Fooien: dit zijn de regels

20 juni 2018 | Marijke Stevens

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan.

De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de wet niet terug te vinden en evenmin is de gang van zaken omtrent fooien in de praktijk glashelder, nu er frequent over geprocedeerd wordt.

Op Sint-Maarten speelde vorig jaar een kwestie over de vraag of 'service charge' onderdeel uitmaakte van loon. De werknemer, in dienst als Outlet Supervisor bij een hotel, ontving maandelijks een bedrag aan service charge dat overeenkwam van ongeveer 1/3 maandsalaris. De service charge werd uitbetaald door de werkgever en op het bedrag werd loonbelasting en premieheffing ingehouden. Toen de medewerker ziek werd, ontstond discussie of de service charge nu wel of niet moest worden doorbetaald. In deze kwestie werd geoordeeld dat de service charge onderdeel was van loon in het kader van ziekte, (onder andere) nu de werkgever daarover werkgeverslasten betaalde.

De belastingdienst heeft regels opgesteld hoe om te gaan met fooien. Fiscaal gezien is een fooi 'loon van derden'. Uitgangspunt is dat de werkgever daarover geen voorheffing in de zin van de loonbelasting hoeft in te houden. Dit is enkel anders wanneer bij het overeengekomen loon al rekening wordt gehouden met de ontvangst van fooien. Een medewerker die fooi ontvangt, is daarover wel inkomstenbelasting verschuldigd, fooien moeten dus bij de belastingaangifte als inkomen worden opgegeven.

In Nederland speelt veelal de vraag hoe hoog de fooi is waarop een werknemer nog aanspraak kan maken, zeker wanneer het dienstverband eindigt en de relatie tussen partijen onder druk is komen te staan.

Fooien komen toe aan het personeel. Het personeel mag de verdeling onderling regelen. De werkgever deelt dus niet mee, tenzij de werkgever zelf echt op de werkvloer meewerkt. Wel heeft de werkgever de verplichting inzage te geven in de ontvangen fooien, (ook) die per bank zijn ontvangen. Bij een uitdiensttreding van een werknemer zal dus vastgesteld moeten worden welk deel van de (bancaire) fooienpot die betreffende medewerker nog toekomt.

Hoezeer een werkgever over het algemeen een fooi van harte zal gunnen aan zijn medewerkers, de werkgever zelf heeft er wel de nodige rompslomp aan.

Marijke Stevens
Immix advocaten mediators, www.immix.nl

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: