Column Hans van Spronsen: Grote schoonmaak

13 februari 1999 | Redactie

Kunt u zich ook zo opwinden over de parlementaire enquête over de Bijlmerramp. Informatie die wel bekend was en niet werd doorgegeven. Informatie die niet bekend was of toch wel? Waren er nu wel of geen mannen in witte pakken? Wie heeft nu wel of niet zijn mond gehouden of gewoon de andere kant op gekeken? Schandelijk en onverantwoordelijk als je dat nu allemaal hoort. Eindverantwoordelijken die informatie niet hebben gekregen of toch wel?

Bij het volgen van deze enquête bekruipt mij echter naast een gevoel van ongeloof ook nog een totaal ander gevoel. Ben ik als verantwoordelijke binnen mijn organisatie dan zoveel anders dan de hoofdrolspelers in dit drama? Ben ik wel volledig geïnformeerd over wat er zich in mijn organisatie afspeelt. Zijn mijn mensen zo open en eerlijk als ik verwacht? Wil ik alle informatie ook daadwerkelijk horen of sluit ik ook mijn ogen en oren soms? Of wordt het mij wel verteld maar doe ik soms ook niet alsof ik het niet heb gehoord of geweten? Eerlijkheid gebiedt mij me af te vragen of ik als er over 6 jaar een enquête in mijn organisatie wordt gehouden, dan in staat zal zijn de goede antwoorden te geven. Of ga ik ook een beetje stotteren?

Misschien kunnen wij leren van deze enquête. Ons eens nader verdiepen in onze eigen organisatie. Zijn wij open en klantgericht als wij denken. Is de informatiestroom in onze organisatie wel zo goed geregeld? Moeten wij managers misschien, wat meer tijd steken in onze eigen organisatie? Eens goed nadenken over onze informatiestroom en het gedrag van onze medewerkers en natuurlijk ook van onszelf. Zijn onze systemen zo functioneel dat alle informatie ook daadwerkelijk terecht komt bij ons als eindverantwoordelijken. Of wat nog belangrijker is, is er in uw bedrijf een bedrijfscultuur waarbinnen men open en eerlijk informatie/fouten aan u meldt? Is er een duidelijke formulering over wat nu precies een klacht is? Of maakt men tot op zekere hoogte die inschatting zelf? Zijn wij als bedrijf daadwerkelijk een lerende organisatie die van zijn fouten wil en moet leren? Of verdwijnt er niettemin veel onder het bekende tapijt?

Misschien is dit een onderwerp om in het voorjaar eens in uw organisatie aan de orde te stellen. In het voorjaar houden wij Nederlanders toch allemaal grote schoonmaak?  Bespreek in uw personeelsmeetings eens waar hier mogelijk nog de schoen wringt. Stimuleer een cultuur waarin het maken van fouten bespreekbaar wordt. Doe aan klachtenregistratie. Stel vast wat allemaal onder een klacht valt. Creëer duidelijkheid en neem de angst weg in uw organisatie. En misschien wel het belangrijkste stel u zelf open voor alle informatie, dus ook voor kritiek en klachten, en probeer zaken niet te bagatelliseren. Toon uw medewerkers dat het u ernst is. Neem elke dag dus de tijd om dit soort zaken af te handelen. Kortom weg met de mannen in witte pakken !

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: