Column Hans van Spronsen: Onthaastmarketing met spoed!

25 oktober 2006 | Redactie

Tijd is schaars! De confrontatie met de factor tijd als marketinginstrument, naast andere P’s, wordt steeds duidelijker. Tijd is een schaars goed geworden; derhalve is tijd kostbaar. Voor mij als columnist houdt dit in dat ik u met deze alinea moet proberen te prikkelen om de rest van de column te lezen. U bent voor even mijn gast; iemand die ik graag wil intrigeren met mijn gedachtespinsels, maar u heeft haast! Enorme haast. Althans, in uw beleving.

Uw gasten zijn waarschijnlijk net als u: zij worden opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken. Voor wat betreft de gasten die op zoek zijn naar een weekendje om te onthaasten... Die vormen pas echt een uitdaging, want al kiezen zij ervoor om bij u te komen onthaasten, zij willen toch graag heel snel worden geholpen.

Ook onthaastgasten willen een directe toegang tot uw website – niet lang zoeken. Zij willen het liefst geen lange introducties, en geen persoonlijk contact om te kijken of er beschikbaarheid is. De onthaastgast wil kijken wat u aanbiedt, wat beschikbaar is en wat het allemaal gaat kosten. Daarnaast worden de eisen aan de oprechtheid van uw website ook steeds groter, want uw gast wil in één oogopslag kunnen zien of uw product aansluit bij zijn onthaastbeleving. En daarna wil hij z.s.m. een bevestiging ontvangen.

En hoe werkt het tijdaspect bij de snelle zakenman of zakenvrouw die absoluut niet wil onthaasten, maar gewoon per definitie weinig tijd heeft? Ook deze mensen hebben  een verwachtingsprofiel. Althans, dat blijkt indien niet voldaan wordt aan deze verwachtingen. Want de mondige mens van tegenwoordig neemt echt wel even de tijd om duidelijk te maken dat hij niet tevreden is. Deze mensen laten vaak hun overnachting boeken door hun secretaresse, en wie kent de baas nu beter dan zijn secretaresse? Leer dus ook die secretaresse kennen. Stuur een enquête waarin het verwachtingspatroon van uw gast, haar baas, centraal staat.

U kunt het voor de gasten die via uw website binnenkomen, natuurlijk nog overzichtelijker en vertrouwenwekkender maken. Onder de kop: Dit kunt u bij ons verwachten... En dan natuurlijk altijd voldoen aan hetgeen je op de site zet. En niet pas na vijf werkdagen reageren op een e-mail met een vraag over beschikbaarheid. Of gewoon totaal niet reageren op e-mails, of niet via internet bereikbaar zijn... Deze arrogantie kan niemand zich meer veroorloven, ook al zit je nu nog vol dankzij mond-tot-mondreclame.

Uw gasten willen u op elk willekeurig moment kunnen bereiken, bijvoorbeeld om ’s avonds een romantisch weekend bij u te boeken. Misschien is die romantische bui de volgende ochtend - wanneer u weer telefonisch bereikbaar bent - wel voorbij! Dag gast, dag omzet.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: