Column Hans van Spronsen: onze eigen profetie creëren

10 december 2001 |

‘De economie laat ons in de steek.’ Dat is het credo sinds 11 september 2001. Massaontslagen in de VS bij de luchtvaartmaatschappijen; Sabena failliet; Swissair in de problemen; de reiswereld vraagt arbeidtijdsverkorting aan. Winstwaarschuwingen aan de lopende band.

Doemdenken is weer helemaal in. ‘Tsjakaa!’ is op zijn retour. Alsof wij met ons allen niets geleerd hebben van de geschiedenis! Nog niet zo lang geleden zei de regering: ‘Nederland is af.’ Iedereen was verheugd en tevreden. Een lang en gelukkig leven stond voor de deur. Dit beeld wordt nu wreed verstoord door de realiteit. Hoe bestaat het dat een ontwikkelde samenleving niet gewoon beseft dat na een periode van hoogconjunctuur altijd een periode van economische teruggang komt?

Het probleem is, dat we er slecht mee omgaan. De media staan bol van verhalen over de economische malaise; alle aandacht gaat uit naar ‘slecht-weer-berichten’. Het is logisch dat het individu daardoor niet ontkomt aan de gedachte dat hij wat voorzichtiger moet gaan leven. Gevolg: veel mensen - te veel - gaan meer sparen en minder besteden. Gevolg: de economie stagneert nog verder. De profetie komt uit!

En wat is er nu eigenlijk feitelijk aan de hand? Goed, de groei is eruit. Misschien moeten we zelfs de komende tijd iets inleveren. Gezien ons hoge welvaartsniveau is dat toch niet zo'n ramp? En ja, wij moeten gewoon hard aan het werk. Het zal ons even niet komen aanwaaien, zoals in de afgelopen jaren. Dat is vervelend. Maar juist nu moeten we positief zijn en er echt voor gaan. Niet onze marketinguitgaven verlagen, omdat het daar makkelijk besparen is; nee, juist nu een schepje erbovenop. Niet de oplossing zoeken in een prijzenslag, maar op zoek gaan naar samenwerking, productverbetering en nieuwe markten. Een prijsgevecht levert alleen maar verliezers op.

Is het hotelproduct prijselastisch? Vergroten wij echt de afzet door de prijzen te laten dalen? Ik vraag het mij af. Beter is het, om meer op kwaliteit en gasttevredenheid in te zetten; om te zoeken naar blijvende efficiëntiebesparingen. We moeten meer aandacht voor ons product creëren. Creatief ondernemerschap dus. Juist met tegenwind kunnen ondernemers laten zien hoe capabel zij zijn. Creëer voor uw bedrijf een andere profetie!

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: