Column Hans van Spronsen: Lekker slapen

15 september 2011 | Redactie

Regelmatig kijk ik geamuseerd naar hoeveel energie wordt verspild door ondernemers/managers die zich druk maken over de zogenaamde NBF’s (Niet Beïnvloedbare Factoren). Denk daarbij aan aspecten als de recessie, de stijgende inkoopprijzen, de bookingssites, overheidsmaatregelen en zo voort. Zonde om daar een seconde tijd of een druppel zweet aan te besteden; uitgezonderd 'aan de borreltafel'.

Die energie en tijd komen we anders tekort op andere gebieden. Denk bijvoorbeeld eens aan al de websites die volstrekt niet goed worden bijgehouden. Niet zelden kom ik websites tegen waar nog steeds het paasmenu van 2011 op staat, of gegevens van nog langer geleden.

Gelukkig zit de moderne mens zo in elkaar dat hij alleen websites bezoekt die hem regelmatig prikkelen, dus er zijn waarschijnlijk weinigen die deze websites bezoeken. Althans dat hopen we maar…. Stel nu dat iemand daar wél op kijkt. Welke indruk laat het bedrijf dan achter? Als zelfs de website - een volledig ingeburgerde internetontwikkeling - niet in orde is, wat moeten we dan denken over het omgaan en meegaan met de laatste ontwikkelingen door dat bedrijf?

Social media is momenteel het nieuwe 'toverstokje'. Voor het gebruik van social media geldt nóg meer 'als je A zegt, moet je ook B zeggen'. Het is een prachtig instrument, maar alleen als je bereid bent daar echt energie en tijd op dagelijkse basis in te steken. Anders wordt het beoogde doel in de verste verte niet gerealiseerd. De inzet van social media is in de nabije toekomst niet meer weg te denken binnen ondernemingen, maar het moet wel de vereiste aandacht krijgen. Eigenlijk is het niet meer dan een kwestie van een oud besturingssysteem van stal halen. Stop met Windows en ga terug naar DOS.

DOS helpt, echt waar! Alleen met Discipline, Organisatie en Structuur zorgt u ervoor dat de inzet van social media een succes wordt. Gewoon echt werken dus. U kunt dan ook weer eens kritisch naar uw website kijken en bijhouden hoeveel bezoekers u dagelijks heeft op uw website. En heeft het linken vanuit de social media naar gegevens op uw website effect? Krijgt u daar meer bezoekers? Dat geeft tevens een goed beeld van in welke mate u de hulp nodig heeft van boekingssites.

Ook zo’n NBF die je op korte termijn niet of nauwelijks kunt beïnvloeden. Hier geldt een oud gezegde: 'If  you can't beat them, join them.' Ga aan de slag, optimaliseer het gebruik van de boekingssites, probeer er maximaal voordeel uit te halen. Net zoals in de social media kunt u zich hierin verdiepen, acties verzinnen en elke dag de effecten van uw handelen checken. En voor het slapen gaan altijd even de dag doorlopen, de NBF’s afschieten en dan lekker gaan slapen.
HM302011

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: