Double Dip strategie

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 18 april 2012
Double Dip strategie

Ja hoor, daar is ie dan, de zo gevreesde Double Dip. Volgens Wikipedia zijn er wel tien verschillende definities van dit fenomeen. De definitie die mij het meeste aansprak was die van het in een saus dippen van een chipje of stukje groente, er iets vanaf bijten en dan opnieuw dippen. Sociaal gezien kan dit echt niet. En eigenlijk willen we een economische Double Dip ook niet. Maar we zitten er wel midden in. En we zullen er mee moeten 'dealen'.

Dat betekent dat wij aangesproken worden op het aspect waarin wij het beste zijn: ondernemen. In gunstige conjuncturele omstandigheden kan iedereen een tent runnen; nu ontstaan er kansen voor ons, de echte ondernemers. In een lezing die ik laatst mocht bijwonen, werd de economie opgedeeld in seizoenen. Uit de analyse bleek dat de komende periode (2012-2018) een lente is: een periode vol met nieuw leven en nieuwe initiatieven. Precies wat we nodig hebben om lekker uit de Double Dip te komen.

We zien langzamerhand steeds meer nieuwe ideeën ontstaan, bedacht en ontwikkeld door echte ondernemers. Wat te denken van de Nutelleria, een nieuw fastfoodconcept gebaseerd op de bekende hazelnootpasta? Of de Prêt-à-Porter High Tea in het Berkeley Hotel in London, of afkicken van uw online leven met het Detox–hotelarrangement van het Marriott Renaissance in Pittsburg. Allemaal spannende nieuwe ideeën voor een nieuwe lente.

Elke dag raak ik zelf weer geïnspireerd door ondernemers en hun ideeën die wij verzamelen op Horecatrends.com. Zo zien wij ook collega’s uit het buitenland die hun hotels aanprijzen op de plekken waar de consument werkelijk kijkt, bijvoorbeeld op websites zoals Pinterest of The Fancy. Dit onder het motto “Komen de potentiële gasten niet naar mijn website, dan breng ik de mooiste foto’s of recepten van de lekkerste gerechten gewoon naar de websites waar zij wél kijken”.

Juist in moeilijke economische tijden gaat het om innovatie, echt 'out of the box' denken.  Denk bijvoorbeeld eens aan Double Dip arrangementen, voor iedereen die het even niet meer ziet zitten. Energiedrankjes, een gezond diner, lekker de sauna in, massage en een heerlijke overnachting voor een mooie prijs.  Of een Double Dip avond met anti-recessie cocktails, recessie gerechten en muziek. Laat uw gasten ook eens genieten van de Double Dip.

HM302012

Overig nieuws