Edgar Keehnen: "De vijftigplusmarkt is groter dan de hotelier denkt"

29 oktober 2019 | David Bakker

Het aantal vijftigplussers in Nederland groeit al jaren en daar wordt door de hotellerie (te) weinig aandacht aan besteed. Althans, dat is de mening van Edgar Keehnen, expert op het gebied van vijftigplusmarketing, auteur van het boek Grey Ocean Strategy én key-note-speaker tijdens HotelTech op 18 november. “Ik wil de hotelier ervan overtuigen hoe groot en kansrijk deze doelgroep is.”

Awareness creëren: de groep vijftigplussers is het grootste marktsegment ooit. Keehnen vervolgt: “Ik wil tijdens mijn key-note bereiken dat die hotelier denkt: hier moet ik wat mee doen.” Aan de hand van praktische tips wil Keehnen die ‘awareness’ creëren bij de hotelier. “The devil is in the details. Denk aan muziek in het restaurant: de vijftigplusser vindt het over het algemeen niet prettig als er te harde muziek aan staat. En laat duidelijk zien waar de toiletten zich bevinden. De vijftigplusser houdt van duidelijkheid. Dat moet ook terug te zien zijn op de menukaarten. Vermijd bijvoorbeeld cursief gedrukte letters. Het zijn kleine details, maar ze helpen ontzettend.”

Gastvrijheid

Juist waar de hospitalitysector de vijftigplusser mee kan raken is de kracht: gastvrijheid. “Dat is natuurlijk de essentie van de hotellerie en dat moet zichtbaar zijn. Het zijn open deuren: warm welkom, aanspreekbaar zijn, benaderbaar… Maar waar zie je nog dat bijvoorbeeld in het restaurant iemand meeloopt na het betalen, om even de jassen om de schouders te doen en een fijne avond te wensen? Juist voor die gastvrijheid is de vijftigplusser gevoelig.”

Edgar Keehnen spreekt tijdens HotelTech 2019. Hét congres voor de hotellerie, exclusief voor hoteliers. Registreren kan hier.

Waarom de vijftigplusser zo veel kansen biedt, is het feit dat deze groep vitaal is en steeds sneller en makkelijker geld uitgeeft. De beste manier om deze groep te bereiken is volgens Keehnen nog altijd mond-tot-mondreclame. “Dat een echtpaar na een weekendje weg wordt aangesproken door de buren en het echtpaar in geuren en kleuren vertelt over hun zorgeloos verblijf. Dat maakt nieuwsgierig.”

Visie

Een visie op vijftigplusmarketing binnen de hotellerie, meer handige tips en betere inzichten in het gedrag van deze groep, hoort u tijdens de key-note van Edgar Keehnen tijdens HotelTech 2019 op 18 november in Postillion Hotel Utrecht Bunnik.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: