Column Hans van Spronsen: plaats uw bedrijf buiten de economie

2 februari 2008 | redactie

De ene onheilstijding na de andere wordt over de samenleving heen gestort. De kredietcrisis duurt nu ongeveer een jaar; de golf van neveneffecten komt er aan; het consumentenvertrouwen is tot een minimum gedaald en ook de producenten zien de toekomst minder rooskleurig in. Tel daarbij op de sterk oplopende olieprijzen en een somber economisch scenario tekent zich af.

Ik hoor nu al de eerste ondernemers hun wat tegenvallende omzetten en resultaten - nogal makkelijk - afschuiven op het kwakkelende economische klimaat van dit moment. Waarbij het bijna lijkt of de kous daarmee af is. Over de hele linie gaat het wat minder, dus dat het bij mij ook wat minder gaat, is logisch. Toch? - Hoezo?

Van de week sprak ik een ondernemer die dit jaar een kamerbezetting realiseert van 83%. Hoezo last van de economie? En zelfs bij deze ondernemer kan er nog wel wat verbeterd worden, als je goed kijkt.

Het draait namelijk helemaal niet om de economische omstandigheden. Alles draait om de 'total performance' van uw bedrijf. Hoe acteert u in de markt; welke acties onderneemt u en hoe bezorgt u uw gasten altijd een memorabel prettige belevenis? Is het niet zo dat wij last krijgen van een wat minder gunstig economisch klimaat omdat het misschien wel eventjes te gemakkelijk ging? Bent u niet iets te nonchalant met uw bedrijfsfilosofie omgegaan? Zijn we misschien wat minder scherp geweest met betrekking tot nieuwe deals? Of zijn we een ietsje minder gastvrij geweest, omdat de gasten toch wel kwamen? Kortom: zijn we niet een klein beetje achterover gaan leunen? Tja, dat is funest voor elke onderneming. Alleen merk je het niet als het goed gaat met de economie. Bij een beetje economische tegenwind dus wel.

Ongeacht de economische omstandigheden draait het elke dag maar om één ding: zorgen dat al de energie en aandacht van uw organisatie gaat naar het verbeteren van de totaalbeleving voor uw gasten. Ook als u 100% vol zit, toch altijd bezig zijn met nieuwe acties en nieuwe activiteiten. Zoals de Japanse kwaliteitsfilosofie 'kaizen' aangeeft, continu verbeteren. Onze eigen Johan Cruyff sprak zijn spelers na een klinkende overwinning vooral aan op de zaken die niet (!) goed gingen, want de volgende week troffen zij misschien een sterkere tegenstander. Continu bezig zijn met de onderneming beter te maken, ook als het even niet 'hoeft'.

Helaas, het moet altijd! U wilt immers ook in economisch mindere tijden een topbezetting en topwinst realiseren? U wilt uw onderneming toch buiten de economie plaatsen? Het kan, en er zijn gelukkig genoeg bedrijven die dit bewijzen. De verborgen kampioenen van onze economie. Ze doen namelijk eigenlijk niet mee.

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: