Double Dip strategie

18 april 2012 | Redactie

Ja hoor, daar is ie dan, de zo gevreesde Double Dip. Volgens Wikipedia zijn er wel tien verschillende definities van dit fenomeen. De definitie die mij het meeste aansprak was die van het in een saus dippen van een chipje of stukje groente, er iets vanaf bijten en dan opnieuw dippen. Sociaal gezien kan dit echt niet. En eigenlijk willen we een economische Double Dip ook niet. Maar we zitten er wel midden in. En we zullen er mee moeten 'dealen'.

Dat betekent dat wij aangesproken worden op het aspect waarin wij het beste zijn: ondernemen. In gunstige conjuncturele omstandigheden kan iedereen een tent runnen; nu ontstaan er kansen voor ons, de echte ondernemers. In een lezing die ik laatst mocht bijwonen, werd de economie opgedeeld in seizoenen. Uit de analyse bleek dat de komende periode (2012-2018) een lente is: een periode vol met nieuw leven en nieuwe initiatieven. Precies wat we nodig hebben om lekker uit de Double Dip te komen.

We zien langzamerhand steeds meer nieuwe ideeën ontstaan, bedacht en ontwikkeld door echte ondernemers. Wat te denken van de Nutelleria, een nieuw fastfoodconcept gebaseerd op de bekende hazelnootpasta? Of de Prêt-à-Porter High Tea in het Berkeley Hotel in London, of afkicken van uw online leven met het Detox–hotelarrangement van het Marriot Renaissance in Pittsburg. Allemaal spannende nieuwe ideeën voor een nieuwe lente.

Elke dag raak ik zelf weer geïnspireerd door ondernemers en hun ideeën die wij verzamelen op Horecatrends.com. Zo zien wij ook collega’s uit het buitenland die hun hotels aanprijzen op de plekken waar de consument werkelijk kijkt, bijvoorbeeld op websites zoals Pinterest of The Fancy. Dit onder het motto “Komen de potentiële gasten niet naar mijn website, dan breng ik de mooiste foto’s of recepten van de lekkerste gerechten gewoon naar de websites waar zij wél kijken”.

Juist in moeilijke economische tijden gaat het om innovatie, echt 'out of the box' denken.  Denk bijvoorbeeld eens aan Double Dip arrangementen, voor iedereen die het even niet meer ziet zitten. Energiedrankjes, een gezond diner, lekker de sauna in, massage en een heerlijke overnachting voor een mooie prijs.  Of een Double Dip avond met anti-recessie cocktails, recessie gerechten en muziek. Laat uw gasten ook eens genieten van de Double Dip.

HM302012

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: