De Nederlandse horeca kent een goede zomer

5 november 2001 | Redactie

Wat is een ideale zomer en waaraan meten we dat eigenlijk af? Baseren we ons oordeel op het gemiddelde zomerweer dat hoort bij ons Nederlandse zeeklimaat, of laten we ons toch stiekem verleiden tot een vergelijking met het mediterrane klimaat dat minder wisselvallig is en hogere temperaturen kent?


Het is onmiskenbaar waar dat wij het Nederlandse klimaat massaal vervloeken na een verregende vakantieweek in eigen land, en om verkoeling roepen bij de eerste tropische dagen. De tv bericht dagelijks over onze wisselende stemmingen. En als consumenten spreken over een ideale zomer, wordt die mening dan gedeeld door de horecaondernemers?

Niet zo overheersend...

Het antwoord is niet eenduidig te geven, zoals je van een half gevuld glas ook kunt zeggen dat het half leeg is. De zomer van 2001 pas uitstekend bij die vergelijking. Hij behoort tot de warmste zomers van de afgelopen honderd jaar, maar zal tegelijkertijd de geschiedenis ingaan als een van de natste zomers. Die schommelingen in de weerstatistieken zijn ook terug te vinden in de voorlopige omzetcijfers van de Nederlandse horeca; dat blijkt uit een bliksemenquête van het bedrijfschap Horeca en Catering. Bijna veertig procent van de ondernemingen behaalde een hogere omzet dan vorig jaar; voor bijna vijftig procent was de zomer van 2001 niet beter of slechter dan die van 2000, en bij een kleine twintig procent van de ondernemingen was er sprake van een omzetdaling.

De grootste stijgers zijn vooral te vinden onder de drankverstrekkers; de grootste dalers onder de logiesverstrekkers. En wat was de invloed van het weer? Zowel de bedrijven met een aanzienlijke omzetstijging als bedrijven met een omzetdaling noemen het weer als belangrijke oorzaak. Het glas is dus inderdaad half vol en tevens half leeg. De invloed van het weer is minder overheersend dan in brede kring wordt aangenomen. De Scheveningse strandtenthouder Michiel Versprille zegt er, in een reportage over de economie van de badplaatsen in Elsevier, dit van: ‘Mooi weer is de slagroom op de taart.’

Extra personeel

Uit de enquête van het bedrijfschap blijkt in ieder geval dat deze zomer op vrijwel alle fronten uiteindelijk hogere rapportcijfers haalt dan de zomer van 2000. Zo’n dertig procent van de ondernemers registreerde een toename van het aantal eet- en drinkgasten. Hetzelfde geldt voor de overnachtingen. Ook het bestedingsbedrag per klant lag hoger.
De horeca doet traditiegewijs in de zomermaanden een zwaarder beroep op de arbeidsmarkt. Met een optimistische zomerblik was een kwart van de ondernemingen voor de maanden juli en augustus op zoek naar extra personeel, en dat was geen gemakkelijke zoektocht. Binnen alle sectoren gaven ondernemers aan dat het aantrekken van extra personeel voor de bediening en de keuken even moeilijk of nog moeilijker was dan vorig jaar.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: