Eten buitenshuis steeds populairder

9 januari 2017 | Jorien Slager

Zo'n 57 miljard euro gaven we met zijn allen vorig jaar in ons land uit aan eten en drinken. Dat is 2,1 procent meer dan in 2015. En wat opvalt: mensen eten steeds vaker buiten de deur. Die omzet groeide met 4,5 procent ruim twee keer zo hard als de totale groei van de consumptie.

Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat jaarlijks onderzoek doet naar waar consumenten precies hun eten en drinken kopen. "Eten is één van de nieuwere manieren waarop grote groepen consumenten willen laten zien hoe ze in het leven staan", zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. "Hippe food- en horecaconcepten schieten daarom als paddestoelen uit de grond."

Vooral jongeren tussen 18 en 36 jaar eten met regelmaat hun maaltijden buiten de deur: 29 procent van hen doet dat minimaal 1 keer per week. Terwijl maar 10 procent van de babyboomers - tussen 51 en 70 jaar - dat doet. Grievink: "Maar die jongeren zoeken wel goedkoper eten. Zij besteden per keer 19,42 euro, terwijl de babyboomers 30,66 euro per keer uitgeven."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Ambities, krakers en zwemmers

De Weekendselectie: Ambities, krakers en zwemmers Het is weer weekend! Met die hoge temperaturen van afgelopen week kunnen wij ons voorstellen dat u het een en ander heeft gemist. Daarom hebben wij de beste artikelen van dezeweek voor u op een rijtje gezet. Deze week gemist? - Een interview...

Hotel Achtergronden
Overzicht: Hospitality Terminologie

Een alfabetische lijst met veelgebruikte termen en begrippen uit de hotellerie. Aangeboden door Hospitality Management. Ideaal voor managers, hotelscholen (of studenten aan hotelscholen) en personen werkzaam in hotels. Heb je aanvullingen? Stuur deze naar redactie@uitgeverijps.nl. Je kunt het overzi...

Food Bar Golden Tulip
Golden Tulip Hotels komt met mobiele hotelbar

Nederlands eerste hotelketen lanceert dit jaar een geheel nieuwe merkstrategie. Deze maand werd het eerste Golden Tulip Hotel nieuwe stijl in Marseille gepresenteerd aan de internationale pers. In Nederland introduceert het hotel label voor deze zomer de 'Mobile Hotel Bar'. De bar annex food...

Hotelketens
Charme Hotels breidt uit met hotel De Arendshoeve te Bergambacht

Charme Hotels heeft hotel De Arendshoeve aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel De Arendshoeve is gelegen aan de rand van Bergambacht, midden in de Krimpenerwaard; een mooi en divers gebied met oer-Hollandse polderlandschappen, rivieren en dorpjes én niet ver van de leuke steden Gouda en R...

Hotelketens Internationaal
Hotelketen zonder naam

InterContinental Hotels Group heeft aangekondigd dat het een nieuw hotelmerk in de markt gaat zetten. Opvallend gegeven is, dat er voor het merk nog geen naam of logo bekend is gemaakt. Tijdens de IHG 2017 Americas Owners Conference in Las Vegas werd het nieuws naar buiten gebracht, ten overstaa...

Achtergronden
Aanhoudingen na brand in Preston Palace, Almelo

Na de brand in Preston Palace in Almelo gisterenavond zijn een 20-jarige man uit Hoogezand en een 22-jarige man uit Scheemda opgepakt. Zij zouden betrokken zijn bij de brand. Rond 22.00 uur brak er brand uit in een uitgaansgedeelte bij het bekende hotel, waardoor de ongeveer 400 gasten zich in ve...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: