Digitale accountant voor hoteliers

6 februari 2019 | redactie

De ‘Google Translate voor finance’, en zelfs meer dan dat. Zo beschouwt Kees Zorge zijn Omniboost en ziet dat hoteliers echt heel veel voordelen kunnen behalen uit het inspelen op beschikbare data. “Als ondernener zit je op een pot met goud, zonder dat je het weet”, zegt Zorge. “Wij helpen om die data die die jij hebt verzameld inzichtelijk te maken en je accounting te optimaliseren.”

Een prachtige belofte die in de praktijk absoluut ingelost blijkt te worden. Hoteliers zijn er content mee. “Wat wij doen is voor velen een beetje lastig te zien, zeker als je geen techneut bent. Simpel gezegd trekken we alle relevante data uit je PMS, kassa of wat voor systeem dan ook; we hebben inmiddels honderden koppelingen. Daarna maken we die data inzichtelijk. We kunnen zelfs dagelijks managementrapporten als pdf naar je toe mailen, want we zien dat hoteliers daar nog behoefte aan hebben omdat ze dat zo gewend zijn.”

Hoteliers zijn dolblij

De focus van Omniboost ligt op finance en daar zijn hotelliers dolblij mee, aldus Kees. “Allereerst helpen we accountants om manueel werk te voorkomen, waardoor ze hun klant – in dit geval de hotelier – beter kunnen helpen op andere vlakken. Ze kunnen zo een meer sturende en adviserende rol op zich nemen. De hotelier werkt bijvoorbeeld in Excel de kasontvangsten en uitgaven bij en de accountant of boekhouder wil het in de boekhouding zetten… Geen probleem, wij automatiseren dat proces. Op dagbasis kun je de actuele boekhouding vanuit het PMS en POS inzien. Zo kun je beter bijsturen op onder andere bezetting en kamerprijs. Een leuke reactie van een hotelier kreeg ik op 2 januari, toen het boekjaar van zijn hotel al kon worden afgesloten. Hij belde me op om me te bedanken, want hij vond het zo gaaf. Met één klik had hij het jaar afgesloten. Uiteindelijk is het werk voor de boekhouder veel eenvoudiger, heeft de hotelier betere inzichten in zijn boekhouding en prestaties en kun je beter sturen op marketing en dat soort zaken.”

Samen met de accountant

Het systeem is bedoeld voor de complete bedrijfsvoering en vanaf februari gaat Omniboost inzetten op complete warehousing. “Het systeem is af en in februari starten we met een roadshow en bezoeken we beurzen. Complete data warehousing levert je zoveel informatie op, waarop je verder kunt inzoomen. Dat is echt fantastisch. We zien dat er behoefte is aan onze oplossing vanuit de PMS- en POS-leveranciers, die steeds vaker werken met cloudoplossingen. Zij kunnen die (financiële) koppeling niet maken, of hebben daar geen tijd voor. Omniboost heeft die tijd en focus wel, dus dan gaan we gewoon samenwerken. Het voordeel van warehousing is, dat de hotelier eigenaar is en blijft van zijn data. Dat is bij de cloud nog weleens een discussiepuntje, want wie is de eigenaar van de data? Bij datawarehousing is die discussie er niet en heb je bovendien snellere inzichten. Een mooi voorbeeld: de uitvalrekeningen. Een toename is niet de bedoeling, het moet gewoon nul zijn. Bij ons systeem krijg je een melding, terwijl je in de huidige situatie, zonder Omniboost dus, afhankelijk bent van een altijd oplettende accountant." 

Enorm veel voordelen

Overzicht, inzicht en gemak. Omniboost ontzorgt hoteliers, van groot tot klein. Zorge: “We werken voor ketens, maar ook voor kleine hotels. Iedereen doet er zijn voordeel mee. De data wordt door het systeem samengesteld aangeleverd. Mist er iets? Dan draai je het overzicht opnieuw en je bent klaar. Daarnaast zijn er andere handige tools, zoals een koppeling met Mailchimp, gekoppeld met het PMS-systeem. Voor de ondernemers zijn dit soort zaken belangrijk, maar vooral op het vlak van directe financiële boekingen en het inzicht verkrijgen in data helpen we ze enorm. Wat heb ik nog in huis, welke verplichtingen heb ik nog in de vorm van nog te leveren prestaties? Ik ben zo blij dat we in deze markt zijn gerold, want de hotelier heeft er zoveel voordeel van, dat maakt me blij.”

Parkeertickets direct boeken

Omniboost doet nog meer. Kees vertelt dat ook de markt van parkeergarages behoort tot het werkveld van zijn bedrijf. “Je gelooft het niet, maar ook daar hebben hoteliers voordeel van”, vertelt Zorge. “Veel hotels zitten in stadscentra van grote steden en parkeren is daar wel een issue. Wij zijn bezig met een pilot waar hotelgasten bij hun reservering gelijk een parkeerticket kunnen boeken bij het hotel. De zaken gaan goed, als ‘kleine’ speler op het wereldtoneel hebben we in korte tijd naam gemaakt. Heb je op Google Maps gezien waar we zitten? Vanuit onze vestiging In een klein Zeeuws-Vlaams dorpje bedienen we inmiddels de hele wereld. Dat succes maakt me eerlijk gezegd best wel trots en ik hoop dat binnenkort nog veel meer hoteliers gaan profiteren van de oplossingen die wij ze bieden.”

Meer info over Omniboost

Telefoon: 085-130 2519
E-mail: kees@omniboost.io
Website: www.omniboost.io

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl...

Opening Internationaal Marriott
Mariott International opent 7000ste hotel in Hong Kong

Marriott International vierde onlangs de opening van zijn zevenduizendste hotel – het St. Regis Hong Kong. Dit schitterende, 27 verdiepingen tellende luxe hotel met butlerservice en meerdere restaurants staat symbool voor Marriotts wereldwijde expansiestrategie met een buitensporige focus op h...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: