Column Hans van Spronsen: Ik ben toch niet gek, zeker?

14 december 2010 | Redactie

Een goede vriend van mij zat helemaal in de war achter zijn laptop. Hij was bezig zijn vakantie te boeken. Maar hij twijfelde. Moest hij nu wel of niet vroeg boeken? Een echte Nederlander wil natuurlijk optimaal profiteren van de mogelijke kortingen. En de term 'vroegboekkorting' brengt hem iedere keer weer in vervoering. Daarnaast wil hij natuurlijk ook zekerheid dat het tripje niet al uitverkocht is. Ongeacht de kortingen boekt hij dus toch! En dan begint de ellende.

Vervolgens krijgt hij als klant allemaal aanbiedingen in de mail die ofwel een interessante korting bieden, ofwel allerhande leuke geschenken. En naarmate het tripje dichterbij komt, worden de aanbiedingen steeds interessanter en voor hem dus ook steeds zuurder. Het plezier van het tripje wordt op deze manier bijna vergald. Dat is toch geen gastvrijheid! Mensen raken in de war en weten echt niet meer of ze nu vroeg of juist laat moeten boeken. Nog erger, deze vriend vroeg het aan mij!

Helder is wel dat je mensen die vroeg boeken uit het mailingbestand moet halen van de 'last minute' aanbiedingen. Of wilt u als hotelier het er bij uw toekomstige gast inwrijven dat hij een sukkel is geweest om zo vroeg te boeken? Niet doen dus! Benader deze mensen met andere aanbiedingen. Maar zeker niet elke week, want dan vraagt u erom dat er niet meer wordt gekeken naar uw mail.

Het wordt sowieso tijd voor transparantie over de prijzen in uw hotel. Met uw moderne database moet het mogelijk zijn dat u precies weet welke prijs u moet vragen op welk moment. Misschien wel aardig om dit te communiceren. Dat zou er als volgt uit kunnen zien. 'Als u nu boekt, kost de kamer 100 euro; als u over twee weken boekt, kost de kamer 120 euro; als u op de dag van aankomst boekt, kost de kamer 90 euro. U maakt volledig inzichtelijk aan de gast wat het risico van wachten kost of oplevert.

Nog zo iets. Bij een aantal boekingsites kun je zien wat de 'echte' prijs is van de kamer die je boekt, naast de aanbieding. Vaak staat er dan een prijs die meer dan 150% hoger is dan de prijs waarvoor ik op dat moment kan boeken. Kom op zeg, ik ben toch niet gek! Daar tuinen - met mij - een heleboel gasten niet in! Ook hier geldt, doe normaal en vertel het echte verhaal. Transparantie graag.

HM302010

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: