Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

17 januari 2018 | Hans van Spronsen

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag is echter wanneer u tevreden kunt zijn met uw score. Ik denk dat dit pas echt begint bij een score van 9 of meer. De praktijk is echter weerbarstiger, want ik zie relatief niet zoveel negens. Om een goed beeld te krijgen van uw score dient u allereerst te kijken naar de opbouw van uw waardering. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij Booking bestaat deze uit 7 onderdelen die ongewogen uw score bepalen. Dit zijn de aspecten: locatie; personeel; hygiëne; faciliteiten; comfort; gratis wifi en prijs-kwaliteit. Dit laatste scoort bijna altijd het laagst, we blijven nu eenmaal mensen! De vraag is echter wat scoort u op hygiëne? Dit zou toch eigenlijk overal een ruime 9+ moeten zijn. En een 9+ voor het personeel moet u toch ook kunnen scoren, tenslotte zijn uw medewerkers uw gastvrijheidprofessionals. Misschien kunt u die 9 ook nog wel scoren op het aspect comfort en technisch is het tegenwoordig zeker mogelijk om dit te scoren met gratis wifi, toch? Locatie is helaas een gegeven en kunt u dus niet verder beïnvloeden. Wordt deze wat lager beoordeeld en wilt u dan nog in de ‘9 categorie’ komen, dan dient u dus op zoek te gaan naar compensatie in de andere factoren. Dit geeft u trouwens ook houvast voor uw toekomstig beleid.

Natuurlijk mag u best wel even tevreden zijn als u nu al die negen scoort! Maar niet te lang, want te veel tevredenheid leidt in het algemeen tot verslapping. Vergelijk het maar met het Nederlandse voetbal. We hebben het toch bijzonder goed gedaan de afgelopen twintig jaar. En nu zijn we in rep en roer omdat het allemaal zo enorm is teruggevallen. Ik denk dat het te maken heeft met een te grote mate van tevredenheid en zelfgenoegzaamheid. Laat u dat niet gebeuren, blijf elke dag scherp en lever morgen nog meer kwaliteit. Niet eenvoudig, maar het is het meer dan waard! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Corona
De beroepen van morgen: a&o creëert de nieuwe functie Central Hygiëne Officer

De huidige pandemie verwacht veel aanpassingsvermogen van iedereen. Ook veel bedrijven hebben te maken gekregen met nieuwe uitdagingen dankzij de uitbraak van covid-19. Er ontstaan functies bij bedrijven waarvan we even geleden niet hadden kunnen bedenken dat die er zouden komen. Zo heeft Europa&rsq ...

Achtergronden Internationaal
Yays richt zich op tijdelijke woonruimte

Per 2021 heeft Yays een nieuw concept, Yays Resident, uitgerold om te kunnen voorzien in de grote vraag naar tijdelijke woonruimte in de steden Amsterdam en Parijs. Yays Resident biedt woningzoekenden in Amsterdam en Parijs de mogelijkheid om tegen een scherp tarief tijdelijk te wonen in een van de ...

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: