Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

17 januari 2018 | Hans van Spronsen

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag is echter wanneer u tevreden kunt zijn met uw score. Ik denk dat dit pas echt begint bij een score van 9 of meer. De praktijk is echter weerbarstiger, want ik zie relatief niet zoveel negens. Om een goed beeld te krijgen van uw score dient u allereerst te kijken naar de opbouw van uw waardering. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij Booking bestaat deze uit 7 onderdelen die ongewogen uw score bepalen. Dit zijn de aspecten: locatie; personeel; hygiëne; faciliteiten; comfort; gratis wifi en prijs-kwaliteit. Dit laatste scoort bijna altijd het laagst, we blijven nu eenmaal mensen! De vraag is echter wat scoort u op hygiëne? Dit zou toch eigenlijk overal een ruime 9+ moeten zijn. En een 9+ voor het personeel moet u toch ook kunnen scoren, tenslotte zijn uw medewerkers uw gastvrijheidprofessionals. Misschien kunt u die 9 ook nog wel scoren op het aspect comfort en technisch is het tegenwoordig zeker mogelijk om dit te scoren met gratis wifi, toch? Locatie is helaas een gegeven en kunt u dus niet verder beïnvloeden. Wordt deze wat lager beoordeeld en wilt u dan nog in de ‘9 categorie’ komen, dan dient u dus op zoek te gaan naar compensatie in de andere factoren. Dit geeft u trouwens ook houvast voor uw toekomstig beleid.

Natuurlijk mag u best wel even tevreden zijn als u nu al die negen scoort! Maar niet te lang, want te veel tevredenheid leidt in het algemeen tot verslapping. Vergelijk het maar met het Nederlandse voetbal. We hebben het toch bijzonder goed gedaan de afgelopen twintig jaar. En nu zijn we in rep en roer omdat het allemaal zo enorm is teruggevallen. Ik denk dat het te maken heeft met een te grote mate van tevredenheid en zelfgenoegzaamheid. Laat u dat niet gebeuren, blijf elke dag scherp en lever morgen nog meer kwaliteit. Niet eenvoudig, maar het is het meer dan waard! 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: