Column Sander Allegro: haat/liefde

14 april 2020 | Sander Allegro

‘Never let a good crisis go to waste’. Beroemde woorden van Sir Winston Churchill bij de oprichting van de Verenigde Naties. Het onvoorstelbaar grote leed dat de Tweede Wereldoorlog teweegbracht dreef naties uiteindelijk naar elkaar toe in de VN. 

Als je kijkt naar de ongelofelijke hoeveelheid positieve en ondernemende initiatieven die de coronacrisis op gang brengt, lijken Churchills woorden in praktijk te worden gebracht door de Nederlandse (horeca)ondernemers. Maar het is een blijft een crisis van onmetelijke proporties die zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied enorm veel kapotmaakt.  

Het is in deze tijden dat het credo ‘samen sterk’ belangrijker is dan ooit. Toch is er een aantal partijen dat die handschoen niet oppakt. Ik heb het dan met name over belangrijke partijen als Booking.com die juist in deze crisis de sector een reikende hand hadden kunnen bieden.  

De relatie tussen de hotelsector en Booking.com is al jaren het best te omschrijven als een haat-liefdeverhouding. ‘Liefde’ omdat het bedrijf een fantastisch ingenieus platform heeft ontwikkeld dat hotels in staat stelt hun aanbod op eenvoudige wijze onder de aandacht van reizigers van over de hele wereld te brengen. ‘Haat’ omdat het bedrijf de daarbij gehanteerde voorwaarden consequent steeds een tandje sterker ten eigen faveure aanscherpt.  

Met het eenzijdig veranderen van de annuleringsvoorwaarden in deze crisistijd, heeft Booking.com de al zwaar getroffen hotelsector verder in het nauw gedreven. Geconfronteerd met kritiek op deze handelswijze verdedigt Booking-topman Glenn Fogel zich tegenover NRC Handelsblad met de quote “Ik kan niet zomaar geld gaan uitdelen” en in reactie op de suggestie van KHN om de commissies te verlagen zegt hij: “Ik heb een ander idee; verlaag je prijzen maar.” Daar valt je bek van open… 

Ook Airbnb reageerde in eerste instantie net als Booking.com. Kort daarna betuigde het bedrijf bij monde van oprichter Brian Chesky openlijk spijt en richtte een steunfonds van 250 miljoen dollar op voor getroffen verhuurders. Een druppel op de gloeiende plaat, maar een gebaar van formaat. Booking.com heeft juist nu de kans om zich in tijden van crisis een loyale partner te tonen en schouder aan schouder te gaan staan met de hotels. Laten we kijken of Fogel net zo mans is Chesky en op zijn woorden terugkeert en een daad stelt. Deze tijd vraagt om solidariteit. 

Sander Allegro is directeur van QL Hotels & Restaurants en eigenaar van Allegro INN ovations  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: