Digitale accountant voor hoteliers

6 februari 2019 | redactie

De ‘Google Translate voor finance’, en zelfs meer dan dat. Zo beschouwt Kees Zorge zijn Omniboost en ziet dat hoteliers echt heel veel voordelen kunnen behalen uit het inspelen op beschikbare data. “Als ondernener zit je op een pot met goud, zonder dat je het weet”, zegt Zorge. “Wij helpen om die data die die jij hebt verzameld inzichtelijk te maken en je accounting te optimaliseren.”

Een prachtige belofte die in de praktijk absoluut ingelost blijkt te worden. Hoteliers zijn er content mee. “Wat wij doen is voor velen een beetje lastig te zien, zeker als je geen techneut bent. Simpel gezegd trekken we alle relevante data uit je PMS, kassa of wat voor systeem dan ook; we hebben inmiddels honderden koppelingen. Daarna maken we die data inzichtelijk. We kunnen zelfs dagelijks managementrapporten als pdf naar je toe mailen, want we zien dat hoteliers daar nog behoefte aan hebben omdat ze dat zo gewend zijn.”

Hoteliers zijn dolblij

De focus van Omniboost ligt op finance en daar zijn hotelliers dolblij mee, aldus Kees. “Allereerst helpen we accountants om manueel werk te voorkomen, waardoor ze hun klant – in dit geval de hotelier – beter kunnen helpen op andere vlakken. Ze kunnen zo een meer sturende en adviserende rol op zich nemen. De hotelier werkt bijvoorbeeld in Excel de kasontvangsten en uitgaven bij en de accountant of boekhouder wil het in de boekhouding zetten… Geen probleem, wij automatiseren dat proces. Op dagbasis kun je de actuele boekhouding vanuit het PMS en POS inzien. Zo kun je beter bijsturen op onder andere bezetting en kamerprijs. Een leuke reactie van een hotelier kreeg ik op 2 januari, toen het boekjaar van zijn hotel al kon worden afgesloten. Hij belde me op om me te bedanken, want hij vond het zo gaaf. Met één klik had hij het jaar afgesloten. Uiteindelijk is het werk voor de boekhouder veel eenvoudiger, heeft de hotelier betere inzichten in zijn boekhouding en prestaties en kun je beter sturen op marketing en dat soort zaken.”

Samen met de accountant

Het systeem is bedoeld voor de complete bedrijfsvoering en vanaf februari gaat Omniboost inzetten op complete warehousing. “Het systeem is af en in februari starten we met een roadshow en bezoeken we beurzen. Complete data warehousing levert je zoveel informatie op, waarop je verder kunt inzoomen. Dat is echt fantastisch. We zien dat er behoefte is aan onze oplossing vanuit de PMS- en POS-leveranciers, die steeds vaker werken met cloudoplossingen. Zij kunnen die (financiële) koppeling niet maken, of hebben daar geen tijd voor. Omniboost heeft die tijd en focus wel, dus dan gaan we gewoon samenwerken. Het voordeel van warehousing is, dat de hotelier eigenaar is en blijft van zijn data. Dat is bij de cloud nog weleens een discussiepuntje, want wie is de eigenaar van de data? Bij datawarehousing is die discussie er niet en heb je bovendien snellere inzichten. Een mooi voorbeeld: de uitvalrekeningen. Een toename is niet de bedoeling, het moet gewoon nul zijn. Bij ons systeem krijg je een melding, terwijl je in de huidige situatie, zonder Omniboost dus, afhankelijk bent van een altijd oplettende accountant." 

Enorm veel voordelen

Overzicht, inzicht en gemak. Omniboost ontzorgt hoteliers, van groot tot klein. Zorge: “We werken voor ketens, maar ook voor kleine hotels. Iedereen doet er zijn voordeel mee. De data wordt door het systeem samengesteld aangeleverd. Mist er iets? Dan draai je het overzicht opnieuw en je bent klaar. Daarnaast zijn er andere handige tools, zoals een koppeling met Mailchimp, gekoppeld met het PMS-systeem. Voor de ondernemers zijn dit soort zaken belangrijk, maar vooral op het vlak van directe financiële boekingen en het inzicht verkrijgen in data helpen we ze enorm. Wat heb ik nog in huis, welke verplichtingen heb ik nog in de vorm van nog te leveren prestaties? Ik ben zo blij dat we in deze markt zijn gerold, want de hotelier heeft er zoveel voordeel van, dat maakt me blij.”

Parkeertickets direct boeken

Omniboost doet nog meer. Kees vertelt dat ook de markt van parkeergarages behoort tot het werkveld van zijn bedrijf. “Je gelooft het niet, maar ook daar hebben hoteliers voordeel van”, vertelt Zorge. “Veel hotels zitten in stadscentra van grote steden en parkeren is daar wel een issue. Wij zijn bezig met een pilot waar hotelgasten bij hun reservering gelijk een parkeerticket kunnen boeken bij het hotel. De zaken gaan goed, als ‘kleine’ speler op het wereldtoneel hebben we in korte tijd naam gemaakt. Heb je op Google Maps gezien waar we zitten? Vanuit onze vestiging In een klein Zeeuws-Vlaams dorpje bedienen we inmiddels de hele wereld. Dat succes maakt me eerlijk gezegd best wel trots en ik hoop dat binnenkort nog veel meer hoteliers gaan profiteren van de oplossingen die wij ze bieden.”

Meer info over Omniboost

Telefoon: 085-130 2519
E-mail: kees@omniboost.io
Website: www.omniboost.io

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: