Europese hoofdstad van het slimme toerisme niet in Nederland

Auteur: redactie
Toerisme Internationaal 17 september 2021
Europese hoofdstad van het slimme toerisme niet in Nederland

Gisteren heeft de Europese Commissie de zeven steden bekendgemaakt die op de shortlist staan voor de wedstrijd 'Europese hoofdstad van het slimme toerisme 2022' (gepresenteerd in alfabetische volgorde): Bordeaux (Frankrijk), Kopenhagen (Denemarken), Dublin (Ierland), Florence (Italië), Ljubljana (Slovenië), Palma (Spanje) en Valencia (Spanje). De finalisten werden geselecteerd uit in totaal 30 kandidaturen uit 16 landen.

Slim toerisme bevorderen

De Europese hoofdstad van het slimme toerisme is een EU-initiatief dat momenteel wordt gefinancierd in het kader van het COSME-programma. Het bouwt voort op de succesvolle ervaring van de voorbereidende actie die door het Europees Parlement is voorgesteld en door de Europese Commissie in 2019 en 2020 is uitgevoerd. Het heeft tot doel slim toerisme in de EU te bevorderen, innovatieve, duurzame en inclusieve toeristische ontwikkeling te stimuleren en de uitwisseling van beste praktijken te verspreiden en te vergemakkelijken. Dit EU-initiatief erkent opmerkelijke prestaties van steden als toeristische bestemmingen in vier categorieën: Toegankelijkheid, Duurzaamheid, Digitalisering en Cultureel erfgoed en creativiteit. De wedstrijd stond open voor steden in zowel de EU als de niet-EU-landen die deelnemen aan het COSME-programma.

De wedstrijd heeft een bewezen staat van dienst. De wedstrijd 'Europese hoofdstad van het slimme toerisme' van 2022 is de derde editie. Göteborg en Málaga werden geselecteerd als de winnaars van de wedstrijd voor 2020 Europese Hoofdsteden van het Slimme Toerisme, terwijl Helsinki en Lyon de inaugurele wedstrijd wonnen en samen de titels van 2019 Europese Hoofdsteden van het Slimme Toerisme in handen hadden.

De twee winnende steden zullen gedurende heel 2022 ondersteuning krijgen op het gebied van communicatie en branding. Dit omvat een promotievideo, een speciaal gebouwde hashtag-sculptuur die op een prominente plaats zal worden geïnstalleerd, diverse promotieactiviteiten en zichtbaarheid op EU-niveau. De winnende steden zullen in november 2021 worden bekroond.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws