Column Ewout Hoogendoorn: destination marketing

13 september 2001 | redactie

Curaçao en Aruba zijn kleine eilanden met een fantastisch klimaat; mooie stranden; schitterende gelegenheden om te duiken; ‘relaxte’ mensen... Beide eilanden hebben, ondanks hun geringe omvang, een luchthaven die geschikt is voor de grootste toestellen. Er wordt Nederlands gesproken en de rechtspraak gebeurt in het Nederlands. Dan moet het op die twee eilanden met het toerisme toch ongeveer gelijk op gaan, zou je zeggen. Een schrijnender contrast is echter nauwelijks denkbaar.

De afgelopen twintig jaar zijn vrijwel alle hotelontwikkelingen op Curaçao jammerlijk mislukt, met als gevolg dat er op dit moment nog geen 2000 kamers zijn van enig niveau, en als je eerlijk bent, kun je daar meteen de helft van schrappen. Op Aruba zijn de afgelopen twintig jaar alleen maar hotels bijgebouwd, waardoor er nu een dikke 6000 kamers zijn. De bezettingsgraad en gemiddelde kameropbrengst op Curaçao liggen, in de betere hotels, op ternauwernood 40% en nog geen 90 Amerikaanse dollar. Aruba: boven de 80%; ruim 250 dollar!

Op de keper beschouwd is Aruba eigenlijk minder aantrekkelijk dan Curaçao: het eiland is kleiner en veel minder geaccidenteerd; Curaçao heeft meer te bieden aan historie. Willemstad is een monument op zich. In de afgelopen vijftig jaar is Curaçao sterk op Nederland georiënteerd geweest; een groot deel van de gasten was uit ons land afkomstig. Curaçao is vrijwel volledig onbekend in de VS; in Venezuela is er enige bekendheid (voor een groot deel dankzij de drugstransporten).

Op Aruba is Oranjestad een wat kitscherige, Amerikaans aandoende plaats, waar eigenlijk geen enkele historie terug te vinden is. Er is een wit strand met een grote hotelstrip, waarop het merendeel van de 6000 kamers is uitgesmeerd. Het Nationaal Park geeft wat eigen karakter aan het eiland; de stranden zijn er mooier dan op Curacao (waar veel meer stenen op het strand liggen). Duiken kun je er fantastisch, maar Nederlands wordt er nauwelijks nog gesproken; de mensen betalen er vrijwel uitsluitend met dollars. Naast Amerikaanse hotelketens als Marriott, Hyatt, Wyndham en Allegro, barst het er van Amerikaanse foodketens, zoals Taco Bell, Pizza Hut, Wendy’s, MacDonalds en Burger King. Van de meer dan 4 miljoen overnachtingen komt 60% op het conto van Amerikanen.

Er is maar één verklaring: Destination Marketing. Aruba heeft in de jaren zeventig het toerisme ontwikkeld aan de hand van een goed doortimmerd plan, met het vizier op het nabijgelegen Amerika. Op Curaçao is ook hard gewerkt, maar zonder enig overkoepelend plan, waardoor iedereen zich bleef uitsloven voor zijn eigen kleine hutje. Veel energie ging verloren door kinnesinne en nutteloze acties. Laten we ons dat in Nederland eens realiseren en op korte termijn zorgen voor een goed overkoepelend destination marketing plan. Dat kan ons met name in de komende periode uit het dal van het toerisme houden.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: