Column Hans van Spronsen: doemdenkuh!

Auteur: redactie
Columns Hans van Spronsen 2 oktober 2008
Column Hans van Spronsen: doemdenkuh!

De wereld staat op zijn kop. Crisis op de financiële markten. Huizenprijzen onder druk. Terwijl ik dit schrijf is al minstens 180 miljard aan beurswaarde verdampt in een aantal weken. Alles wat zeker was lijkt nu opeens onzeker. Hoe is het met uw spaarcentjes? Lekker met een hoge rente in Verweggistan? Recessie en donkere wolken pakken zich samen. Het einde van het kapitalisme? Hoe kunnen we nog meer overdrijven? En het wordt nog erger.

'Hoe overleef ik een recessie' is het nieuwe Europese spel - nog voor Sinterklaasavond op de markt gebracht door Jumbo. Elke speler krijgt een krant erbij, om zijn speelwijze te beïnvloeden. Als je de pers de afgelopen weken volgt, lijkt het wel of we het stiekem prettig vinden om te doemdenken.

Natuurlijk zal het allemaal iets moeizamer gaan de komende periode, maar door doem te denken en doem te handelen veranderen wij echt niets aan de situatie. Sterker nog, pessimisme leidt tot terughoudend consumentengedrag en dus tot minder binnenlandse bestedingen. Nee, nu is het tijd om te doen wat er te doen staat. Gewoon aan het werk. Doen waar wij goed in zijn. Onze gasten verwennen, laten genieten en hun bezoek aan uw hotel tot een onvergetelijke ervaring te maken.

We zullen waarschijnlijk iets harder aan de bak moeten om de mooie groeicijfers van de afgelopen jaren te realiseren. Het zal allemaal niet meer vanzelf gaan. Juist nu wordt marketing cruciaal en zult u harder worden afgerekend op de gastvrijheid van uw organisatie. Want iedereen zal aan de gast gaan trekken. Dus vanaf nu niet meer alleen de plichtmatige kerstkaart naar uw gasten of de standaard advertentie in de krant.

Nee, het is tijd voor creativiteit. Andere tijden vragen nu eenmaal om andere oplossingen. Uw nu al goede product moet nog verder gaan excelleren, zodat uw gast zich helemaal niet afvraagt bij welk hotel hij zal boeken. Wandel samen met uw medewerkers nog eens kritisch door het bedrijf en kijk waar u verdere verbeteringen kunt aanbrengen. Bel, schrijf, mail veel vaker met uw gasten. Toon meer interesse dan ooit! Misschien gaat het percentage buitenlandse, korte vakanties wel naar beneden en willen deze gasten wel graag in Nederland een paar dagen weg!

Laat u inspireren door wat er allemaal in de wereld gebeurt. Inspiratie is naar mijn mening het antwoord op een 'crisis'. Door inspiratie en nieuwe ideeën bent u beter in staat de gast naar u toe te halen en aan u te binden. Geïnspireerd kunt u het beleid van uw onderneming nog beter maken.

Als organisatie laten wij ons al een paar jaar inspireren door hetgeen er wereldwijd wordt bedacht; over de ideeën van anderen laten wij onze gedachten weer gaan en zo ontstaat er een proces van innovatie waarbij uw gast centraal dient te staan. Vanaf begin november zullen wij u met een stukje inspiratie graag op weg helpen! 'Get inspired' op www.horecatrends.com. En alstublieft, ga niet doemdenken!

HM302008

Overig nieuws