De populairste duurzame reistrends volgens Booking.com

19 april 2017 | Thijs Jacobs

Op 22 april wordt Earth Day gevierd en ter gelegenheid van deze dag publiceert Booking.com vindingen uit het global Sustainable Travel Report[1]. In het jaar dat door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling laat dit onderzoek een aantal veelbelovende tekenen zien op het gebied van 'groene' trends bij zowel reizigers als accommodaties.

Duurzaam reizen: intenties

Het aantal reizigers dat ten minste eenmaal verblijft in een 'groene' accommodatie zou dit jaar kunnen verdubbelen, want 65% van de reizigers wereldwijd zegt dit van plan te zijn terwijl 34% aangeeft dit vorig jaar al gedaan te hebben. Daarnaast geeft 68% aan dat de wetenschap dat een accommodatie duurzaam is, een positieve invloed heeft op hun keuze voor een verblijf. Hier scoren reizigers uit China (93%), Brazilië (83%) en Spanje (80%) het hoogst. Ruim 79% let ook op de impact op het milieu van het vervoer tijdens de reis: 43% neemt waar mogelijk het openbaar vervoer, 42% probeert zoveel mogelijk te lopen of fietsen en bijna een vijfde (18%) is bereid om minder te vliegen om daarmee hun ecologische voetafdruk te verminderen.

Mag het minder luxe? Op de vraag of reizigers wereldwijd bereid zijn tot concessies op dit gebied en ergens milieuvriendelijker te verblijven, reageerde de overgrote meerderheid positief. 94% is bereid om in een accommodatie te verblijven waar energiezuinige lampen gebruikt worden, 89% heeft geen probleem met een kamer waar de airconditioning of verwarming alleen aan staat als de gast aanwezig is en 80% is tevreden met een waterbesparende douchekop. In het overzicht hieronder staat aangegeven welke luxe reizigers best willen opgeven ten bate van een milieuvriendelijker verblijf:

Welke concessies zijn gasten bereid te doen op het gebied van luxe, voor een milieuvriendelijker verblijf:

Energiezuinige lampen

94%

Airco/verwarming alleen aan bij aanwezigheid

89%

Waterbesparende douchekoppen

80%

Gerecycled toiletpapier

79%

Hotelzeepjes minder vaak vervangen

79%

Beddengoed/handdoeken minder vaak vervangen

75%

Alleen lokaal geproduceerd voedsel, mag duurder zijn

64%

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: