Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

13 februari 2001 | Hans van Spronsen

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is onze fiscale positie belangrijk, maar essentieel blijft toch hoe ons bedrijf zich ontwikkelt.

De BTW-verhoging, een oplopende inflatie, de stijging van de CAO en de prijsopdrijvende invloed van de krappe arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat wij onze prijzen per 1 januari 2001 sterk moesten verhogen. Op zich geen probleem, wanneer iedereen dit ook daadwerkelijk doet, maar indien dit niet gebeurt - en dat lijkt een reële veronderstelling - is het zinnig om wat aandacht te besteden aan onze prijspolitiek.

Hoe zijn de prijzen die wij momenteel hanteren tot stand gekomen? Is een uitgebreide kostprijs- en verkoopprijsberekening de grondslag van ons prijsbeleid, of hebben we met name naar de collega’s gekeken? Kunnen we met het huidige prijsniveau een voldoende winstpositie bereiken bij een te verwachten hotelbezetting?

Wat is een fatsoenlijk winst? De in onze ogen haalbare winst, of een winst die een reële dekking is voor het geïnvesteerde kapitaal, en ook nog ruimte biedt voor de opbouw van een economische reserve. Wat is een reële vergoeding voor het geïnvesteerde eigen kapitaal? Normaliter hanteren we een percentage van tweemaal de geldende rentevoet. Dat betekent dat, indien wij op dit moment bij een bank een rente op ons geld kunnen krijgen van 4,5 procent, het rendement op het geïnvesteerde vermogen dus minimaal 9 procent dient te zijn aan het einde van het jaar. In een eenmanszaak/VOF natuurlijk na aftrek van een reële ondernemersbeloning.

Dus het prijsniveau zal in overeenstemming moeten zijn met de financiële doelstelling van uw onderneming, anders levert u in. Natuurlijk heeft u ook nog te maken met de marktpositie van uw bedrijf. Maar als u niet de prijs kunt vragen die u nodig heeft, schort er iets aan de positionering van uw bedrijf in de markt. Dan zult u moeten gaan nadenken over wat uw marktpositie is, en waarom uw product geen hogere prijsstelling verdraagt. De vraag is overigens, of dit werkelijk zo is. Over het algemeen hebben ondernemers de neiging erg angstig te staan tegenover een prijsverhoging. Maar stel dat het echt zo is, dan zult u zich moeten bezighouden met het verbeteren van uw positionering  in de markt.

Hiervoor moet de kernwaarde van uw bedrijf onder de loep genomen worden. Indien uw gast voldoende waar krijgt voor zijn geld, zal hij zeker bereid zijn de gangbare prijs te betalen. Het aanpassen/verbeteren van uw positie in de markt betekent, naar mijn mening, pas echt het opboksen in het nieuwe jaar. Dat opboksen levert op langere termijn veel meer op dan het oeverloos stilstaan bij het fiscale regime. Ik hoop dat u verschoond blijft van een K.O.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: