Digitale accountant voor hoteliers

6 februari 2019 | redactie

De ‘Google Translate voor finance’, en zelfs meer dan dat. Zo beschouwt Kees Zorge zijn Omniboost en ziet dat hoteliers echt heel veel voordelen kunnen behalen uit het inspelen op beschikbare data. “Als ondernener zit je op een pot met goud, zonder dat je het weet”, zegt Zorge. “Wij helpen om die data die die jij hebt verzameld inzichtelijk te maken en je accounting te optimaliseren.”

Een prachtige belofte die in de praktijk absoluut ingelost blijkt te worden. Hoteliers zijn er content mee. “Wat wij doen is voor velen een beetje lastig te zien, zeker als je geen techneut bent. Simpel gezegd trekken we alle relevante data uit je PMS, kassa of wat voor systeem dan ook; we hebben inmiddels honderden koppelingen. Daarna maken we die data inzichtelijk. We kunnen zelfs dagelijks managementrapporten als pdf naar je toe mailen, want we zien dat hoteliers daar nog behoefte aan hebben omdat ze dat zo gewend zijn.”

Hoteliers zijn dolblij

De focus van Omniboost ligt op finance en daar zijn hotelliers dolblij mee, aldus Kees. “Allereerst helpen we accountants om manueel werk te voorkomen, waardoor ze hun klant – in dit geval de hotelier – beter kunnen helpen op andere vlakken. Ze kunnen zo een meer sturende en adviserende rol op zich nemen. De hotelier werkt bijvoorbeeld in Excel de kasontvangsten en uitgaven bij en de accountant of boekhouder wil het in de boekhouding zetten… Geen probleem, wij automatiseren dat proces. Op dagbasis kun je de actuele boekhouding vanuit het PMS en POS inzien. Zo kun je beter bijsturen op onder andere bezetting en kamerprijs. Een leuke reactie van een hotelier kreeg ik op 2 januari, toen het boekjaar van zijn hotel al kon worden afgesloten. Hij belde me op om me te bedanken, want hij vond het zo gaaf. Met één klik had hij het jaar afgesloten. Uiteindelijk is het werk voor de boekhouder veel eenvoudiger, heeft de hotelier betere inzichten in zijn boekhouding en prestaties en kun je beter sturen op marketing en dat soort zaken.”

Samen met de accountant

Het systeem is bedoeld voor de complete bedrijfsvoering en vanaf februari gaat Omniboost inzetten op complete warehousing. “Het systeem is af en in februari starten we met een roadshow en bezoeken we beurzen. Complete data warehousing levert je zoveel informatie op, waarop je verder kunt inzoomen. Dat is echt fantastisch. We zien dat er behoefte is aan onze oplossing vanuit de PMS- en POS-leveranciers, die steeds vaker werken met cloudoplossingen. Zij kunnen die (financiële) koppeling niet maken, of hebben daar geen tijd voor. Omniboost heeft die tijd en focus wel, dus dan gaan we gewoon samenwerken. Het voordeel van warehousing is, dat de hotelier eigenaar is en blijft van zijn data. Dat is bij de cloud nog weleens een discussiepuntje, want wie is de eigenaar van de data? Bij datawarehousing is die discussie er niet en heb je bovendien snellere inzichten. Een mooi voorbeeld: de uitvalrekeningen. Een toename is niet de bedoeling, het moet gewoon nul zijn. Bij ons systeem krijg je een melding, terwijl je in de huidige situatie, zonder Omniboost dus, afhankelijk bent van een altijd oplettende accountant." 

Enorm veel voordelen

Overzicht, inzicht en gemak. Omniboost ontzorgt hoteliers, van groot tot klein. Zorge: “We werken voor ketens, maar ook voor kleine hotels. Iedereen doet er zijn voordeel mee. De data wordt door het systeem samengesteld aangeleverd. Mist er iets? Dan draai je het overzicht opnieuw en je bent klaar. Daarnaast zijn er andere handige tools, zoals een koppeling met Mailchimp, gekoppeld met het PMS-systeem. Voor de ondernemers zijn dit soort zaken belangrijk, maar vooral op het vlak van directe financiële boekingen en het inzicht verkrijgen in data helpen we ze enorm. Wat heb ik nog in huis, welke verplichtingen heb ik nog in de vorm van nog te leveren prestaties? Ik ben zo blij dat we in deze markt zijn gerold, want de hotelier heeft er zoveel voordeel van, dat maakt me blij.”

Parkeertickets direct boeken

Omniboost doet nog meer. Kees vertelt dat ook de markt van parkeergarages behoort tot het werkveld van zijn bedrijf. “Je gelooft het niet, maar ook daar hebben hoteliers voordeel van”, vertelt Zorge. “Veel hotels zitten in stadscentra van grote steden en parkeren is daar wel een issue. Wij zijn bezig met een pilot waar hotelgasten bij hun reservering gelijk een parkeerticket kunnen boeken bij het hotel. De zaken gaan goed, als ‘kleine’ speler op het wereldtoneel hebben we in korte tijd naam gemaakt. Heb je op Google Maps gezien waar we zitten? Vanuit onze vestiging In een klein Zeeuws-Vlaams dorpje bedienen we inmiddels de hele wereld. Dat succes maakt me eerlijk gezegd best wel trots en ik hoop dat binnenkort nog veel meer hoteliers gaan profiteren van de oplossingen die wij ze bieden.”

Meer info over Omniboost

Telefoon: 085-130 2519
E-mail: kees@omniboost.io
Website: www.omniboost.io

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: