Ewout Hoogendoorn: Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!

1 september 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben het Hosta rapport weer gepubliceerd! Een mooi pak cijfers. Anderen maken ook mooie vergelijkingen en cijferpublicaties. Vervolgens gaan we onszelf eens uitgebreid vergelijken met anderen en constateren dat we het eigenlijk zo slecht niet doen.  Joost Steins Bischop schreef laatst in zijn FD-column over Quantified self waarin je alles van jezelf registreert – van bloeddruk tot locatie – wat het oplevert: interessant, zorgwekkend, helend of vervelend. Het is maar welke reeksen je tegen elkaar afzet, welke data je binnenkrijgt en hoe je die leest. Met de gegevens over de hotellerie is dat natuurlijk niet anders. 

Wat doe je met een boek vol cijfers? Wat helpt het als je al je eigen cijfers ernaast hebt gezet? Het ultieme doel is natuurlijk dat jouw cijfers zo ver mogelijk boven die van de rest uit torenen, bij voorkeur in positieve zin. Dat lukt niet altijd. We krijgen vaak de vraag: 'Goh, ik vraag me af wie er allemaal met jullie survey meedoen en vooral hoe ze dat invullen, wij komen niet aan die resultaten!' Gelukkig krijgen we minstens zo vaak de opmerking:  'Goh, hoe kan het toch dat de GOP van de markt zo beroerd is, als we naar die van ons kijken zitten we daar toch ver boven!' Ik geloof dat er maar weinig hotels op de gemiddelden zitten die we publiceren. Door de mix van bovenstaande reacties voelen wij ons daar toch bijzonder comfortabel bij. 

Wij hopen dat onze 'objectieve' cijfers helpen bij het navelstaren en denken over hoe het bedrijf zich beter kan opstellen naar de (nabije) toekomst. Ik schrijf nabije tussen haakjes, want nadenken over de toekomst is vrijwel altijd alleen de nabije toekomst. Wie kan er serieus verder denken dan over een jaar, of hooguit twee jaar? 

Wanneer het gaat over 'het plaatsen van een stip op de horizon' in de zin van een globale richting waar je naartoe wilt dan heeft het wel meer zin om daar over te spreken. Immers, je kunt op honderd manieren bij die stip aankomen, en omdat de horizon ook voortdurend verandert kun je er alle kanten mee op terwijl je toch iets van een richting hebt aangegeven. En daar moeten cijfers voor worden gebruikt, om te onderbouwen hoe je daar gaat komen! Een bezetting van 50 procent is soms heel veel en soms heel weinig. Dat haal je uit de cijfers van de context met hulp van goede consultants. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: