Column Hans van Spronsen: World oflline

22 juni 2000 | Hans van Spronsen

E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadraat! Men probeert ons wijs te maken dat - in de nieuwe economie - het bedrijf met de grootste verliescijfers het meest succesvol is. Dat mag je met recht ‘nieuwe economie’ noemen.

Het slechte nieuws voor u en mij is, dat we ons toch moeten verdiepen in de verworvenheden van de nieuwe tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, ik geloof wel dat internet en e-commerce en alle andere begrippen die nog zullen volgen, een vaste positie gaan innemen in de samenleving en dus ook in onze ondernemingen. Kennis verwerven en nadenken over hoe wij de nieuwe technieken kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering is dan ook uiterst noodzakelijk. Belangrijk hierbij is, dat wij ons niet hals over kop in het avontuur storten. E-commerce vraagt namelijk veel meer van u en uw organisatie dan alleen maar een leuke site.

Alvorens u serieus aan de gang gaat met het daadwerkelijk realiseren van verkooptransacties middels internet (= e-commerce) dient u eerst een degelijk plan te maken. In dit plan moet u naast de technische kant aandacht schenken aan de organisatie en de communicatie. Daarnaast verdient het aanbeveling dat u zich vooraf afvraagt in hoeverre u bereid bent uw gasten daadwerkelijk inzicht te verschaffen in ‘bedrijfsgevoelige informatie’. Denk hierbij aan inzicht in uw bezettingsgraad en aan grotere duidelijkheid over de verschillende prijzen per periode. Tot op heden was dit informatie waar men binnen de hotellerie nogal gesloten over was.

Vooralsnog kunt u volstaan met het opbouwen en verbeteren van uw internetsite. Want wat maakt internet nou zoveel aantrekkelijker ten opzichte van veel andere manieren van adverteren? De mogelijkheid om bewegende beelden en geluiden toe te voegen, bijvoorbeeld. Voor een gastvrijheidsbedrijf is dat een unieke mogelijkheid om de ambiance en de entourage daadwerkelijk over te brengen. Ik zie mijzelf al een virtuele wandeling door uw hotel maken: het restaurant; de sauna; de vergaderzalen. Wegdromend van al het moois dat u te bieden heeft, besluit ik dan gelijk over te gaan tot reserveren. Het muziekje op de achtergrond en een laatste blik op de prachtig ingerichte hotelkamer maken mijn besluit definitief.

Zo moet u optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik ga nu snel offline om mijn koffer te pakken, teneinde bij u te komen genieten van het echte leven. Dat blijft beter dan het virtuele.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: