Crowdfunding (in de horeca) werkt

8 januari 2014 |
Crowdfunding (in de horeca) werkt<

Er is steeds meer bewijs dat crowdfunding, ook in de horeca, werkt. Onlangs is de eerste campagne die drie jaar geleden via CrowdAboutNow is gestart voor barista en horecacolumnist Wilco Admiraal met succes afgerond.

Doelbedrag
Eind 2010 leenden 62 investeerders een totaalbedrag van €5.000 uit aan de zzp’er. Deze ‘independent barista’ was indertijd een van de eersten die middels een lening geld ophaalde bij het grote publiek. Binnen 13 dagen was het doelbedrag al bereikt. De veelal particuliere investeerders betaalden €10 tot €500. Op 2 januari 2014 betaalde hij het bedrag inclusief rente terug.

Gevestigde naam
Wilco schafte met het opgehaalde geld een espressomachine aan en ging de markt op met zijn mobiele espresso. Inmiddels is Independent Barista een gevestigde naam bij congressen, seminars en evenementen in binnen- en buitenland.
Vertrouwen sleutelwoord
De investeerders kwamen zowel uit het directe persoonlijke netwerk van de ondernemer als van daarbuiten. Vertrouwen is het sleutelwoord bij crowdfunding, meent Wilco: “Een deel van mijn investeerders bestaat uit klanten, vrienden en zakelijke relaties. Verbazingwekkend genoeg waren er ook heel veel onbekenden. Die investeerden niet voornamelijk vanwege het rendement. Dat is namelijk relatief laag voor een investering met zoveel risico. Uit het contact dat ik met investeerders heb, blijkt dat ze vooral vertrouwen hadden in mij én in de koers die ik met mijn bedrijf voor ogen heb. Dat sterkt je als ondernemer”.

Groeiend alternatief
De investeringen via CrowdAboutNow zijn de afgelopen drie jaar gegroeid tot een omvang van ruim €2 miljoen, dankzij meer dan 5.000 investeerders. Het platform heeft als een van de weinigen een AFM-vergunning voor zakelijke financiering. Dit onderschrijft het beeld van crowdfunding als groeiend alternatief voor financiering voor (startende) ondernemers.
Recentelijk is zelfs een nieuw platform speciaal voor horeca-crowdfunding opgericht.
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: