De ware motivatie van Michelin

8 december 2014 |
De ware motivatie van Michelin<

Michelinsterren zijn de Academy Awards voor chefs. Michelin is tegelijkertijd een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Michelin
werd opgericht door twee broers - André en Edouard - in Frankrijk in 1889.


In de vroege dagen van het bedrijf had Michelin had een probleem. Auto's reden lang niet zoveel kilometers als nu. In 1900 waren er slechts 3000 auto's op
de weg in heel Frankrijk, en Michelin had zo'n goed product dat het geruime tijd duurde voor deze auto's een nieuwe set banden nodig hadden. De broers zochten dus naar een manier om mensen meer kilometers te laten maken, zodat zij de banden versleten.

Kilometers maken
Dit is nu precies de reden waarom de gebroeders de Michelingids ontwierpen. Een gids met reviews van diverse restaurants in Frankrijk en omstreken, zodat de lezers er naartoe zouden rijden. Op Michelinbanden natuurlijk... De gids omvatte naast de bekende reviews ook onderhoudstips voor de auto en advies over het verwisselen van autobanden. De bekendheid van de gids en het merk Michelin groeide door de populariteit van de bekende rode gids, en zo nam ook de verkoop van banden toe. Binnen tien jaar was Michelin uitgegroeid tot de grootste bandenproducent van Europa. Allemaal dankzij dat rode gidsje.

Eerste 'viral' campagne
Heden ten dage heeft Michelin een waarde van 21 miljard euro en meer dan 110.000 mensen verdienen de kost als werknemer van het bedrijf. De campagne met het rode boekje is een van eerste 'viral' campagnes ooit.

Om over na te denken
Zo blijkt, dat de overdreven waardering voor een Michelinster van nu zijn oorsprong vindt in een slimme marketingzet van toen. Iets om over na te denken; zeker als je een restaurant wilt bezoeken dat ver van huis ligt.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: