Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

26 januari 2010 |
Eten in horeca is meer dan prijs en smaak<

Horecagasten hebben steeds meer wensen. Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten wordt steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht. "Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt van de horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen "lekker".

Duurzame horeca
Bij de opening van dit minicongres gaf Koninklijke Horeca Nederland een toelichting op de kansen voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In december 2009 heeft KHN een convenant ondertekend met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt. "Ook de jonge generatie koks moet over tien jaar nog kunnen werken met de mooie producten die natuur ons biedt", aldus Van der Grinten. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".

Voorlichting
Gasten bezoeken de horeca in eerste instantie voor lekker eten en drinken, de gezelligheid en even los te komen van de waan van de dag. Toch heeft de horecaondernemer ook een verantwoordelijkheid om gasten te informeren wat er gegeten wordt. De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen ik eet?. Een vraag die de horecaondernemer kan beantwoorden en waar hij ook achter staat.

Horeca als trendsetter
Goed geïnstrueerd personeel kan heel eenvoudig de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart kan een dankbare aanvulling zijn. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via voorlichting op Horecainnovatie.nl en inspiratietours door heel het land.
Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant, De RestaurantKrant, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/eten-in-horeca-is-meer-dan-prijs-en-smaak/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: