Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

17 januari 2018 | Hans van Spronsen

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag is echter wanneer u tevreden kunt zijn met uw score. Ik denk dat dit pas echt begint bij een score van 9 of meer. De praktijk is echter weerbarstiger, want ik zie relatief niet zoveel negens. Om een goed beeld te krijgen van uw score dient u allereerst te kijken naar de opbouw van uw waardering. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij Booking bestaat deze uit 7 onderdelen die ongewogen uw score bepalen. Dit zijn de aspecten: locatie; personeel; hygiëne; faciliteiten; comfort; gratis wifi en prijs-kwaliteit. Dit laatste scoort bijna altijd het laagst, we blijven nu eenmaal mensen! De vraag is echter wat scoort u op hygiëne? Dit zou toch eigenlijk overal een ruime 9+ moeten zijn. En een 9+ voor het personeel moet u toch ook kunnen scoren, tenslotte zijn uw medewerkers uw gastvrijheidprofessionals. Misschien kunt u die 9 ook nog wel scoren op het aspect comfort en technisch is het tegenwoordig zeker mogelijk om dit te scoren met gratis wifi, toch? Locatie is helaas een gegeven en kunt u dus niet verder beïnvloeden. Wordt deze wat lager beoordeeld en wilt u dan nog in de ‘9 categorie’ komen, dan dient u dus op zoek te gaan naar compensatie in de andere factoren. Dit geeft u trouwens ook houvast voor uw toekomstig beleid.

Natuurlijk mag u best wel even tevreden zijn als u nu al die negen scoort! Maar niet te lang, want te veel tevredenheid leidt in het algemeen tot verslapping. Vergelijk het maar met het Nederlandse voetbal. We hebben het toch bijzonder goed gedaan de afgelopen twintig jaar. En nu zijn we in rep en roer omdat het allemaal zo enorm is teruggevallen. Ik denk dat het te maken heeft met een te grote mate van tevredenheid en zelfgenoegzaamheid. Laat u dat niet gebeuren, blijf elke dag scherp en lever morgen nog meer kwaliteit. Niet eenvoudig, maar het is het meer dan waard! 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: