Column Maarten Willemsen: Meedenken noodzakelijk

Auteur: Redactie
12 september 2004
Column Maarten Willemsen: Meedenken noodzakelijk

Het is prettig als leveranciers zich verdiepen in je bedrijf. Je koopt naast producten of diensten immers ook expertise in. In de ideale situatie begeleiden leveranciers je in het nemen van beslissingen en geven ze advies. Helaas gaat het niet altijd zo.

Laten we als voorbeeld een bedrijf nemen dat gespecialiseerd is in groendecoraties, planten en bloemen. Dit bedrijf adviseert de klant ter plekke; personeel gaat mee naar verkoopgesprekken voor grote evenementen. Dat levert bij het verkoopgesprek zoveel tijdwinst en vertrouwen op, dat de ‘score’ aanzienlijk verbetert. Langzaam groeit dat uit tot een relatie waarbij de leverancier ervoor kiest om een vaste persoon op die locatie te stationeren en er zelfs een kantoor te vestigen. De relatie groeit uit tot een ‘partnership’, waarbij de leverancier zich verder ontwikkelt en ook nu overige decoraties, meubilair en totaalconcepten levert. Deze situatie kan alleen maar ontstaan als men luistert naar elkaar en kansen ziet. Dit levert beide partijen veel op.

Een ander voorbeeld. Een bedrijf dat zich projectinrichter noemt. Het voor elkaar krijgen van een afspraak voor een gesprek gaat moeizaam. Na de eerste gesprekken komen er onduidelijke offertes waarop geen juiste uitleg volgt. Eigenlijk zou je dan moeten beslissen om niet verder te gaan, want het kost alleen maar negatieve energie. Maar je hoopt op beter, want het bedrijf heeft een goede reputatie. Uiteindelijk gaat het natuurlijk mis. Er wordt niet geleverd wat de klant wenst. Er is dus niet goed geluisterd naar elkaar. Dit kost beide bedrijven veel.

Het was altijd al vreselijk belangrijk om met de klant mee te denken, maar in deze tijden - en met de huidige concurrentie van alle kanten - is het nog belangrijker geworden. Doe je het niet, dan is het waarschijnlijk dat beide partijen veel tijd en geld gaan verliezen. Doe je het wel, dan kun je iets heel moois opbouwen van waaruit je verder kunt groeien als bedrijf en als relatie.

Advies aan zowel ondernemers als leveranciers: neem de tijd en luister naar elkaar. Laat tot je doordringen waar men het over heeft en leer van elkaar. Alleen dan kom je tot de juiste prestatie. En natuurlijk zullen er lezers zijn die zeggen: als je alleen maar naar die ene leverancier luistert en je laat je adviseren voor de korte en de lange termijn door één leverancier, dan kost dat ook veel geld. Als je niet oplet, kan dat uiteraard gebeuren. Het is uiteraard wel de bedoeling dat je de markt in de gaten houdt.

HM302004

Overig nieuws