Column Hans van Spronsen: kleuters worden kopers

2 september 2002 | redactie

Emma is pas geboren. Haar vader, een fervent horecabezoeker, leeft nog in een roze roes. Alleen jammer dat ze nu niet meer zo vaak uit eten kunnen. Of toch wel? Sommige horecaondernemers hebben immers echt wel iets begrepen van marketing: zij voldoen aan de behoeften van hun klanten.

Maar kinderen? Ik hoor u al zuchten. Kinderen zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar eigenlijk niet geschikt voor ons concept. Zij verstoren de rust in ons hotel of restaurant. Beter dat we het hen niet te veel naar de zin maken... Straks komen ze nog terug ook.

Nee, als ze groot zijn; dan zijn ze welkom. Eigenlijk vinden we dat ze ons dan wel moéten bezoeken. Maar zou het niet zo kunnen zijn, dat het kind van voorheen - opgezadeld met vervelende ervaringen - niet meer staat te trappelen? Hoeveel volwassenen beschouwen een hotel niet als een beperking van hun vrijheid? Jeugdtraumaatje?

Er zijn gelukkig uitzonderingen. Denk maar aan het hotel dat bij de reservering vraagt of er kinderen meekomen, en daar dan op inspeelt: een voetbaldekbedje voor het jochie; een schattig K3-dekbedje voor de kleine meid. Een paar pubertijdschriften op de kamer van de puberale gast. Een leuke knuffel; kinderspeelgoed; videobanden met leuke tekenfilms...

Trouwens, ook volwassenen voelen zich soms onbegrepen... Zijn er dan werkelijk geen badslippers te koop waar de voeten van een echte kerel in kunnen? En is de badjas ‘extra large’ alleen voor particulieren te koop? Toegegeven, ik heb ook pret als ik een man van twee meter in de hotelbadjas voorbij zie komen. Maar is dat gastvrijheid?

In restaurants word je ook wel eens positief verrast; als men het bestek en het glaswerk van de kinderen direct vervangt door kinderbestek en servies, bijvoorbeeld. Die grote wijnglazen vallen dan niet meer om; dat voorkomt een hoop irritatie. Een lolly of een schaaltje M&M’s bij het frisdrankje, als de ouders bonbons bij de koffie krijgen, schept een aangenaam gevoel bij de gasten. En hoeveel kinderen vinden een hoorntje met ijs niet veel lekkerder dan een coupe?

Gewoon je verdiepen in de behoeften van de doelgroep. Misschien creëren we dan echt gelukkige, kleine gasten die opgroeien met feestelijke horecaherinneringen. Tevens blijven hun ouders - uw huidige betalende doelgroep - regelmatig bij u langskomen. Volgens mij levert dat beetje aandacht erg veel rendement op.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: