Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

17 januari 2018 | Hans van Spronsen

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag is echter wanneer u tevreden kunt zijn met uw score. Ik denk dat dit pas echt begint bij een score van 9 of meer. De praktijk is echter weerbarstiger, want ik zie relatief niet zoveel negens. Om een goed beeld te krijgen van uw score dient u allereerst te kijken naar de opbouw van uw waardering. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij Booking bestaat deze uit 7 onderdelen die ongewogen uw score bepalen. Dit zijn de aspecten: locatie; personeel; hygiëne; faciliteiten; comfort; gratis wifi en prijs-kwaliteit. Dit laatste scoort bijna altijd het laagst, we blijven nu eenmaal mensen! De vraag is echter wat scoort u op hygiëne? Dit zou toch eigenlijk overal een ruime 9+ moeten zijn. En een 9+ voor het personeel moet u toch ook kunnen scoren, tenslotte zijn uw medewerkers uw gastvrijheidprofessionals. Misschien kunt u die 9 ook nog wel scoren op het aspect comfort en technisch is het tegenwoordig zeker mogelijk om dit te scoren met gratis wifi, toch? Locatie is helaas een gegeven en kunt u dus niet verder beïnvloeden. Wordt deze wat lager beoordeeld en wilt u dan nog in de ‘9 categorie’ komen, dan dient u dus op zoek te gaan naar compensatie in de andere factoren. Dit geeft u trouwens ook houvast voor uw toekomstig beleid.

Natuurlijk mag u best wel even tevreden zijn als u nu al die negen scoort! Maar niet te lang, want te veel tevredenheid leidt in het algemeen tot verslapping. Vergelijk het maar met het Nederlandse voetbal. We hebben het toch bijzonder goed gedaan de afgelopen twintig jaar. En nu zijn we in rep en roer omdat het allemaal zo enorm is teruggevallen. Ik denk dat het te maken heeft met een te grote mate van tevredenheid en zelfgenoegzaamheid. Laat u dat niet gebeuren, blijf elke dag scherp en lever morgen nog meer kwaliteit. Niet eenvoudig, maar het is het meer dan waard! 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Marketing
Unieke aanbieding: Cursus e-mailmarketing voor hoteliers

Hospitality Management biedt een unieke kans. In samenwerking met e-mailmarketingspecialist Hielko van der Molen organiseren we een volledig verzorgde ééndaagse cursus e-mailmarketing. Het is niet zomaar een cursus, want Hielko heeft zijn kennis en kunde bewezen voor Fletcher Hotels en...

Achtergronden Culinair
Restaurant Valuas Venlo ontwikkelt knaloranje vegetarische Koningsbitterbal

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft een speciale Koningsbitterbal ontwikkeld. De bitterbal is gevuld met pompoen en oud-Hollandse specerijen en is knaloranje van kleur. De vegetarische snack is een ode aan Koning Willem-Alexander en Koningsdag. De Koningsbitterbal is de nieuwste aanwinst binnen ...

Hotel Achtergronden
Nieuw dagelijks bestuur Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO)

Het Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO) is trots om haar nieuwe bestuur van 2018 aan te kondigen. EHO is een vereniging waarbij het merendeel van de Eindhovense hotels is aangesloten. Het bestuur is samengesteld uit directieleden van de aangesloten hotels. EHO kijkt met een nieuw bestuur vol vertr...

Achtergronden
Nederlands Elftal niet langer naar Grand Hotel Huis Ter Duin

Het Nederlands Elftal zal voorlopig zijn intrek niet meer nemen in het Noordwijkse Grand Hotel Huis Ter Duin, waardoor ook de trainingsaccommodatie van Quick Boys in Katwijk niet gebruikt zal worden door onze Oranje Leeuwen. De KNVB in een persbericht laten weten. Vanaf heden slaapt en traint Oranje...

Dick Koerselman nieuwe voorzitter FNV Horecabond

De leden van FNV Horecabond hebben vandaag tijdens het Ledencongres Dick Koerselman verkozen tot voorzitter. Per 1 april 2018 zal Dick Koerselman het voorzitterschap overnemen van Ben Francooy die 1 mei 2018 met pensioen gaat. Dick Koerselman over zijn rol als voorzitter: “Ik zie het als mi...

Amsterdam Airbnb
Rechter stelt Amsterdamse woonbootverhuurders in het gelijk

Op de website van AT5 lezen we dat de Airbnb-voorwaarden van de gemeente voor woonboten te streng zijn. Dit besloot de rechter afgelopen week. De regel dat er maximaal vier personen op een woonboot mogen logeren gaat de rechter te ver. 60 dagen Ook de voorwaarde dat er toeristenbelasting moet ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: