Column Hans van Spronsen: Olympisch vuur

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 17 oktober 2004
Column Hans van Spronsen: Olympisch vuur

Nog niet lang geleden werd het Olympisch vuur in Athene gedoofd. In de euforie van de Spelen werd weer eens geroepen, door verantwoordelijke IOC-leden en zelfs door onze minister-president, dat Nederland in de nabije toekomst ... Dat vlammetje is bij mij blijven branden. In 1928 kon Nederland de organisatie inderdaad aan, maar dat was een totaal andere tijd; een totaal andere wereld. Toch is het vreemd dat wij toen de Spelen wel naar ieders tevredenheid konden organiseren en nu niet meer. Nee, volgens mij kunnen wij het nog steeds. Juist de hotellerie en de totale Horeca zouden zich hiervoor moeten gaan inspannen.

Waarom behoort dat vlammetje uit te groeien tot een enorme vlam? Het organiseren van de Olympische Spelen is een vorm van Hollandpromotie die zijn weerga niet kent. Je kunt er niet tegenaan marketen of adverteren. De hele wereld krijgt jarenlang beelden te zien van Nederland. En informatie over Nederland, en wat al niet meer.

De geschiedenis geeft voldoende houvast om enthousiast te worden. Kijk eens naar een stad als Barcelona. Zeker door de organisatie van de Olympische Spelen in 1992 is Barcelona een toeristische trekker geworden. Natuurlijk werkt het niet voor elke stad zo positief uit. Wie kent nog Lillehamer? Ja, de Winterspelen van 1994. Toch gebruikt men daar nog steeds de Olympische Spelen in de toeristische uitingen. Noorwegen is er wel degelijk beter van geworden.

In Nederland zien we natuurlijk alweer het negativisme opbloeien. Het gaat vanzelfsprekend onmiddellijk over geld. Zo wordt er geroepen dat het organiseren van de Spelen elke Nederlandse belastingbetaler enkele honderden euro’s zou gaan kosten. Men verzuimt echter te kijken naar de positieve invloed van een dergelijk evenement op de langere termijn. Juist ons land - met een geweldig toeristisch en zakelijke potentieel - zou hier decennia lang van kunnen profiteren.

De vraag bij dit soort plannen is natuurlijk altijd: Wie gaat het voortouw nemen? Wie gaat zich daadwerkelijk inspannen voor een Olympisch avontuur? Er even in het heetst van de strijd over praten is niet zo ingewikkeld. Nu komt het aan op het daadwerkelijk gestalte geven van het Olympisch vuur. Juist voor de hotellerie als sector zou hier een geweldige uitdaging liggen. Een mooie gelegenheid om Nederland weer eens uitgebreid in de etalage te zetten. Vooruit, laat het Olympisch vuur niet uitgaan als een nachtkaars.

HM302004

Overig nieuws