Column Hans van Spronsen: Hallo, laat eens wat van je horen!

12 februari 2002 | Redactie

De periode van terugblikken en vooruitblikken is weer voorbij. Het einde van  het jaar en de daarbij horende filosofische levensbeschouwingen hebben we weer achter ons gelaten. Na een aantal diepzinnige overpeinzingen moet ook ik in januari weer gewoon verder, maar makkelijk maakt u het me niet.

Dit keer kwam ik tot een - voor mij persoonlijk - ongelooflijk inzicht. Ik, een zichzelf respecterend mens, ben totaal niet boeiend voor de horeca. Ik ben een ‘nobody’. Zo, die kwam dit jaar hard aan. Heb ik mijzelf jarenlang wijs gemaakt dat ik toch een leuk inkomen had; dat ik graag en veelvuldig mijn geld uitgaf in de horeca; dat ik dus gewoon iets betekende in de wereld, zeker als het om mijn bestedingen ging... FOUT! MIS!

Ik ben voor de horeca totaal oninteressant. Hoe een mens zichzelf in de maling kan nemen. Hallo, wakker worden!

Autofabrikanten, beleggingsinstellingen, banken, wijnleveranciers, luxe winkels, reisorganisaties et cetera zijn de oorzaak van dit totaal verkeerde zelfbeeld. En tegelijkertijd verzachten zij gelukkig mijn persoonlijk leed. Al deze leveranciers geven mij soms zelfs wekelijks het gevoel dat ik interessant ben. Zij herinneren mij via de post, de telefoon, de fax en internet telkens eraan dat zij graag zaken met mij willen doen. Niet zelden zijn het bedrijven waar ik nog nooit van gehoord heb. Dan denk ik altijd: Wat knap dat zij weten waar mijn interesses liggen. Natuurlijk, ik zal ooit wel eens een vragenlijst hebben ingevuld, die daarna op een juiste wijze in een databestand is opgenomen. Of men heeft op basis van de auto waarin ik rijd, of iets dergelijks, een behoeftenprofiel gemaakt.

Één ding is echter zeker: ik zit altijd ingedeeld in een groep die niet interessant is voor de horeca. Toch geef ik altijd een fooi, en ik gedraag mij netjes. Ik ga meer dan vijftigmaal per jaar uit eten; bezoek hotels - zowel zakelijk als privé - een aantal keren per jaar... Maar nooit eens een berichtje. Wat moet ik doen om wel interressant te zijn voor de horeca? Natuurlijk kan ik zelf reageren op advertenties, de gouden gids erbij pakken, of het telefoonboek. Maar dat bedoel ik eigenlijk niet. Dan maak ik mezelf interessant door een actie te ondernemen. Uiteindelijk doe ik dat toch wel, want ook ik wil graag interessant gevonden worden.

Vreemd dat ik, voor wat betreft de horeca, overal buiten val. Ik kan er nog steeds niet over uit. Nou vertelde iemand mij laatst dat de horeca nog niet werkt met ‘deze technieken’. Ik begreep echter onmiddellijk dat deze persoon mij een warm hart toedraagt en mijn gevoelens wilde sparen. Het kan toch niet echt waar zijn dat de horeca niet op deze wijze nieuwe klanten zoekt? Nee, waarschijnlijk moet ik op zoek naar de workshop ‘Hoe word ik ongevraagd interessant voor de horeca’.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: