Edgar Keehnen: "De vijftigplusmarkt is groter dan de hotelier denkt"

29 oktober 2019 | David Bakker

Het aantal vijftigplussers in Nederland groeit al jaren en daar wordt door de hotellerie (te) weinig aandacht aan besteed. Althans, dat is de mening van Edgar Keehnen, expert op het gebied van vijftigplusmarketing, auteur van het boek Grey Ocean Strategy én key-note-speaker tijdens HotelTech op 18 november. “Ik wil de hotelier ervan overtuigen hoe groot en kansrijk deze doelgroep is.”

Awareness creëren: de groep vijftigplussers is het grootste marktsegment ooit. Keehnen vervolgt: “Ik wil tijdens mijn key-note bereiken dat die hotelier denkt: hier moet ik wat mee doen.” Aan de hand van praktische tips wil Keehnen die ‘awareness’ creëren bij de hotelier. “The devil is in the details. Denk aan muziek in het restaurant: de vijftigplusser vindt het over het algemeen niet prettig als er te harde muziek aan staat. En laat duidelijk zien waar de toiletten zich bevinden. De vijftigplusser houdt van duidelijkheid. Dat moet ook terug te zien zijn op de menukaarten. Vermijd bijvoorbeeld cursief gedrukte letters. Het zijn kleine details, maar ze helpen ontzettend.”

Gastvrijheid

Juist waar de hospitalitysector de vijftigplusser mee kan raken is de kracht: gastvrijheid. “Dat is natuurlijk de essentie van de hotellerie en dat moet zichtbaar zijn. Het zijn open deuren: warm welkom, aanspreekbaar zijn, benaderbaar… Maar waar zie je nog dat bijvoorbeeld in het restaurant iemand meeloopt na het betalen, om even de jassen om de schouders te doen en een fijne avond te wensen? Juist voor die gastvrijheid is de vijftigplusser gevoelig.”

Edgar Keehnen spreekt tijdens HotelTech 2019. Hét congres voor de hotellerie, exclusief voor hoteliers. Registreren kan hier.

Waarom de vijftigplusser zo veel kansen biedt, is het feit dat deze groep vitaal is en steeds sneller en makkelijker geld uitgeeft. De beste manier om deze groep te bereiken is volgens Keehnen nog altijd mond-tot-mondreclame. “Dat een echtpaar na een weekendje weg wordt aangesproken door de buren en het echtpaar in geuren en kleuren vertelt over hun zorgeloos verblijf. Dat maakt nieuwsgierig.”

Visie

Een visie op vijftigplusmarketing binnen de hotellerie, meer handige tips en betere inzichten in het gedrag van deze groep, hoort u tijdens de key-note van Edgar Keehnen tijdens HotelTech 2019 op 18 november in Postillion Hotel Utrecht Bunnik.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: