Excuses Airbnb vanwege reclamestunt

26 oktober 2015 |
Excuses Airbnb vanwege reclamestunt<

Onlangs liet Airbnb vol trots weten dat het met de Gemeente Amsterdam een regeling heeft omtrent de afdracht van toeristenbelasting. Dit levert onze hoofdstad ongeveer 5,5 miljoen euro op dit jaar. In San Francisco doet Airbnb hetzelfde, maar daar gaat het bedrijf zelfs een stapje verder. Op verschillende plekken in de stad doken reclameposters van Airbnb op (overigens een opvallend 'offline' actie) waarin suggesties stonden voor de bestemming van het belastinggeld.

Wat te doen met de belastinginkomsten
In San Francisco betaalde Airbnb zo'n 12 miljoen dollar aan toeristenbelasting aan de stad. Op de reclameposters stonden teksten als: 'Lieve openbare bibliotheek. Wij hopen dat jullie een deel van de 12 miljoen dollar besteden aan langere openingstijden van de bibliotheken. Liefs, Airbnb.' Ook de aanleg van extra fietspaden en het vervangen van parkeermeters werd voorgesteld.

Ongehoord
Inwoners van San Francisco vonden de reclamestunt ongehoord, aangezien iedereen belasting betaalt. Dat Airbnb dit doet, is niet meer dan logisch. Om vervolgens te eisen wat er met dat geld gebeurt, zou een behoorlijk agressieve manier van reclame maken zijn. Airbnb heeft inmiddels via Twitter excuses aangeboden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: