Eerste weerconferentie bij Fletcher

21 september 2012 |
Eerste weerconferentie bij Fletcher<

Fletcher Hotels, Koninklijk Horeca Nederland, Recron en Hiswa zijn om de tafel gaan zitten met meteorologen. De weersverwachting moet beter worden gecommuniceerd.

Eerste weerconferentie
De vier meteorologische instituten van Nederland (KNMI, Meteovista, Meteoconsult en Meteo Service Piet Paulusma) zijn het op hoofdlijnen eens geworden met vier ondernemers/brancheorganisaties dat de berichtgeving over de weersverwachting in Nederland beter kan en moet. Dat blijkt uit de eerste ‘weerconferentie’ die in Huizen plaatsvond.

Fletcher Hotels
Op initiatief van Fletcher Hotels nodigden Koninklijk Horeca Nederland, Recron en Hiswa de meteorologische instituten en weermannen- en weervrouwen uit voor een gemeenschappelijk overleg om tot een andere opzet van de weersvoorspelling te komen. De bijeenkomst vond plaats in het Fletcher Hotel Nautisch Kwartier in Huizen.

Onvrede voorspellingen
Aanleiding voor de bijeenkomst was de toenemende onvrede onder (horeca) ondernemers over de verkeerde voorspellingen. De ondernemersorganisaties stellen dat ze daardoor veel omzet mislopen. De vier aanwezige weerinstituten verzorgen de weerberichten van RTL Nieuws, NOS Journaal en SBS6. Tevens verzorgen zij de belangrijkste Nederlandse weerwebsites en weerapps zoals Weer.nl, Weeronline.nl en Strandweeronline.nl.

Minder stellig
De vertegenwoordigers van de weerinstituten zijn het met de ondernemersorganisaties eens dat het goed zou zijn als de lange termijn weersvoorspelling (langer dan vijf dagen vooruit) minder stellig wordt gepresenteerd dan nu vaak het geval is. Dit terwijl het weer zich, langer dan vijf dagen vooruit, niet nauwkeurig laat voorspellen.

Regionale en lokale verschillen
Ook zijn de meteorologen het eens met de ondernemers dat er meer de nadruk moet komen te liggen op regionale en lokale verschillen in de weersverwachting. Een verbetering zou kunnen zijn dat weermannen en weervrouwen op televisie aan het einde van hun voorspelling doorverwijzen naar gespecialiseerde websites en Apps voor meer gedetailleerde, lokale en meer trefzekere informatie over de weersverwachting.

Visualisering
Ook met betrekking tot de wijze van presentatie en visualisering van het weerbericht waren de meteorologen het op de hoofdlijnen eens met de branche-organisaties. De vertegenwoordigers van het KNMI en o.a. Meteoconsult omarmden een voorstel van Fletcher Hotels voor een meer realistische en relevante visualisering van de weersvoorspelling. Bijvoorbeeld een pictogram met het
aantal uren regen in plaats van het percentage regenkans, dat nu wordt gegeven.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: