Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

25 juni 2019 | redactie

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige horecabezoekers betalen? Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? En wat te doen met een internetstoring? We vragen het Matthijs Bunschoten, Salesmanager Hospitality bij Worldline.

Worldline is Europese marktleider in betaaloplossingen en ze bedienen een breed klantportfolio. “De wensen van horeca en retail op het gebied van betaaloplossingen zijn behoorlijk verschillend. Binnen de retail gaan mensen in de rij staan bij een kassa, terwijl er binnen de horeca veel meer vormen van betalen bestaan. Vaak wil een gast aan tafel bestellen en betalen, maar er zijn ook horecazaken die kiezen voor een kiosk-oplossing of een combinatie van beide.”

De mogelijkheden van betalen nemen de laatste jaren enorm toe. Hoe zien jullie die ontwikkeling? Matthijs: “In een sterrenzaak kies je niet voor een kiosk-oplossing, dat lijkt mij wel duidelijk. Wij faciliteren verschillende mogelijkheden, we kunnen heel veel, maar in de praktijk wordt doorgaans gekozen voor de oplossing die de mensen kennen en vertrouwen. Betalen met een selfie zou technisch gezien wel kunnen, maar is gewoon nog niet algemeen geaccepteerd. In de toekomst vermoed ik dat we wel vaker met de smartphone gaan betalen.”

De gouden match: de mobiele betaalautomaat voor de horeca

Inmiddels is het gebruik van mobiele betaalautomaten helemaal ingeburgerd binnen de horeca. Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? “De mobiele betaalautomaten bieden verschillende voordelen. Ze kunnen mee naar de tafel, wat extreem handig is, zeker wanneer je een groot terras hebt, en je kunt ze koppelen met de kassa. Het voordeel van dat laatste is, dat er geen verkeerde bedragen meer ingevoerd worden en dat alle gegevens direct worden teruggestuurd naar de kassa. Dat is helemaal handig, want je kunt dan aan het einde van de dag direct zien hoeveel er is afgerekend en door wie. Op die manier bespaar je natuurlijk veel tijd, want je hoeft niet alle bonnen na te kijken."

Het is verbazingwekkend dat nog niet heel veel horecaondernemers van deze mogelijkheid gebruikmaken, want de voordelen zijn behoorlijk groot

Koppelen met de kassa

Worldline heeft een unieke oplossing, door het mogelijk te maken dat meerdere mobiele betaalautomaten gekoppeld kunnen worden met één kassa. Nog niet heel veel horecaondernemers maken van deze mogelijkheid gebruik, ondanks dat de voordelen behoorlijk groot zijn. Je gasten hoeven namelijk niet te wachten totdat ze kunnen betalen en ook je personeel is er content mee. Het delen van pinapparaten kan voor ergernis zorgen en voor onnodig oponthoud. Als je de investering omzet in de tijdwinst, dan heb je het bedrag er zo uit; dat is althans de feedback die we terug krijgen van onze relaties. Vroeger werd door de horeca ook gedacht dat contant geld betalingen goedkoper waren dan pinnen, maar nu weten we wel beter. Het verwerken van kasgeld is veel duurder, bijvoorbeeld vanwege transport en gemaakte fouten. Op dat vlak was de horeca wat terughoudender dan de retail, maar inmiddels kun je overal wel pinnen. De koppeling met de kassa voegt waarde toe aan de betaaloplossingen die wij bieden.”

Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen


Van alle markten thuis. Ook internationaal.

Voor horecaondernemers die veel buitenlandse gasten ontvangen, zijn er vrijwel geen betaaldrempels meer. “Natuurlijk kun je betalen met de bekende creditkaarten, maar ook de zogenaamde ‘extra betaalbrands’, zoals de Aziatische creditkaarten, kunnen we onderbrengen in één contract. Tegenwoordig komen Aziaten op de gekste plekken in Nederland. Een busrit van anderhalf uur is voor hen een peulenschil, want in China is men gewend om veel langer te moeten reizen. Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen. Een Europese horecagast drinkt een kopje koffie en loopt dan weer verder, terwijl Aziaten in een korte tijd heel veel uitgeven. Zij hebben immers minder vakantiedagen dan wij en willen dan zoveel mogelijk ervaring en bestedingen in de korte tijd die ze hebben.”

Zelfs internetstoringen zijn geen probleem meer

Horecaondernemingen hebben te maken met piekbelasting. We kunnen ons voorstellen dat betrouwbaarheid enorm belangrijk is, hoe ziet jij dat? “Onze betaalautomaten zijn zeer betrouwbaar gebleken. Dit is erg belangrijk voor onze relaties. Als je een dag omzet mist vanwege technische problemen, dan ben je best ver van huis. In geval van een storing komt echt niemand terug voor een kopje koffie, dat is het nadeel van de horeca in dat opzicht.” Onlangs heeft Worldline een nieuwe dienst toegevoegd aan haar product assortiment. “Zelfs als er een internetstoring is, kun je je gasten laten betalen. We bieden een ‘Backup Mode’ waardoor de betaalautomaat gewoon transacties kan blijven uitvoeren, die dan later naar de bank worden doorgezet. Je kunt je gasten dus altijd met de kaart laten betalen wanneer je kiest voor onze betaaloplossingen. En als je voor ons kiest, dan is het goed om te weten dat we de verschillende oplossingen kunnen inrichten naar hoe jij het wenst. Je bent dus vrij in de keuze van producten en diensten die je wilt afnemen.

Wie opziet tegen de aanschaf van een mobiele betaalautomaat, doorgaans vanwege de kosten, moet zich realiseren dat de tijdwinst een factor is om mee te nemen, maar ook de gemiddelde levensduur van de automaat is vrij hoog. “We zagen bij de vorige generatie een levensduur van acht tot tien jaar”, vertelt Bunschoten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Twee hotels winnen de felbegeerde titel Hotel of the Year 2019

Louvre Hotels Group maakte afgelopen vrijdag 13 december de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Dit jaar gaat het 4-sterren hotel Golden Tulip Noordwijk Beach er met de titel van ‘Hotel of the Year’ vandoor, net als Tulip Inn Eindhoven Airport. Alle Golden Tul...

Opening
Bar 1672 is de nieuwe aanwinst van Martini Hotel Group

Op 12/12 is om 16.72 uur (oftewel 17.12 uur) in Groningen een nieuw restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672. De bijzondere horecagelegenheid in het karakteristieke pand aan het Gedempte Zuiderdiep op nummer 15 is de recente aanwinst van Martini Hotel Group. Over Bar 1672 Bar 1672 is...

Awards F&B
Stem op jouw F&B Professional of the Year 2020

De stembus is open! De AF&BM zoekt dé F&B Professional of the Year! Bekijk via deze link de profielen van de genomineerden door op de foto's te klikken en stem op de professional die volgens jou binnen zijn/haar vakgebied met kop en schouders boven de rest uit steekt. De winnaa...

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: