Deze evenementen zorgden ervoor dat kamerprijzen flink stegen

24 november 2016 | Jorien Slager

Handig voor elke hotelier om te weten: welke evenementen zorgden er in 2016 voor dat de kamerprijzen stegen? Trivago vertelde ons wanneer de hoteliers in onderstaande steden het meest konden vragen voor een hotelkamer.

Amsterdam

Tijdens oudjaar kostte een gemiddelde hotelkamer in Amsterdam 384 euro, dat is 258 euro meer dan normaal. Daarnaast was IBC Amsterdam, International Broadcasting Convention, een evenement dat voor veel stijgingen zorgde. Zo kostten hotelkamers gemiddeld toen 350 euro (8 september 2016), 416 euro (9 september 2016), 456 euro (10 september 2016), 364 euro (11 september 2016) en 344 euro (12 september 2016).

Utrecht

Beurzen zorgen geregeld voor prijsstijgingen, blijkt uit gegevens van Trivago. Zo waren hotelkamers in Utrecht tijdens de vakantiebeurs in 2016 duurder dan normaal. De grote uitschieter was op 12 november 2016. Een kamer kostte toen gemiddeld 227 euro.

Maastricht

Ook in Maastricht zorgde het plaatsvinden van een beurs ervoor dat hotelkamers extra populair werden. Tefaf, The European Fine Art Fair, liet prijzen van hotelkamers vooral op 10 maart 2016 stijgen. Een gemiddelde hotelkamer in Maastricht kostte toen 261 euro. Daarnaast zorgde de komst van Andre Rieu overduidelijk voor veel stijgingen. Op 8 en 9 juli lagen prijzen daardoor boven de 300 euro, maar ook andere dagen waarop Rieu optrad, laten een duidelijke stijging zien.

Eindhoven

Concerten veroorzaken vaker hoge kamerprijzen. Toen Guus Meeuwis naar Eindhoven kwam, kostten hotelkamers gemiddeld 185 euro op de duurste dag, een verschil van 111 procent.

Groningen

In Groningen zorgde Eurosonic Noorderslag voor stijgingen. Op de duurste dag kostte een kamer 240 euro, 147 euro duurder dan normaal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: