankje bij aankomst? Disrupt dus en verbeter zo de performance van uw bedrijf. Ik weet zeker dat nieuwe toetreders dan minder kansrijk zullen zijn.

HM302016

Overig nieuws