Crowdfunding (in de horeca) werkt

8 januari 2014 |
Crowdfunding (in de horeca) werkt<

Er is steeds meer bewijs dat crowdfunding, ook in de horeca, werkt. Onlangs is de eerste campagne die drie jaar geleden via CrowdAboutNow is gestart voor barista en horecacolumnist Wilco Admiraal met succes afgerond.

Doelbedrag
Eind 2010 leenden 62 investeerders een totaalbedrag van €5.000 uit aan de zzp’er. Deze ‘independent barista’ was indertijd een van de eersten die middels een lening geld ophaalde bij het grote publiek. Binnen 13 dagen was het doelbedrag al bereikt. De veelal particuliere investeerders betaalden €10 tot €500. Op 2 januari 2014 betaalde hij het bedrag inclusief rente terug.

Gevestigde naam
Wilco schafte met het opgehaalde geld een espressomachine aan en ging de markt op met zijn mobiele espresso. Inmiddels is Independent Barista een gevestigde naam bij congressen, seminars en evenementen in binnen- en buitenland.
Vertrouwen sleutelwoord
De investeerders kwamen zowel uit het directe persoonlijke netwerk van de ondernemer als van daarbuiten. Vertrouwen is het sleutelwoord bij crowdfunding, meent Wilco: “Een deel van mijn investeerders bestaat uit klanten, vrienden en zakelijke relaties. Verbazingwekkend genoeg waren er ook heel veel onbekenden. Die investeerden niet voornamelijk vanwege het rendement. Dat is namelijk relatief laag voor een investering met zoveel risico. Uit het contact dat ik met investeerders heb, blijkt dat ze vooral vertrouwen hadden in mij én in de koers die ik met mijn bedrijf voor ogen heb. Dat sterkt je als ondernemer”.

Groeiend alternatief
De investeringen via CrowdAboutNow zijn de afgelopen drie jaar gegroeid tot een omvang van ruim €2 miljoen, dankzij meer dan 5.000 investeerders. Het platform heeft als een van de weinigen een AFM-vergunning voor zakelijke financiering. Dit onderschrijft het beeld van crowdfunding als groeiend alternatief voor financiering voor (startende) ondernemers.
Recentelijk is zelfs een nieuw platform speciaal voor horeca-crowdfunding opgericht.
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: