De Nederlandse horeca kent een goede zomer

5 november 2001 | Redactie

Wat is een ideale zomer en waaraan meten we dat eigenlijk af? Baseren we ons oordeel op het gemiddelde zomerweer dat hoort bij ons Nederlandse zeeklimaat, of laten we ons toch stiekem verleiden tot een vergelijking met het mediterrane klimaat dat minder wisselvallig is en hogere temperaturen kent?


Het is onmiskenbaar waar dat wij het Nederlandse klimaat massaal vervloeken na een verregende vakantieweek in eigen land, en om verkoeling roepen bij de eerste tropische dagen. De tv bericht dagelijks over onze wisselende stemmingen. En als consumenten spreken over een ideale zomer, wordt die mening dan gedeeld door de horecaondernemers?

Niet zo overheersend...

Het antwoord is niet eenduidig te geven, zoals je van een half gevuld glas ook kunt zeggen dat het half leeg is. De zomer van 2001 pas uitstekend bij die vergelijking. Hij behoort tot de warmste zomers van de afgelopen honderd jaar, maar zal tegelijkertijd de geschiedenis ingaan als een van de natste zomers. Die schommelingen in de weerstatistieken zijn ook terug te vinden in de voorlopige omzetcijfers van de Nederlandse horeca; dat blijkt uit een bliksemenquête van het bedrijfschap Horeca en Catering. Bijna veertig procent van de ondernemingen behaalde een hogere omzet dan vorig jaar; voor bijna vijftig procent was de zomer van 2001 niet beter of slechter dan die van 2000, en bij een kleine twintig procent van de ondernemingen was er sprake van een omzetdaling.

De grootste stijgers zijn vooral te vinden onder de drankverstrekkers; de grootste dalers onder de logiesverstrekkers. En wat was de invloed van het weer? Zowel de bedrijven met een aanzienlijke omzetstijging als bedrijven met een omzetdaling noemen het weer als belangrijke oorzaak. Het glas is dus inderdaad half vol en tevens half leeg. De invloed van het weer is minder overheersend dan in brede kring wordt aangenomen. De Scheveningse strandtenthouder Michiel Versprille zegt er, in een reportage over de economie van de badplaatsen in Elsevier, dit van: ‘Mooi weer is de slagroom op de taart.’

Extra personeel

Uit de enquête van het bedrijfschap blijkt in ieder geval dat deze zomer op vrijwel alle fronten uiteindelijk hogere rapportcijfers haalt dan de zomer van 2000. Zo’n dertig procent van de ondernemers registreerde een toename van het aantal eet- en drinkgasten. Hetzelfde geldt voor de overnachtingen. Ook het bestedingsbedrag per klant lag hoger.
De horeca doet traditiegewijs in de zomermaanden een zwaarder beroep op de arbeidsmarkt. Met een optimistische zomerblik was een kwart van de ondernemingen voor de maanden juli en augustus op zoek naar extra personeel, en dat was geen gemakkelijke zoektocht. Binnen alle sectoren gaven ondernemers aan dat het aantrekken van extra personeel voor de bediening en de keuken even moeilijk of nog moeilijker was dan vorig jaar.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: