Ewout Hoogendoorn: Leve Airbnb, Uber en Blablacar!

1 april 2015 | Ewout Hoogendoorn

Toch heerlijk als een branche weer eens volledig op zijn kop wordt gezet. En zoals te doen gebruikelijk, gebeurt dat door buitenstaanders. De hotellerie is sinds een paar jaar verrijkt met Airbnb, de taxibranche met Uber, Uberpop en Blablacar. Airbnb is eigenlijk volledig bedacht vanuit de visie van de gebruikers van hotels. En die hadden allang in de gaten dat het internet verder was ontwikkeld dan de hotellerie zag. Social media kunnen nu worden ingezet met hun echte doel. De gebruiker kan de aanbieder een rating geven en andersom kan de aanbieder de gebruiker een rating geven, zonder kinnesinne over en weer. Gebruikers en aanbieders bepalen gezamenlijk de markt. Dat is de kracht van Airbnb en Uber.

Uberpop en Blablacar gaan nog een stap verder: gebruikers en aanbieders zijn particulieren die zelf de markt maken! Toch zouden deze niet zo snel kunnen groeien als ze niet enorm zouden worden geholpen door de branche waar ze in werken. Het onvermogen om adequaat te reageren in deze branches is het beste marketinginstrument dat er is. Van de reclamecodecommissie mag je eigenlijk niet zeggen: ons wasmiddel X is beter dan wasmiddel Y, zonder aan allerhande eisen te voldoen. Airbnb en Uber hoeven dat niet te doen, want de hotellerie en de taxibranche doen er al alles aan om hun schreeuwende onvermogen zichtbaar te maken. Ik las een analyse die beschreef hoe dat allemaal al eerder gebeurde bij nieuwe ontwikkelingen in de hotellerie. Onze branche gaat met verstorende nieuwe elementen als volgt om: 1. Negeren: het is te klein om verschil te maken; 2. Negeren: de miljoenen die erin worden geïnvesteerd zijn een vergissing; 3. Blokkeren: proberen om wet- en regelgeving aan te passen om ‘het nieuwe’ te verbieden; 4. Paniek: als stap 3 ook niet werkt; 5. Acceptatie: gaat gepaard met een hoop geweeklaag over de goede oude tijd.

Hoteliers moeten Airbnb zien als een verrijking van de markt, niet een bedreiging. Je kunt leren van hun site, vergelijk die eens met je eigen site! Tegelijkertijd moeten hoteliers zich vanuit hun organisatie sterk maken dat er een level playing field ontstaat. Belastingen moeten worden betaald, aan (brand)veiligheidseisen voldaan. Als dat niet gebeurt, eis dat er wordt gehandhaafd! Maar bovenal: begrijp dat het blijft en een verbreding van de markt is zowel in vraag als aanbod, dus leer er mee omgaan!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: