Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

13 februari 2001 | Hans van Spronsen

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is onze fiscale positie belangrijk, maar essentieel blijft toch hoe ons bedrijf zich ontwikkelt.

De BTW-verhoging, een oplopende inflatie, de stijging van de CAO en de prijsopdrijvende invloed van de krappe arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat wij onze prijzen per 1 januari 2001 sterk moesten verhogen. Op zich geen probleem, wanneer iedereen dit ook daadwerkelijk doet, maar indien dit niet gebeurt - en dat lijkt een reële veronderstelling - is het zinnig om wat aandacht te besteden aan onze prijspolitiek.

Hoe zijn de prijzen die wij momenteel hanteren tot stand gekomen? Is een uitgebreide kostprijs- en verkoopprijsberekening de grondslag van ons prijsbeleid, of hebben we met name naar de collega’s gekeken? Kunnen we met het huidige prijsniveau een voldoende winstpositie bereiken bij een te verwachten hotelbezetting?

Wat is een fatsoenlijk winst? De in onze ogen haalbare winst, of een winst die een reële dekking is voor het geïnvesteerde kapitaal, en ook nog ruimte biedt voor de opbouw van een economische reserve. Wat is een reële vergoeding voor het geïnvesteerde eigen kapitaal? Normaliter hanteren we een percentage van tweemaal de geldende rentevoet. Dat betekent dat, indien wij op dit moment bij een bank een rente op ons geld kunnen krijgen van 4,5 procent, het rendement op het geïnvesteerde vermogen dus minimaal 9 procent dient te zijn aan het einde van het jaar. In een eenmanszaak/VOF natuurlijk na aftrek van een reële ondernemersbeloning.

Dus het prijsniveau zal in overeenstemming moeten zijn met de financiële doelstelling van uw onderneming, anders levert u in. Natuurlijk heeft u ook nog te maken met de marktpositie van uw bedrijf. Maar als u niet de prijs kunt vragen die u nodig heeft, schort er iets aan de positionering van uw bedrijf in de markt. Dan zult u moeten gaan nadenken over wat uw marktpositie is, en waarom uw product geen hogere prijsstelling verdraagt. De vraag is overigens, of dit werkelijk zo is. Over het algemeen hebben ondernemers de neiging erg angstig te staan tegenover een prijsverhoging. Maar stel dat het echt zo is, dan zult u zich moeten bezighouden met het verbeteren van uw positionering  in de markt.

Hiervoor moet de kernwaarde van uw bedrijf onder de loep genomen worden. Indien uw gast voldoende waar krijgt voor zijn geld, zal hij zeker bereid zijn de gangbare prijs te betalen. Het aanpassen/verbeteren van uw positie in de markt betekent, naar mijn mening, pas echt het opboksen in het nieuwe jaar. Dat opboksen levert op langere termijn veel meer op dan het oeverloos stilstaan bij het fiscale regime. Ik hoop dat u verschoond blijft van een K.O.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: