Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

17 januari 2018 | Hans van Spronsen

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag is echter wanneer u tevreden kunt zijn met uw score. Ik denk dat dit pas echt begint bij een score van 9 of meer. De praktijk is echter weerbarstiger, want ik zie relatief niet zoveel negens. Om een goed beeld te krijgen van uw score dient u allereerst te kijken naar de opbouw van uw waardering. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij Booking bestaat deze uit 7 onderdelen die ongewogen uw score bepalen. Dit zijn de aspecten: locatie; personeel; hygiëne; faciliteiten; comfort; gratis wifi en prijs-kwaliteit. Dit laatste scoort bijna altijd het laagst, we blijven nu eenmaal mensen! De vraag is echter wat scoort u op hygiëne? Dit zou toch eigenlijk overal een ruime 9+ moeten zijn. En een 9+ voor het personeel moet u toch ook kunnen scoren, tenslotte zijn uw medewerkers uw gastvrijheidprofessionals. Misschien kunt u die 9 ook nog wel scoren op het aspect comfort en technisch is het tegenwoordig zeker mogelijk om dit te scoren met gratis wifi, toch? Locatie is helaas een gegeven en kunt u dus niet verder beïnvloeden. Wordt deze wat lager beoordeeld en wilt u dan nog in de ‘9 categorie’ komen, dan dient u dus op zoek te gaan naar compensatie in de andere factoren. Dit geeft u trouwens ook houvast voor uw toekomstig beleid.

Natuurlijk mag u best wel even tevreden zijn als u nu al die negen scoort! Maar niet te lang, want te veel tevredenheid leidt in het algemeen tot verslapping. Vergelijk het maar met het Nederlandse voetbal. We hebben het toch bijzonder goed gedaan de afgelopen twintig jaar. En nu zijn we in rep en roer omdat het allemaal zo enorm is teruggevallen. Ik denk dat het te maken heeft met een te grote mate van tevredenheid en zelfgenoegzaamheid. Laat u dat niet gebeuren, blijf elke dag scherp en lever morgen nog meer kwaliteit. Niet eenvoudig, maar het is het meer dan waard! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: