Edgar Keehnen: "De vijftigplusmarkt is groter dan de hotelier denkt"

29 oktober 2019 | David Bakker

Het aantal vijftigplussers in Nederland groeit al jaren en daar wordt door de hotellerie (te) weinig aandacht aan besteed. Althans, dat is de mening van Edgar Keehnen, expert op het gebied van vijftigplusmarketing, auteur van het boek Grey Ocean Strategy én key-note-speaker tijdens HotelTech op 18 november. “Ik wil de hotelier ervan overtuigen hoe groot en kansrijk deze doelgroep is.”

Awareness creëren: de groep vijftigplussers is het grootste marktsegment ooit. Keehnen vervolgt: “Ik wil tijdens mijn key-note bereiken dat die hotelier denkt: hier moet ik wat mee doen.” Aan de hand van praktische tips wil Keehnen die ‘awareness’ creëren bij de hotelier. “The devil is in the details. Denk aan muziek in het restaurant: de vijftigplusser vindt het over het algemeen niet prettig als er te harde muziek aan staat. En laat duidelijk zien waar de toiletten zich bevinden. De vijftigplusser houdt van duidelijkheid. Dat moet ook terug te zien zijn op de menukaarten. Vermijd bijvoorbeeld cursief gedrukte letters. Het zijn kleine details, maar ze helpen ontzettend.”

Gastvrijheid

Juist waar de hospitalitysector de vijftigplusser mee kan raken is de kracht: gastvrijheid. “Dat is natuurlijk de essentie van de hotellerie en dat moet zichtbaar zijn. Het zijn open deuren: warm welkom, aanspreekbaar zijn, benaderbaar… Maar waar zie je nog dat bijvoorbeeld in het restaurant iemand meeloopt na het betalen, om even de jassen om de schouders te doen en een fijne avond te wensen? Juist voor die gastvrijheid is de vijftigplusser gevoelig.”

Edgar Keehnen spreekt tijdens HotelTech 2019. Hét congres voor de hotellerie, exclusief voor hoteliers. Registreren kan hier.

Waarom de vijftigplusser zo veel kansen biedt, is het feit dat deze groep vitaal is en steeds sneller en makkelijker geld uitgeeft. De beste manier om deze groep te bereiken is volgens Keehnen nog altijd mond-tot-mondreclame. “Dat een echtpaar na een weekendje weg wordt aangesproken door de buren en het echtpaar in geuren en kleuren vertelt over hun zorgeloos verblijf. Dat maakt nieuwsgierig.”

Visie

Een visie op vijftigplusmarketing binnen de hotellerie, meer handige tips en betere inzichten in het gedrag van deze groep, hoort u tijdens de key-note van Edgar Keehnen tijdens HotelTech 2019 op 18 november in Postillion Hotel Utrecht Bunnik.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Awards
TUI reikt award uit voor beste duurzaam toerisme scriptie

Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft So...

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: