De Nederlandse horeca kent een goede zomer

5 november 2001 | Redactie

Wat is een ideale zomer en waaraan meten we dat eigenlijk af? Baseren we ons oordeel op het gemiddelde zomerweer dat hoort bij ons Nederlandse zeeklimaat, of laten we ons toch stiekem verleiden tot een vergelijking met het mediterrane klimaat dat minder wisselvallig is en hogere temperaturen kent?


Het is onmiskenbaar waar dat wij het Nederlandse klimaat massaal vervloeken na een verregende vakantieweek in eigen land, en om verkoeling roepen bij de eerste tropische dagen. De tv bericht dagelijks over onze wisselende stemmingen. En als consumenten spreken over een ideale zomer, wordt die mening dan gedeeld door de horecaondernemers?

Niet zo overheersend...

Het antwoord is niet eenduidig te geven, zoals je van een half gevuld glas ook kunt zeggen dat het half leeg is. De zomer van 2001 pas uitstekend bij die vergelijking. Hij behoort tot de warmste zomers van de afgelopen honderd jaar, maar zal tegelijkertijd de geschiedenis ingaan als een van de natste zomers. Die schommelingen in de weerstatistieken zijn ook terug te vinden in de voorlopige omzetcijfers van de Nederlandse horeca; dat blijkt uit een bliksemenquête van het bedrijfschap Horeca en Catering. Bijna veertig procent van de ondernemingen behaalde een hogere omzet dan vorig jaar; voor bijna vijftig procent was de zomer van 2001 niet beter of slechter dan die van 2000, en bij een kleine twintig procent van de ondernemingen was er sprake van een omzetdaling.

De grootste stijgers zijn vooral te vinden onder de drankverstrekkers; de grootste dalers onder de logiesverstrekkers. En wat was de invloed van het weer? Zowel de bedrijven met een aanzienlijke omzetstijging als bedrijven met een omzetdaling noemen het weer als belangrijke oorzaak. Het glas is dus inderdaad half vol en tevens half leeg. De invloed van het weer is minder overheersend dan in brede kring wordt aangenomen. De Scheveningse strandtenthouder Michiel Versprille zegt er, in een reportage over de economie van de badplaatsen in Elsevier, dit van: ‘Mooi weer is de slagroom op de taart.’

Extra personeel

Uit de enquête van het bedrijfschap blijkt in ieder geval dat deze zomer op vrijwel alle fronten uiteindelijk hogere rapportcijfers haalt dan de zomer van 2000. Zo’n dertig procent van de ondernemers registreerde een toename van het aantal eet- en drinkgasten. Hetzelfde geldt voor de overnachtingen. Ook het bestedingsbedrag per klant lag hoger.
De horeca doet traditiegewijs in de zomermaanden een zwaarder beroep op de arbeidsmarkt. Met een optimistische zomerblik was een kwart van de ondernemingen voor de maanden juli en augustus op zoek naar extra personeel, en dat was geen gemakkelijke zoektocht. Binnen alle sectoren gaven ondernemers aan dat het aantrekken van extra personeel voor de bediening en de keuken even moeilijk of nog moeilijker was dan vorig jaar.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: