Fooien: dit zijn de regels

20 juni 2018 | Marijke Stevens

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan.

De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de wet niet terug te vinden en evenmin is de gang van zaken omtrent fooien in de praktijk glashelder, nu er frequent over geprocedeerd wordt.

Op Sint-Maarten speelde vorig jaar een kwestie over de vraag of 'service charge' onderdeel uitmaakte van loon. De werknemer, in dienst als Outlet Supervisor bij een hotel, ontving maandelijks een bedrag aan service charge dat overeenkwam van ongeveer 1/3 maandsalaris. De service charge werd uitbetaald door de werkgever en op het bedrag werd loonbelasting en premieheffing ingehouden. Toen de medewerker ziek werd, ontstond discussie of de service charge nu wel of niet moest worden doorbetaald. In deze kwestie werd geoordeeld dat de service charge onderdeel was van loon in het kader van ziekte, (onder andere) nu de werkgever daarover werkgeverslasten betaalde.

De belastingdienst heeft regels opgesteld hoe om te gaan met fooien. Fiscaal gezien is een fooi 'loon van derden'. Uitgangspunt is dat de werkgever daarover geen voorheffing in de zin van de loonbelasting hoeft in te houden. Dit is enkel anders wanneer bij het overeengekomen loon al rekening wordt gehouden met de ontvangst van fooien. Een medewerker die fooi ontvangt, is daarover wel inkomstenbelasting verschuldigd, fooien moeten dus bij de belastingaangifte als inkomen worden opgegeven.

In Nederland speelt veelal de vraag hoe hoog de fooi is waarop een werknemer nog aanspraak kan maken, zeker wanneer het dienstverband eindigt en de relatie tussen partijen onder druk is komen te staan.

Fooien komen toe aan het personeel. Het personeel mag de verdeling onderling regelen. De werkgever deelt dus niet mee, tenzij de werkgever zelf echt op de werkvloer meewerkt. Wel heeft de werkgever de verplichting inzage te geven in de ontvangen fooien, (ook) die per bank zijn ontvangen. Bij een uitdiensttreding van een werknemer zal dus vastgesteld moeten worden welk deel van de (bancaire) fooienpot die betreffende medewerker nog toekomt.

Hoezeer een werkgever over het algemeen een fooi van harte zal gunnen aan zijn medewerkers, de werkgever zelf heeft er wel de nodige rompslomp aan.

Marijke Stevens

Work Legal is gespecialiseerd in collectief en individueel arbeidsrecht en adviseert o.a. hoteliers.

?Top10-2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: