Ewout Hoogendoorn: Leve Airbnb, Uber en Blablacar!

1 april 2015 | Ewout Hoogendoorn

Toch heerlijk als een branche weer eens volledig op zijn kop wordt gezet. En zoals te doen gebruikelijk, gebeurt dat door buitenstaanders. De hotellerie is sinds een paar jaar verrijkt met Airbnb, de taxibranche met Uber, Uberpop en Blablacar. Airbnb is eigenlijk volledig bedacht vanuit de visie van de gebruikers van hotels. En die hadden allang in de gaten dat het internet verder was ontwikkeld dan de hotellerie zag. Social media kunnen nu worden ingezet met hun echte doel. De gebruiker kan de aanbieder een rating geven en andersom kan de aanbieder de gebruiker een rating geven, zonder kinnesinne over en weer. Gebruikers en aanbieders bepalen gezamenlijk de markt. Dat is de kracht van Airbnb en Uber.

Uberpop en Blablacar gaan nog een stap verder: gebruikers en aanbieders zijn particulieren die zelf de markt maken! Toch zouden deze niet zo snel kunnen groeien als ze niet enorm zouden worden geholpen door de branche waar ze in werken. Het onvermogen om adequaat te reageren in deze branches is het beste marketinginstrument dat er is. Van de reclamecodecommissie mag je eigenlijk niet zeggen: ons wasmiddel X is beter dan wasmiddel Y, zonder aan allerhande eisen te voldoen. Airbnb en Uber hoeven dat niet te doen, want de hotellerie en de taxibranche doen er al alles aan om hun schreeuwende onvermogen zichtbaar te maken. Ik las een analyse die beschreef hoe dat allemaal al eerder gebeurde bij nieuwe ontwikkelingen in de hotellerie. Onze branche gaat met verstorende nieuwe elementen als volgt om: 1. Negeren: het is te klein om verschil te maken; 2. Negeren: de miljoenen die erin worden geïnvesteerd zijn een vergissing; 3. Blokkeren: proberen om wet- en regelgeving aan te passen om ‘het nieuwe’ te verbieden; 4. Paniek: als stap 3 ook niet werkt; 5. Acceptatie: gaat gepaard met een hoop geweeklaag over de goede oude tijd.

Hoteliers moeten Airbnb zien als een verrijking van de markt, niet een bedreiging. Je kunt leren van hun site, vergelijk die eens met je eigen site! Tegelijkertijd moeten hoteliers zich vanuit hun organisatie sterk maken dat er een level playing field ontstaat. Belastingen moeten worden betaald, aan (brand)veiligheidseisen voldaan. Als dat niet gebeurt, eis dat er wordt gehandhaafd! Maar bovenal: begrijp dat het blijft en een verbreding van de markt is zowel in vraag als aanbod, dus leer er mee omgaan!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: