Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

13 februari 2001 | Hans van Spronsen

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is onze fiscale positie belangrijk, maar essentieel blijft toch hoe ons bedrijf zich ontwikkelt.

De BTW-verhoging, een oplopende inflatie, de stijging van de CAO en de prijsopdrijvende invloed van de krappe arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat wij onze prijzen per 1 januari 2001 sterk moesten verhogen. Op zich geen probleem, wanneer iedereen dit ook daadwerkelijk doet, maar indien dit niet gebeurt - en dat lijkt een reële veronderstelling - is het zinnig om wat aandacht te besteden aan onze prijspolitiek.

Hoe zijn de prijzen die wij momenteel hanteren tot stand gekomen? Is een uitgebreide kostprijs- en verkoopprijsberekening de grondslag van ons prijsbeleid, of hebben we met name naar de collega’s gekeken? Kunnen we met het huidige prijsniveau een voldoende winstpositie bereiken bij een te verwachten hotelbezetting?

Wat is een fatsoenlijk winst? De in onze ogen haalbare winst, of een winst die een reële dekking is voor het geïnvesteerde kapitaal, en ook nog ruimte biedt voor de opbouw van een economische reserve. Wat is een reële vergoeding voor het geïnvesteerde eigen kapitaal? Normaliter hanteren we een percentage van tweemaal de geldende rentevoet. Dat betekent dat, indien wij op dit moment bij een bank een rente op ons geld kunnen krijgen van 4,5 procent, het rendement op het geïnvesteerde vermogen dus minimaal 9 procent dient te zijn aan het einde van het jaar. In een eenmanszaak/VOF natuurlijk na aftrek van een reële ondernemersbeloning.

Dus het prijsniveau zal in overeenstemming moeten zijn met de financiële doelstelling van uw onderneming, anders levert u in. Natuurlijk heeft u ook nog te maken met de marktpositie van uw bedrijf. Maar als u niet de prijs kunt vragen die u nodig heeft, schort er iets aan de positionering van uw bedrijf in de markt. Dan zult u moeten gaan nadenken over wat uw marktpositie is, en waarom uw product geen hogere prijsstelling verdraagt. De vraag is overigens, of dit werkelijk zo is. Over het algemeen hebben ondernemers de neiging erg angstig te staan tegenover een prijsverhoging. Maar stel dat het echt zo is, dan zult u zich moeten bezighouden met het verbeteren van uw positionering  in de markt.

Hiervoor moet de kernwaarde van uw bedrijf onder de loep genomen worden. Indien uw gast voldoende waar krijgt voor zijn geld, zal hij zeker bereid zijn de gangbare prijs te betalen. Het aanpassen/verbeteren van uw positie in de markt betekent, naar mijn mening, pas echt het opboksen in het nieuwe jaar. Dat opboksen levert op langere termijn veel meer op dan het oeverloos stilstaan bij het fiscale regime. Ik hoop dat u verschoond blijft van een K.O.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: