Meer dan 100 miljoen aan commissievrije boekingen in 2022

Auteur: Redactie
Branded Content 22 december 2022
Meer dan 100 miljoen aan commissievrije boekingen in 2022

Ondanks dat het afgelopen jaar nog steeds veel uitdagingen bracht voor hoteliers, zoals onder meer de hoge gasprijzen en het personeelstekort in de markt, is het aantal directe hotelboekingen dat zonder tussenkomst van partijen zoals Booking.com wordt gemaakt maar liefst met 54% gestegen. Dit levert een enorme kostenbesparing op voor hotels.

Hoteliers.com, aanbieder van commissievrije boekingssoftware voor hotels heeft zelfs een recordomzet geboekt, met meer dan € 100 miljoen aan commissievrije boekingen in 2022. "Hiermee hebben wij ruim € 15 miljoen aan commissiekosten bespaard voor onze klanten, een nieuw record waar we trots op zijn. Zelfs in vergelijking met het recordjaar 2019 voor de pandemie, realiseren we nu 40% meer directe omzet voor onze klanten,’ aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com."

Drie trends in de hotelmarkt voor het komende jaar

De hotelmarkt in de grote steden, die enorm is aangetrokken na de pandemie kan blijven rekenen op een hoge populariteit. "Mensen zijn nog lang niet klaar met het inhalen reizen die in de afgelopen jaren niet plaats konden vinden. Maar door de onzekerheid in de wereld kiest men toch vaak voor een stad die op niet te lange afstand ligt. We zien nu al dat de hotelboekingen in Amsterdam voor januari en februari, traditioneel een echte laagseizoenperiode, een stuk hoger liggen dan voor de pandemie", aldus Baumann.

Een andere duidelijk zichtbare trend speelt zich af op het gebied van het aantal boekingspartijen. "We zien dat de groten groter worden. De pandemie heeft veel kleinere boekingssites de das omgedaan en de consument weet partijen zoals Booking.com goed te vinden. Dit is ook een trend die door zal zetten in het komende jaar. Een nadeel hiervan is dat er steeds meer macht komt te liggen bij een paar grote spelers die de markt dicteren. Daarom is het van groot belang aandacht te besteden aan het eigen directe kanaal. Zet die laatste paar kamers alleen open op de eigen website van het hotel, geef korting bij direct boeken en laat zien dat dit zowel voordeel voor het hotel als voor de consument oplevert", zegt Baumann.

Mes snijdt aan twee kanten

Een derde trend is dat er weer wordt geïnvesteerd in automatisering door hotels, een logisch gevolg van het personeelstekort. "Het mes snijdt hier aan twee kanten, het levert een kostenbesparing op en je hebt minder personeel nodig. Hopelijk kunnen wij hier met onze boekingssoftware ook een steentje in bijdragen en kunnen we uitkijken naar een mooi 2023", besluit Baumann.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws