Ewout Hoogendoorn: Hotelbeleid in de praktijk

1 april 2016 | Ewout Hoogendoorn

Hotelbeleid is een lastig item. Wat mij betreft, kan hotelbeleid zich richten op maar één ding: een goede balans tussen vraag en aanbod. Daarvoor moet je zo goed mogelijk in kaart brengen wat de huidige vraag is en wat de verwachtingen zijn voor de ontwikkeling van die vraag in de nabije toekomst, hetzelfde geldt wat betreft het aanbod. Heb je dat inzichtelijk, dan zie je of er een balans is. Is die er niet, dan moet je bedenken hoe je de groei van het aantal hotelkamers stimuleert of juist afremt. Ingewikkelder is het niet. 

Het is deze dagen populair om Cruijff aan te halen, dus doe ik dat ook. "Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen." Wat moet je bijvoorbeeld met een uitspraak van de gemeente Amsterdam die zegt:  "Er komen geen hotels meer bij, behalve die honderd die we al hebben besproken." Honderd? Van hoeveel kamers? Alleen Cruijff zou dat begrijpen, die zei ook: "Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Een gemeente kan formeel maar een klein beetje sturen, vooral met het al of niet goedkeuren van bestemmingsplannen. Maar heeft een plek al de bestemming 'gemengde doelen' dan is dat instrument van de baan. Dan is er nog altijd de welstandscommissie. Maar die menen oprecht dat alles wat getekend is, gewoon niet mooi genoeg is en trekken zich niets aan van beleid. 

En wie stelt het beleid vast? Natuurlijk, de politiek, die wil ermee scoren. Wie stelt het op? De ambtenaren, die willen ermee kunnen sturen. Voor wie is het bedoeld? 1. De buurtbewoners, die veelal geen gebruik van de hotels maken. 2. De ontwikkelaars die zoveel mogelijk willen bouwen. 3. De investeerders die er mee willen verdienen. 4. De hoteliers die geen concurrentie willen. 5. De hotelgasten die een hotelkamer willen in de buurt van waar ze willen zijn en die past in hun budget.  Maar hoe krijg je een beleid dat door iedereen wordt gedragen? Een goede adviseur? Ha, misschien moet ik toch de politiek in!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholi...

Toerisme cijfers
Thailand is populairste zomerbestemming voor jongvolwassenen

In de zomer is een vliegticket naar Bangkok het meest populair onder jongvolwassenen. Gevolgd door Bali, New York, Colombo (Sri Lanka) en de Catalaanse hoofdstad Barcelona in Spanje. Dat blijkt uit cijfers van reisplatform PaperFlies dat 1,3 miljoen vliegticket zoekopdrachten van reizigers tussen de...

Events
Video: Hollandse Nieuwe proeven op Horeca Haringparty

Op 27 juni werd op de Horecawerf in Amsterdam voor de vijfde keer de Horeca Haringparty georganiseerd. Tijdens dit event werd er weer volop genoten van de Hollandse Nieuwe. Wij vroegen de gasten hoe goed de vangst dit jaar is. ...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Mogelijk casino bij Van der Valk Apeldoorn

In de juni-editie van Hospitality Management las je al over het casino bij Van der Valk Leusden. In Apeldoorn zijn er nu ook plannen om een casino bij het Van der Valk hotel aan de A50 te bouwen. De gemeente moet het plan nog goedkeuren. 151 kamers In januari 2018 is de oplevering, zo lazen w...

Economie Toerisme
Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meeti...

Achtergronden Internationaal
'Eigen volk' krijgt korting in de Brugse horeca

In Brugge zijn er enkele horecazaken die toeristen tien procent meer laten betalen dan locals. Dit doen zij naar eigen zeggen om 'een band te smeden met wie er vaak komt', zo lazen we in het Nieuwsblad. Het gaat in de praktijk om twee frituren, die hun producten aan inwoners van Brugge voor ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: