Edgar Keehnen: "De vijftigplusmarkt is groter dan de hotelier denkt"

29 oktober 2019 | David Bakker

Het aantal vijftigplussers in Nederland groeit al jaren en daar wordt door de hotellerie (te) weinig aandacht aan besteed. Althans, dat is de mening van Edgar Keehnen, expert op het gebied van vijftigplusmarketing, auteur van het boek Grey Ocean Strategy én key-note-speaker tijdens HotelTech op 18 november. “Ik wil de hotelier ervan overtuigen hoe groot en kansrijk deze doelgroep is.”

Awareness creëren: de groep vijftigplussers is het grootste marktsegment ooit. Keehnen vervolgt: “Ik wil tijdens mijn key-note bereiken dat die hotelier denkt: hier moet ik wat mee doen.” Aan de hand van praktische tips wil Keehnen die ‘awareness’ creëren bij de hotelier. “The devil is in the details. Denk aan muziek in het restaurant: de vijftigplusser vindt het over het algemeen niet prettig als er te harde muziek aan staat. En laat duidelijk zien waar de toiletten zich bevinden. De vijftigplusser houdt van duidelijkheid. Dat moet ook terug te zien zijn op de menukaarten. Vermijd bijvoorbeeld cursief gedrukte letters. Het zijn kleine details, maar ze helpen ontzettend.”

Gastvrijheid

Juist waar de hospitalitysector de vijftigplusser mee kan raken is de kracht: gastvrijheid. “Dat is natuurlijk de essentie van de hotellerie en dat moet zichtbaar zijn. Het zijn open deuren: warm welkom, aanspreekbaar zijn, benaderbaar… Maar waar zie je nog dat bijvoorbeeld in het restaurant iemand meeloopt na het betalen, om even de jassen om de schouders te doen en een fijne avond te wensen? Juist voor die gastvrijheid is de vijftigplusser gevoelig.”

Edgar Keehnen spreekt tijdens HotelTech 2019. Hét congres voor de hotellerie, exclusief voor hoteliers. Registreren kan hier.

Waarom de vijftigplusser zo veel kansen biedt, is het feit dat deze groep vitaal is en steeds sneller en makkelijker geld uitgeeft. De beste manier om deze groep te bereiken is volgens Keehnen nog altijd mond-tot-mondreclame. “Dat een echtpaar na een weekendje weg wordt aangesproken door de buren en het echtpaar in geuren en kleuren vertelt over hun zorgeloos verblijf. Dat maakt nieuwsgierig.”

Visie

Een visie op vijftigplusmarketing binnen de hotellerie, meer handige tips en betere inzichten in het gedrag van deze groep, hoort u tijdens de key-note van Edgar Keehnen tijdens HotelTech 2019 op 18 november in Postillion Hotel Utrecht Bunnik.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: