Ewout Hoogendoorn: Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!

1 september 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben het Hosta rapport weer gepubliceerd! Een mooi pak cijfers. Anderen maken ook mooie vergelijkingen en cijferpublicaties. Vervolgens gaan we onszelf eens uitgebreid vergelijken met anderen en constateren dat we het eigenlijk zo slecht niet doen.  Joost Steins Bischop schreef laatst in zijn FD-column over Quantified self waarin je alles van jezelf registreert – van bloeddruk tot locatie – wat het oplevert: interessant, zorgwekkend, helend of vervelend. Het is maar welke reeksen je tegen elkaar afzet, welke data je binnenkrijgt en hoe je die leest. Met de gegevens over de hotellerie is dat natuurlijk niet anders. 

Wat doe je met een boek vol cijfers? Wat helpt het als je al je eigen cijfers ernaast hebt gezet? Het ultieme doel is natuurlijk dat jouw cijfers zo ver mogelijk boven die van de rest uit torenen, bij voorkeur in positieve zin. Dat lukt niet altijd. We krijgen vaak de vraag: 'Goh, ik vraag me af wie er allemaal met jullie survey meedoen en vooral hoe ze dat invullen, wij komen niet aan die resultaten!' Gelukkig krijgen we minstens zo vaak de opmerking:  'Goh, hoe kan het toch dat de GOP van de markt zo beroerd is, als we naar die van ons kijken zitten we daar toch ver boven!' Ik geloof dat er maar weinig hotels op de gemiddelden zitten die we publiceren. Door de mix van bovenstaande reacties voelen wij ons daar toch bijzonder comfortabel bij. 

Wij hopen dat onze 'objectieve' cijfers helpen bij het navelstaren en denken over hoe het bedrijf zich beter kan opstellen naar de (nabije) toekomst. Ik schrijf nabije tussen haakjes, want nadenken over de toekomst is vrijwel altijd alleen de nabije toekomst. Wie kan er serieus verder denken dan over een jaar, of hooguit twee jaar? 

Wanneer het gaat over 'het plaatsen van een stip op de horizon' in de zin van een globale richting waar je naartoe wilt dan heeft het wel meer zin om daar over te spreken. Immers, je kunt op honderd manieren bij die stip aankomen, en omdat de horizon ook voortdurend verandert kun je er alle kanten mee op terwijl je toch iets van een richting hebt aangegeven. En daar moeten cijfers voor worden gebruikt, om te onderbouwen hoe je daar gaat komen! Een bezetting van 50 procent is soms heel veel en soms heel weinig. Dat haal je uit de cijfers van de context met hulp van goede consultants. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard, een update

'Airbnb vogelvrij verklaard?', zo luidde de kop boven de bijdrage van mijn kantoorgenoten Loes ter Meer en Nico Jacobs in oktober van het vorige jaar. Deze vrees lijkt met de uitspraak van het Europese Hof van 19 december 2019 bewaarheid te zijn geworden. Of zoals Thijs Jacobs eind december ...

Awards Amsterdam
House of Hospitality-awards uitgereikt

Maandagavond 20 januari zijn de eerste House of Hospitality-awards uitgereikt. Dat gebeurde tijdens een feestelijke avond in het nieuwe Nhow Amsterdam RAI Hotel. Tegen een indrukwekkend decor vanaf de 23ste etage werden de winnaars bekendgemaakt in verschillende categorieën waaronder student, d...

Hotelbouwplannen Den Haag
Yays opent 53 serviced appartementen in Den Haag

Yays heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 53 serviced appartementen aan de Koninginnegracht in Den Haag. Het voormalige kantoorgebouw, nabij het Malieveld, zal gerenoveerd en verbouwd worden tot een Yays aparthotel en zal in het vierde kwartaal van 2020 worden geopend. Yays heeft d...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: