Eindelijk een vijfde ster voor Franse hotels

18 december 2009 |
Eindelijk een vijfde ster voor Franse hotels<

Frankrijk heeft een vijfde ster als officiële standaard toegevoegd aan de Franse hotelclassificatie. Een vijfde ster was altijd al wel aan de hotelgevel te schroeven, maar dan moest een hotel direct meer BTW afdragen aan de overheid. Vandaar dat gerenommeerde hotels als Georges V en Hotel Plaza Athenee tot voor kort en tot verbazing van veel buitenlandse toeristen maar vier sterren hadden. Het Ministerie van Toerisme heeft nu besloten om de koppeling tussen de vijfde ster en de belasting af te schaffen om Franse luxehotels een betere concurrentiepositie te geven met internationale vijfsterrenhotels. De hotelclassificatie in Frankrijk ging tot voor kort formeel tot een maximum van vier sterren.

Mikken op de sterren
Veel Franse viersterrenhotels lopen nu de deur plat bij de vijf brancheverenigingen die Frankrijk voor de hotellerie telt om maar in aanmerking te komen voor een vijfde ster. Ook al moeten hotels aan honderden criteria voldoen, zoals een telefoon op iedere badkamer en toilet, men wil koste wat het kost die laatste ster snel op het dak hebben. Franse hoteliers zijn ervan overtuigd dat ze met de vijfde ster meer 'bon vivants' en 'big spenders' van buiten Frankrijk zullen aantrekken. 'Aiming for the stars' lijkt hier haast letterlijk en figuurlijk van toepassing te zijn.

Standaardisatie
De Franse overheid hoopt dat de nieuwe standaard rondom de vijfde ster hotels ook helpt om tegenwicht te bieden tegen de crisis. De hotellerie in Frankrijk heeft dan wel niet zo erg geleden als in naburige landen, toch sloegen veel Britten en Amerikanen Frankrijk dit jaar over. Nu het Franse syteem meer gestandaardiseerd is zouden deze twee belangrijke toeristengroepen (beide landen voeren een classificatiesysteem met vijf sterren) weer teruggewonnen kunnen worden.

Mogelijk op weg naar Europa
Stelt het Franse ministerie van Toerisme de vijfde ster precies nu als standaard in om ook aansluiting te vinden bij de in januari op te starten Europese sterrenclassificatie 'Hotelstars Union'? Joris Prinssen, woordvoerder van Koninkelijke Horeca Nederland zegt hier over tegen Hospitality-Management.nl: "Het is ons niet bekend of dit onderdeel is van de strategie. Dat er nu in Frankrijk ook een standaard vijfde ster is, zou een mogelijke integratie bij het Europese initiatief wel makkelijker maken."

Sinds 1986
Het Franse classificatiesysteem met nul tot vier sterren werd op 6 maart 1986 in het leven geroepen. Sindsdien zijn er veel vraagtekens geplaatst waarom het Franse stelsel zo moest afwijken van het gangbare en wereldwijd meer gebruikte systeem van vijf sterren. Veel Franse tophotels hadden daarom tot voor kort louter hun naam en niet het aantal sterren op hun website te zetten.

Hospitality Management, Frank Lindner




Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: