Ewout Hoogendoorn: Hotelbeleid in de praktijk

1 april 2016 | Ewout Hoogendoorn

Hotelbeleid is een lastig item. Wat mij betreft, kan hotelbeleid zich richten op maar één ding: een goede balans tussen vraag en aanbod. Daarvoor moet je zo goed mogelijk in kaart brengen wat de huidige vraag is en wat de verwachtingen zijn voor de ontwikkeling van die vraag in de nabije toekomst, hetzelfde geldt wat betreft het aanbod. Heb je dat inzichtelijk, dan zie je of er een balans is. Is die er niet, dan moet je bedenken hoe je de groei van het aantal hotelkamers stimuleert of juist afremt. Ingewikkelder is het niet. 

Het is deze dagen populair om Cruijff aan te halen, dus doe ik dat ook. "Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen." Wat moet je bijvoorbeeld met een uitspraak van de gemeente Amsterdam die zegt:  "Er komen geen hotels meer bij, behalve die honderd die we al hebben besproken." Honderd? Van hoeveel kamers? Alleen Cruijff zou dat begrijpen, die zei ook: "Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Een gemeente kan formeel maar een klein beetje sturen, vooral met het al of niet goedkeuren van bestemmingsplannen. Maar heeft een plek al de bestemming 'gemengde doelen' dan is dat instrument van de baan. Dan is er nog altijd de welstandscommissie. Maar die menen oprecht dat alles wat getekend is, gewoon niet mooi genoeg is en trekken zich niets aan van beleid. 

En wie stelt het beleid vast? Natuurlijk, de politiek, die wil ermee scoren. Wie stelt het op? De ambtenaren, die willen ermee kunnen sturen. Voor wie is het bedoeld? 1. De buurtbewoners, die veelal geen gebruik van de hotels maken. 2. De ontwikkelaars die zoveel mogelijk willen bouwen. 3. De investeerders die er mee willen verdienen. 4. De hoteliers die geen concurrentie willen. 5. De hotelgasten die een hotelkamer willen in de buurt van waar ze willen zijn en die past in hun budget.  Maar hoe krijg je een beleid dat door iedereen wordt gedragen? Een goede adviseur? Ha, misschien moet ik toch de politiek in!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedk...

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Hotelketens
Rotterdam Marriot Hotel opent restaurant The Millèn

Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent op 24 juli de deuren van zijn eigen high-end restaurant The Millèn. Op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel kookt de chef-kok met zijn bekende signatuur: pure gerechten van het seizoen met eerlijke ingredi&eu...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Controles Inspectie SZW bij fastfoodketens en hotels

De grote fastfoodketens hebben hun schoonmaak het afgelopen jaar veel beter georganiseerd. De intensieve controles van de Inspectie SZW en de Belastingdienst de afgelopen jaren en intensieve gesprekken met de fastfoodsector hebben een duidelijk effect gehad. Bij een groot deel van de fastfoodvestigi...

Booking.com OTA's
Booking.com stapt in taxibranche

Booking Holdings, het moederbedrijf van Booking.com, investeert ongeveer 430 miljoen dollar in de Chinese taxidienst Didi, zo lezen we op taxipro.nl. De bedrijven gaan intensief samenwerken, zodat de diensten goed op elkaar aansluiten. Een geboekte reis kan gecompleteerd worden met een aanvullende t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: