De populairste duurzame reistrends volgens Booking.com

19 april 2017 | Thijs Jacobs

Op 22 april wordt Earth Day gevierd en ter gelegenheid van deze dag publiceert Booking.com vindingen uit het global Sustainable Travel Report[1]. In het jaar dat door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling laat dit onderzoek een aantal veelbelovende tekenen zien op het gebied van 'groene' trends bij zowel reizigers als accommodaties.

Duurzaam reizen: intenties

Het aantal reizigers dat ten minste eenmaal verblijft in een 'groene' accommodatie zou dit jaar kunnen verdubbelen, want 65% van de reizigers wereldwijd zegt dit van plan te zijn terwijl 34% aangeeft dit vorig jaar al gedaan te hebben. Daarnaast geeft 68% aan dat de wetenschap dat een accommodatie duurzaam is, een positieve invloed heeft op hun keuze voor een verblijf. Hier scoren reizigers uit China (93%), Brazilië (83%) en Spanje (80%) het hoogst. Ruim 79% let ook op de impact op het milieu van het vervoer tijdens de reis: 43% neemt waar mogelijk het openbaar vervoer, 42% probeert zoveel mogelijk te lopen of fietsen en bijna een vijfde (18%) is bereid om minder te vliegen om daarmee hun ecologische voetafdruk te verminderen.

Mag het minder luxe? Op de vraag of reizigers wereldwijd bereid zijn tot concessies op dit gebied en ergens milieuvriendelijker te verblijven, reageerde de overgrote meerderheid positief. 94% is bereid om in een accommodatie te verblijven waar energiezuinige lampen gebruikt worden, 89% heeft geen probleem met een kamer waar de airconditioning of verwarming alleen aan staat als de gast aanwezig is en 80% is tevreden met een waterbesparende douchekop. In het overzicht hieronder staat aangegeven welke luxe reizigers best willen opgeven ten bate van een milieuvriendelijker verblijf:

Welke concessies zijn gasten bereid te doen op het gebied van luxe, voor een milieuvriendelijker verblijf:

Energiezuinige lampen

94%

Airco/verwarming alleen aan bij aanwezigheid

89%

Waterbesparende douchekoppen

80%

Gerecycled toiletpapier

79%

Hotelzeepjes minder vaak vervangen

79%

Beddengoed/handdoeken minder vaak vervangen

75%

Alleen lokaal geproduceerd voedsel, mag duurder zijn

64%

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: