Column Hans van Spronsen: kleuters worden kopers

Auteur: redactie
Columns Hans van Spronsen 2 september 2002
Column Hans van Spronsen: kleuters worden kopers

Emma is pas geboren. Haar vader, een fervent horecabezoeker, leeft nog in een roze roes. Alleen jammer dat ze nu niet meer zo vaak uit eten kunnen. Of toch wel? Sommige horecaondernemers hebben immers echt wel iets begrepen van marketing: zij voldoen aan de behoeften van hun klanten.

Maar kinderen? Ik hoor u al zuchten. Kinderen zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar eigenlijk niet geschikt voor ons concept. Zij verstoren de rust in ons hotel of restaurant. Beter dat we het hen niet te veel naar de zin maken... Straks komen ze nog terug ook.

Nee, als ze groot zijn; dan zijn ze welkom. Eigenlijk vinden we dat ze ons dan wel moéten bezoeken. Maar zou het niet zo kunnen zijn, dat het kind van voorheen - opgezadeld met vervelende ervaringen - niet meer staat te trappelen? Hoeveel volwassenen beschouwen een hotel niet als een beperking van hun vrijheid? Jeugdtraumaatje?

Er zijn gelukkig uitzonderingen. Denk maar aan het hotel dat bij de reservering vraagt of er kinderen meekomen, en daar dan op inspeelt: een voetbaldekbedje voor het jochie; een schattig K3-dekbedje voor de kleine meid. Een paar pubertijdschriften op de kamer van de puberale gast. Een leuke knuffel; kinderspeelgoed; videobanden met leuke tekenfilms...

Trouwens, ook volwassenen voelen zich soms onbegrepen... Zijn er dan werkelijk geen badslippers te koop waar de voeten van een echte kerel in kunnen? En is de badjas ‘extra large’ alleen voor particulieren te koop? Toegegeven, ik heb ook pret als ik een man van twee meter in de hotelbadjas voorbij zie komen. Maar is dat gastvrijheid?

In restaurants word je ook wel eens positief verrast; als men het bestek en het glaswerk van de kinderen direct vervangt door kinderbestek en servies, bijvoorbeeld. Die grote wijnglazen vallen dan niet meer om; dat voorkomt een hoop irritatie. Een lolly of een schaaltje M&M’s bij het frisdrankje, als de ouders bonbons bij de koffie krijgen, schept een aangenaam gevoel bij de gasten. En hoeveel kinderen vinden een hoorntje met ijs niet veel lekkerder dan een coupe?

Gewoon je verdiepen in de behoeften van de doelgroep. Misschien creëren we dan echt gelukkige, kleine gasten die opgroeien met feestelijke horecaherinneringen. Tevens blijven hun ouders - uw huidige betalende doelgroep - regelmatig bij u langskomen. Volgens mij levert dat beetje aandacht erg veel rendement op.

HM302002

Overig nieuws