Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

26 januari 2010 |
Eten in horeca is meer dan prijs en smaak<

Horecagasten hebben steeds meer wensen. Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten wordt steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht. "Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt van de horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen "lekker".

Duurzame horeca
Bij de opening van dit minicongres gaf Koninklijke Horeca Nederland een toelichting op de kansen voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In december 2009 heeft KHN een convenant ondertekend met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt. "Ook de jonge generatie koks moet over tien jaar nog kunnen werken met de mooie producten die natuur ons biedt", aldus Van der Grinten. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".

Voorlichting
Gasten bezoeken de horeca in eerste instantie voor lekker eten en drinken, de gezelligheid en even los te komen van de waan van de dag. Toch heeft de horecaondernemer ook een verantwoordelijkheid om gasten te informeren wat er gegeten wordt. De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen ik eet?. Een vraag die de horecaondernemer kan beantwoorden en waar hij ook achter staat.

Horeca als trendsetter
Goed geïnstrueerd personeel kan heel eenvoudig de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart kan een dankbare aanvulling zijn. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via voorlichting op Horecainnovatie.nl en inspiratietours door heel het land.
Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant, De RestaurantKrant, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/eten-in-horeca-is-meer-dan-prijs-en-smaak/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: