Column: Zakelijke gast

8 januari 2021 | David Bakker

De Telegraaf meldde afgelopen dinsdag dat hotels vanaf volgende week waarschijnlijk alleen zakelijke gasten mogen ontvangen. Aanstaande dinsdag staat er weer een persconferentie gepland waarin het kabinet bekend maakt welke koers het land zal gaan varen in de strijd tegen het virus. Scherpere maatregelen worden verwacht. Of hotels daadwerkelijk alleen nog maar zakelijke gasten mogen ontvangen, zullen we waarschijnlijk dan te horen krijgen. Ik vraag mij af hoe je kan controleren of iemand een zakelijke gast is. 

Een aantal weken geleden was er een item op het NOS-journaal, waarin een aantal Nederlanders werden geïnterviewd die op wintersport waren. Alleen noodzakelijk reizen was het dringende advies van onze overheid. De man op ski’s antwoordde daarop: “Mijn ontspanning is noodzakelijk. Ik werk het hele jaar keihard en kan mij tijdens een wintersportvakantie helemaal opladen voor het nieuwe jaar.”

Als een gast straks boekt met de opmerking: ‘Ik heb een ontspannen nacht nodig. Mijn drie kinderen krijgen thuis les, ik werk noodgedwongen thuis en ben helemaal leeg. Ik MOET een nacht goede rust krijgen om mij op te laden voor een nieuwe werkweek'. Is dat dan een zakelijke gast? Nederland loopt op de laatste tenen, het geduld is op en de behoefte aan ontspanning wordt steeds meer een primaire levensbehoefte. 

De horeca wordt nog wel eens weggezet als een stukje vertier voor de mens, maar ontspanning was nog nooit zo nodig als nu. Het is nodig om goed te kunnen functioneren, privé en zakelijk. Als dat het uitgangspunt is, is iedere gast een zakelijke gast. Wie ontspannen in het leven staat functioneert beter, efficiënter en zal een positieve vibe doorgeven aan collega’s en zakelijke relaties, ook via de Zoomcall. Een ontspannen domino-effect. 

Versoepelingen van het huidige beleid zitten er waarschijnlijk niet in. We zullen het dinsdag weten. In een week waar de eerste vaccins de bovenarmen in gingen, worden strengere maatregelen verwacht. Dat voelt natuurlijk ontzettend tegenstrijdig. Het geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld. De moedeloosheid is bij veel hoteliers behoorlijk aanwezig. Nieuwe energie is ver te zoeken. En juist die nieuwe energie hebben hoteliers nodig om vooruit te gaan. In de komende uitgave van Hospitality Management staat een uitgebreid artikel over hoe je als hotelondernemer nieuwe energie kunt vinden in straffe tijden. Houd ons in de gaten!

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: