Column Hans van Spronsen: Niet somberen!

11 november 1998 | Redactie

De beurskoersen dalen. Crisis in Azië en Rusland. Het consumentenvertrouwen loopt sterk terug. De angst voor een wereldwijde recessie dreigt het leven van veel landgenoten te gaan beheersen. Geen wonder eigenlijk. We worden aanhoudend overspoeld met economisch nieuws. Shell moet reorganiseren; winstwaarschuwingen van de banken; mislukte emissies. Het lijkt wel of het beursklimaat het enige is wat nog telt in deze wereld. Nee toch? Het is tijd voor andere zaken des levens.

Stop met somberen en wees positief. Het gaat helemaal niet slecht met Nederland. Integen­deel. Op dit moment zijn er al 20% meer wintervakanties geboekt; het gaat goed met de detailhandel; met de autoverkopen; met de horeca. Maak daarom eens een aantal positieve arrangementen voor het najaar en de winter. Denk eens aan een 'weg van de AEX?weekeinde', of een '25% dividendarrangement'. Een weekeindearrangement zonder speculaties, maar met de zekerheid van onbezonnen vrolijkheid. Geen moeilijke economische berichten, wel uitge­breid verwend worden in uw gastvrije bedrijf. Dat alles voor een koersvaste prijs.

Tegelijkertijd gaat u er natuurlijk voor zorgen dat uw gastvrijheid niet het wisselende beeld vertoont van de beurs. In veel bedrijven wordt onterecht een telefonische reservering in een drukke periode met veel minder aandacht behandeld dan in een slappe periode. Ook de nazorg bij reserveringen wil er wel eens bij in schieten. Een bevestiging laat niet zelden lang op zich wachten. En denk erom: iets duurt tegenwoordig al lang wanneer het niet per omgaande gebeurt. Mensen hebben helaas steeds minder geduld. Maar... met de goede automatisering van tegenwoordig kan het ook snel!

De respons op een verzoek om informatie komt menigmaal helemaal niet bij de aanvrager terecht. Neem eens de tijd om de procedures rustig te controleren, of ? als u nog geen procedu­res heeft ? om deze op te stellen. Controleer op een stipte uitvoering. Doe dit niet alleen in rustige periodes, maar juist ook als het druk is. Het is tenslotte het eerste contact met uw gast en hij heeft er niets mee te maken dat het druk is, of rustig. Dus zorg er voor dat uw bedrijf geen 'beursneigingen' vertoont.

Het lijkt mij bovendien raadzaam dat u zich in de komende maanden gaat verdiepen in de per 1 januari 1999 in te voeren 'Wet Flexibiliteit en Zekerheid'. Dit is een wet die uw bedrijfsbe­leid op het gebied van de inzet van flexibele arbeidskrachten danig kan gaan beïnvloeden. Daarnaast dient de standaard arbeidsovereenkomst te worden aangepast, aangezien ook de wettelijke proeftijd gaat veranderen. Een mooi klusje voor de komende winter, want hierbij geldt zeker: regeren is vooruitzien.

En als u nu toch aan het lezen bent, verdiept u zich dan ook eens in de gevaren van de per 1 januari 1998 ingevoerde Pemba?wet. Als u niet uitkijkt, wordt u de komende jaren met sterk oplopende premies geconfronteerd. Vroegtijdig maatregelen treffen kan ook hier veel proble­men voorkomen.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: