Column: Zakelijke gast

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 8 januari 2021
Column: Zakelijke gast

De Telegraaf meldde afgelopen dinsdag dat hotels vanaf volgende week waarschijnlijk alleen zakelijke gasten mogen ontvangen. Aanstaande dinsdag staat er weer een persconferentie gepland waarin het kabinet bekend maakt welke koers het land zal gaan varen in de strijd tegen het virus. Scherpere maatregelen worden verwacht. Of hotels daadwerkelijk alleen nog maar zakelijke gasten mogen ontvangen, zullen we waarschijnlijk dan te horen krijgen. Ik vraag mij af hoe je kan controleren of iemand een zakelijke gast is. 

Een aantal weken geleden was er een item op het NOS-journaal, waarin een aantal Nederlanders werden geïnterviewd die op wintersport waren. Alleen noodzakelijk reizen was het dringende advies van onze overheid. De man op ski’s antwoordde daarop: “Mijn ontspanning is noodzakelijk. Ik werk het hele jaar keihard en kan mij tijdens een wintersportvakantie helemaal opladen voor het nieuwe jaar.”

Als een gast straks boekt met de opmerking: ‘Ik heb een ontspannen nacht nodig. Mijn drie kinderen krijgen thuis les, ik werk noodgedwongen thuis en ben helemaal leeg. Ik MOET een nacht goede rust krijgen om mij op te laden voor een nieuwe werkweek'. Is dat dan een zakelijke gast? Nederland loopt op de laatste tenen, het geduld is op en de behoefte aan ontspanning wordt steeds meer een primaire levensbehoefte. 

De horeca wordt nog wel eens weggezet als een stukje vertier voor de mens, maar ontspanning was nog nooit zo nodig als nu. Het is nodig om goed te kunnen functioneren, privé en zakelijk. Als dat het uitgangspunt is, is iedere gast een zakelijke gast. Wie ontspannen in het leven staat functioneert beter, efficiënter en zal een positieve vibe doorgeven aan collega’s en zakelijke relaties, ook via de Zoomcall. Een ontspannen domino-effect. 

Versoepelingen van het huidige beleid zitten er waarschijnlijk niet in. We zullen het dinsdag weten. In een week waar de eerste vaccins de bovenarmen in gingen, worden strengere maatregelen verwacht. Dat voelt natuurlijk ontzettend tegenstrijdig. Het geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld. De moedeloosheid is bij veel hoteliers behoorlijk aanwezig. Nieuwe energie is ver te zoeken. En juist die nieuwe energie hebben hoteliers nodig om vooruit te gaan. In de komende uitgave van Hospitality Management staat een uitgebreid artikel over hoe je als hotelondernemer nieuwe energie kunt vinden in straffe tijden. Houd ons in de gaten!

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Overig nieuws