Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

13 februari 2001 | Hans van Spronsen

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is onze fiscale positie belangrijk, maar essentieel blijft toch hoe ons bedrijf zich ontwikkelt.

De BTW-verhoging, een oplopende inflatie, de stijging van de CAO en de prijsopdrijvende invloed van de krappe arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat wij onze prijzen per 1 januari 2001 sterk moesten verhogen. Op zich geen probleem, wanneer iedereen dit ook daadwerkelijk doet, maar indien dit niet gebeurt - en dat lijkt een reële veronderstelling - is het zinnig om wat aandacht te besteden aan onze prijspolitiek.

Hoe zijn de prijzen die wij momenteel hanteren tot stand gekomen? Is een uitgebreide kostprijs- en verkoopprijsberekening de grondslag van ons prijsbeleid, of hebben we met name naar de collega’s gekeken? Kunnen we met het huidige prijsniveau een voldoende winstpositie bereiken bij een te verwachten hotelbezetting?

Wat is een fatsoenlijk winst? De in onze ogen haalbare winst, of een winst die een reële dekking is voor het geïnvesteerde kapitaal, en ook nog ruimte biedt voor de opbouw van een economische reserve. Wat is een reële vergoeding voor het geïnvesteerde eigen kapitaal? Normaliter hanteren we een percentage van tweemaal de geldende rentevoet. Dat betekent dat, indien wij op dit moment bij een bank een rente op ons geld kunnen krijgen van 4,5 procent, het rendement op het geïnvesteerde vermogen dus minimaal 9 procent dient te zijn aan het einde van het jaar. In een eenmanszaak/VOF natuurlijk na aftrek van een reële ondernemersbeloning.

Dus het prijsniveau zal in overeenstemming moeten zijn met de financiële doelstelling van uw onderneming, anders levert u in. Natuurlijk heeft u ook nog te maken met de marktpositie van uw bedrijf. Maar als u niet de prijs kunt vragen die u nodig heeft, schort er iets aan de positionering van uw bedrijf in de markt. Dan zult u moeten gaan nadenken over wat uw marktpositie is, en waarom uw product geen hogere prijsstelling verdraagt. De vraag is overigens, of dit werkelijk zo is. Over het algemeen hebben ondernemers de neiging erg angstig te staan tegenover een prijsverhoging. Maar stel dat het echt zo is, dan zult u zich moeten bezighouden met het verbeteren van uw positionering  in de markt.

Hiervoor moet de kernwaarde van uw bedrijf onder de loep genomen worden. Indien uw gast voldoende waar krijgt voor zijn geld, zal hij zeker bereid zijn de gangbare prijs te betalen. Het aanpassen/verbeteren van uw positie in de markt betekent, naar mijn mening, pas echt het opboksen in het nieuwe jaar. Dat opboksen levert op langere termijn veel meer op dan het oeverloos stilstaan bij het fiscale regime. Ik hoop dat u verschoond blijft van een K.O.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: