Excuses Airbnb vanwege reclamestunt

26 oktober 2015 |
Excuses Airbnb vanwege reclamestunt<

Onlangs liet Airbnb vol trots weten dat het met de Gemeente Amsterdam een regeling heeft omtrent de afdracht van toeristenbelasting. Dit levert onze hoofdstad ongeveer 5,5 miljoen euro op dit jaar. In San Francisco doet Airbnb hetzelfde, maar daar gaat het bedrijf zelfs een stapje verder. Op verschillende plekken in de stad doken reclameposters van Airbnb op (overigens een opvallend 'offline' actie) waarin suggesties stonden voor de bestemming van het belastinggeld.

Wat te doen met de belastinginkomsten
In San Francisco betaalde Airbnb zo'n 12 miljoen dollar aan toeristenbelasting aan de stad. Op de reclameposters stonden teksten als: 'Lieve openbare bibliotheek. Wij hopen dat jullie een deel van de 12 miljoen dollar besteden aan langere openingstijden van de bibliotheken. Liefs, Airbnb.' Ook de aanleg van extra fietspaden en het vervangen van parkeermeters werd voorgesteld.

Ongehoord
Inwoners van San Francisco vonden de reclamestunt ongehoord, aangezien iedereen belasting betaalt. Dat Airbnb dit doet, is niet meer dan logisch. Om vervolgens te eisen wat er met dat geld gebeurt, zou een behoorlijk agressieve manier van reclame maken zijn. Airbnb heeft inmiddels via Twitter excuses aangeboden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: