Ewout Hoogendoorn: Hotelbeleid in de praktijk

1 april 2016 | Ewout Hoogendoorn

Hotelbeleid is een lastig item. Wat mij betreft, kan hotelbeleid zich richten op maar één ding: een goede balans tussen vraag en aanbod. Daarvoor moet je zo goed mogelijk in kaart brengen wat de huidige vraag is en wat de verwachtingen zijn voor de ontwikkeling van die vraag in de nabije toekomst, hetzelfde geldt wat betreft het aanbod. Heb je dat inzichtelijk, dan zie je of er een balans is. Is die er niet, dan moet je bedenken hoe je de groei van het aantal hotelkamers stimuleert of juist afremt. Ingewikkelder is het niet. 

Het is deze dagen populair om Cruijff aan te halen, dus doe ik dat ook. "Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen." Wat moet je bijvoorbeeld met een uitspraak van de gemeente Amsterdam die zegt:  "Er komen geen hotels meer bij, behalve die honderd die we al hebben besproken." Honderd? Van hoeveel kamers? Alleen Cruijff zou dat begrijpen, die zei ook: "Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Een gemeente kan formeel maar een klein beetje sturen, vooral met het al of niet goedkeuren van bestemmingsplannen. Maar heeft een plek al de bestemming 'gemengde doelen' dan is dat instrument van de baan. Dan is er nog altijd de welstandscommissie. Maar die menen oprecht dat alles wat getekend is, gewoon niet mooi genoeg is en trekken zich niets aan van beleid. 

En wie stelt het beleid vast? Natuurlijk, de politiek, die wil ermee scoren. Wie stelt het op? De ambtenaren, die willen ermee kunnen sturen. Voor wie is het bedoeld? 1. De buurtbewoners, die veelal geen gebruik van de hotels maken. 2. De ontwikkelaars die zoveel mogelijk willen bouwen. 3. De investeerders die er mee willen verdienen. 4. De hoteliers die geen concurrentie willen. 5. De hotelgasten die een hotelkamer willen in de buurt van waar ze willen zijn en die past in hun budget.  Maar hoe krijg je een beleid dat door iedereen wordt gedragen? Een goede adviseur? Ha, misschien moet ik toch de politiek in!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: