Column Hans van Spronsen: Onzekerheid verkopen

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 19 september 2006
Column Hans van Spronsen: Onzekerheid verkopen

Kent u nog dat gevoel van heel vroeger, toen u op vakantie ging? De spanning die zich opbouwde vanaf het moment dat moeder ging pakken en de tassen en koffers in de gang zette. Het was een groot avontuur, ongeacht of u naar Egmond aan Zee ging of naar de Griekse eilanden. Het bleef spannend tot de laatste dag, want alles was nieuw en anders.

Dat gevoel is echter in de achter ons liggende decennia behoorlijk weggeëbd. De keerzijde van een samenleving waarin alles ultrasnel via internet, telefonie en televisie in ons leven binnendringt. De verrassingen in ons leven worden steeds verder geminimaliseerd. De zekerheid viert hoogtij.

Als we nu op vakantie gaan, hebben we alles al van tevoren gezien op internet en ons programma is al bijna tot in elk detail uitgewerkt. Nauwelijks nog onverwachte zaken die ons pad kruisen. Is de mens van de 21e eeuw echt zo’n zekerheidszoeker?

Nee, zo blijkt uit een recent onderzoek. Van de West-Europese reizigers geeft 39% aan dat een onverwachte gebeurtenis een essentieel onderdeel is van een onvergetelijke vakantie. Om echt een leuke vakantie te ervaren, moeten er onverwachte dingen gebeuren. We zijn misschien zelfs wel op zoek naar onzekerheid.

Aan ons de uitdaging om onzekerheid te gaan verkopen aan onze gasten. Wat te denken van een hotelarrangement waarbij onduidelijk is of men uiteindelijk gaat slapen in het viersterrenhotel of in de hooiberg van een nabijgelegen boerderij. Pas na het diner wordt dat duidelijk gemaakt aan de gast. Of een 'vroegboekarrangement' zonder zekerheid. Je boekt minimaal zes maanden van tevoren een weekendarrangement, maar hoort pas op het allerlaatst of het door zal gaan. Het 'Ik weet niet wat mij te wachten staat'-arrangement: u boekt een volledige week in een hotel met dagelijks een aantal activiteiten. U kunt natuurlijk kiezen uit het simpele pakket of de duurdere versie. Op de dag zelf krijgt u pas te horen wat en met wie u die dag iets gaat doen.

Natuurlijk helemaal van deze tijd is het 'Speed Blind Date'-arrangement voor de 4,2 miljoen alleenstaanden. Een geheel verzorgd weekend met activiteiten gericht op het 'daten' van iemand. Natuurlijk kan het ook simpel met een 'Mystery Cook'-arrangement. Het diner wordt verzorgd door een befaamde chef-kok, maar pas na afloop krijgt de gast te horen wie er heeft gekookt. Zo kunt u natuurlijk nog veel leukere zaken bedenken. Het draait erom dat u onzekerheid goed verpakt en dat ik mij nu al verheug op onverwachte gebeurtenissen.

HM302006

Overig nieuws