'De macht van brouwers is te groot'

2 november 2011 |
'De macht van brouwers is te groot'<

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft de bevindingen bekend gemaakt van een onderzoek naar het rendement in de cafébranche. Een van de harde conclusies: De macht van de brouwer is te groot. Uit het onderzoek blijkt
onder meer dat 75 procent van alle cafés gebonden is aan een brouwer en dat de mate van gebondenheid negatief van invloed is op de nettowinst. Hoe meer gebonden, hoe minder er aan de strijkstok voor de ondernemer blijft hangen.

Binding met brouwer
Het onderzoek onder meer dan 2.100 ondernemers levert opmerkelijke conclusies op. Uit het rapport "Rendement en Relatie" blijkt dat een groot aantal drankverstrekkende bedrijven gebonden is aan brouwerijen; 75% van de cafés is gebonden aan een bierbrouwer, één op de zes panden is eigendom van de brouwers en 11% van de horecabedrijven heeft een geldlening of borgstelling van de brouwers.

Grote binding, lage nettowinst
Hoe groter de binding met de brouwer, hoe minder de nettowinst. (Pand)gebonden ondernemers betalen de hoofdprijs volgens het onderzoek. Zij profiteren niet van lagere hectoliterkortingen terwijl er wel een afnameverplichting is. Daarnaast geeft het rapport aan hoe groter de binding met de brouwer, hoe ongelukkiger de ondernemer zich voelt. De bierinkoopprijs voor ondernemers is tot twee keer hoger dan de verkoopprijs voor consumenten in de supermarkt.

Buitengewoon statische markt
"Er is geen concurrentie op de markt, de consument wordt er niet beter van en deze markt is buitengewoon statisch", aldus KHN-roerganger Lodewijk van der Grinten. "Met dit rapport in de hand zal KHN in overleg treden met de brouwerijen, de (Europese)politiek en de NMa om onder andere een lobby te starten om de Europese vrijstelling voor pandbinding buiten toepassing te verklaren.

Wens: transparante markt
Doel van KHN is dat er een transparante en concurrerende markt ontstaat, waarbinnen de brouwer zich hoofdzakelijk richt op het produceren en leveren van bier, waarbij alle partijen duurzaam maatschappelijk ondernemen en tegelijk een redelijk rendement kunnen behalen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: