Column Sander Allegro: haat/liefde

14 april 2020 | Sander Allegro

‘Never let a good crisis go to waste’. Beroemde woorden van Sir Winston Churchill bij de oprichting van de Verenigde Naties. Het onvoorstelbaar grote leed dat de Tweede Wereldoorlog teweegbracht dreef naties uiteindelijk naar elkaar toe in de VN. 

Als je kijkt naar de ongelofelijke hoeveelheid positieve en ondernemende initiatieven die de coronacrisis op gang brengt, lijken Churchills woorden in praktijk te worden gebracht door de Nederlandse (horeca)ondernemers. Maar het is een blijft een crisis van onmetelijke proporties die zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied enorm veel kapotmaakt.  

Het is in deze tijden dat het credo ‘samen sterk’ belangrijker is dan ooit. Toch is er een aantal partijen dat die handschoen niet oppakt. Ik heb het dan met name over belangrijke partijen als Booking.com die juist in deze crisis de sector een reikende hand hadden kunnen bieden.  

De relatie tussen de hotelsector en Booking.com is al jaren het best te omschrijven als een haat-liefdeverhouding. ‘Liefde’ omdat het bedrijf een fantastisch ingenieus platform heeft ontwikkeld dat hotels in staat stelt hun aanbod op eenvoudige wijze onder de aandacht van reizigers van over de hele wereld te brengen. ‘Haat’ omdat het bedrijf de daarbij gehanteerde voorwaarden consequent steeds een tandje sterker ten eigen faveure aanscherpt.  

Met het eenzijdig veranderen van de annuleringsvoorwaarden in deze crisistijd, heeft Booking.com de al zwaar getroffen hotelsector verder in het nauw gedreven. Geconfronteerd met kritiek op deze handelswijze verdedigt Booking-topman Glenn Fogel zich tegenover NRC Handelsblad met de quote “Ik kan niet zomaar geld gaan uitdelen” en in reactie op de suggestie van KHN om de commissies te verlagen zegt hij: “Ik heb een ander idee; verlaag je prijzen maar.” Daar valt je bek van open… 

Ook Airbnb reageerde in eerste instantie net als Booking.com. Kort daarna betuigde het bedrijf bij monde van oprichter Brian Chesky openlijk spijt en richtte een steunfonds van 250 miljoen dollar op voor getroffen verhuurders. Een druppel op de gloeiende plaat, maar een gebaar van formaat. Booking.com heeft juist nu de kans om zich in tijden van crisis een loyale partner te tonen en schouder aan schouder te gaan staan met de hotels. Laten we kijken of Fogel net zo mans is Chesky en op zijn woorden terugkeert en een daad stelt. Deze tijd vraagt om solidariteit. 

Sander Allegro is directeur van QL Hotels & Restaurants en eigenaar van Allegro INN ovations  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Amsterdam Opening
Pulitzer en Restaurant Jansz. weer open

Pulitzer Amsterdam heropent haar deuren. Vanaf 15 juli opent het Amsterdamse hotel aan de grachten weer voor hotelgasten en kan iedereen genieten van de verborgen binnentuin tijdens een staycation. Nu is de kans om het nog rustige Amsterdam te herontdekken. Pulitzer Amsterdam biedt een speciale p...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: