Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

13 februari 2001 | Hans van Spronsen

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is onze fiscale positie belangrijk, maar essentieel blijft toch hoe ons bedrijf zich ontwikkelt.

De BTW-verhoging, een oplopende inflatie, de stijging van de CAO en de prijsopdrijvende invloed van de krappe arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat wij onze prijzen per 1 januari 2001 sterk moesten verhogen. Op zich geen probleem, wanneer iedereen dit ook daadwerkelijk doet, maar indien dit niet gebeurt - en dat lijkt een reële veronderstelling - is het zinnig om wat aandacht te besteden aan onze prijspolitiek.

Hoe zijn de prijzen die wij momenteel hanteren tot stand gekomen? Is een uitgebreide kostprijs- en verkoopprijsberekening de grondslag van ons prijsbeleid, of hebben we met name naar de collega’s gekeken? Kunnen we met het huidige prijsniveau een voldoende winstpositie bereiken bij een te verwachten hotelbezetting?

Wat is een fatsoenlijk winst? De in onze ogen haalbare winst, of een winst die een reële dekking is voor het geïnvesteerde kapitaal, en ook nog ruimte biedt voor de opbouw van een economische reserve. Wat is een reële vergoeding voor het geïnvesteerde eigen kapitaal? Normaliter hanteren we een percentage van tweemaal de geldende rentevoet. Dat betekent dat, indien wij op dit moment bij een bank een rente op ons geld kunnen krijgen van 4,5 procent, het rendement op het geïnvesteerde vermogen dus minimaal 9 procent dient te zijn aan het einde van het jaar. In een eenmanszaak/VOF natuurlijk na aftrek van een reële ondernemersbeloning.

Dus het prijsniveau zal in overeenstemming moeten zijn met de financiële doelstelling van uw onderneming, anders levert u in. Natuurlijk heeft u ook nog te maken met de marktpositie van uw bedrijf. Maar als u niet de prijs kunt vragen die u nodig heeft, schort er iets aan de positionering van uw bedrijf in de markt. Dan zult u moeten gaan nadenken over wat uw marktpositie is, en waarom uw product geen hogere prijsstelling verdraagt. De vraag is overigens, of dit werkelijk zo is. Over het algemeen hebben ondernemers de neiging erg angstig te staan tegenover een prijsverhoging. Maar stel dat het echt zo is, dan zult u zich moeten bezighouden met het verbeteren van uw positionering  in de markt.

Hiervoor moet de kernwaarde van uw bedrijf onder de loep genomen worden. Indien uw gast voldoende waar krijgt voor zijn geld, zal hij zeker bereid zijn de gangbare prijs te betalen. Het aanpassen/verbeteren van uw positie in de markt betekent, naar mijn mening, pas echt het opboksen in het nieuwe jaar. Dat opboksen levert op langere termijn veel meer op dan het oeverloos stilstaan bij het fiscale regime. Ik hoop dat u verschoond blijft van een K.O.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: