Edgar Keehnen: "De vijftigplusmarkt is groter dan de hotelier denkt"

29 oktober 2019 | David Bakker

Het aantal vijftigplussers in Nederland groeit al jaren en daar wordt door de hotellerie (te) weinig aandacht aan besteed. Althans, dat is de mening van Edgar Keehnen, expert op het gebied van vijftigplusmarketing, auteur van het boek Grey Ocean Strategy én key-note-speaker tijdens HotelTech op 18 november. “Ik wil de hotelier ervan overtuigen hoe groot en kansrijk deze doelgroep is.”

Awareness creëren: de groep vijftigplussers is het grootste marktsegment ooit. Keehnen vervolgt: “Ik wil tijdens mijn key-note bereiken dat die hotelier denkt: hier moet ik wat mee doen.” Aan de hand van praktische tips wil Keehnen die ‘awareness’ creëren bij de hotelier. “The devil is in the details. Denk aan muziek in het restaurant: de vijftigplusser vindt het over het algemeen niet prettig als er te harde muziek aan staat. En laat duidelijk zien waar de toiletten zich bevinden. De vijftigplusser houdt van duidelijkheid. Dat moet ook terug te zien zijn op de menukaarten. Vermijd bijvoorbeeld cursief gedrukte letters. Het zijn kleine details, maar ze helpen ontzettend.”

Gastvrijheid

Juist waar de hospitalitysector de vijftigplusser mee kan raken is de kracht: gastvrijheid. “Dat is natuurlijk de essentie van de hotellerie en dat moet zichtbaar zijn. Het zijn open deuren: warm welkom, aanspreekbaar zijn, benaderbaar… Maar waar zie je nog dat bijvoorbeeld in het restaurant iemand meeloopt na het betalen, om even de jassen om de schouders te doen en een fijne avond te wensen? Juist voor die gastvrijheid is de vijftigplusser gevoelig.”

Edgar Keehnen spreekt tijdens HotelTech 2019. Hét congres voor de hotellerie, exclusief voor hoteliers. Registreren kan hier.

Waarom de vijftigplusser zo veel kansen biedt, is het feit dat deze groep vitaal is en steeds sneller en makkelijker geld uitgeeft. De beste manier om deze groep te bereiken is volgens Keehnen nog altijd mond-tot-mondreclame. “Dat een echtpaar na een weekendje weg wordt aangesproken door de buren en het echtpaar in geuren en kleuren vertelt over hun zorgeloos verblijf. Dat maakt nieuwsgierig.”

Visie

Een visie op vijftigplusmarketing binnen de hotellerie, meer handige tips en betere inzichten in het gedrag van deze groep, hoort u tijdens de key-note van Edgar Keehnen tijdens HotelTech 2019 op 18 november in Postillion Hotel Utrecht Bunnik.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: