Gastvrijheidsattitude en de arbeidsmarkt

Auteur: Redactie
F&B 12 september 1998
Gastvrijheidsattitude en de arbeidsmarkt

Pratend over het wel en wee in het F&B, beland je steevast bij de personeelsproblemen. We lopen allemaal te klagen dat er niemand te krijgen is. Wellicht speelt de goed draaiende economie ons parten: men kan schijnbaar makkelijker dan vroeger opklimmen naar een hogere functie, of het hotelwezen verruilen voor een andere sector. Daardoor is de spoeling in de onderste laag dun geworden.

Op het supervisie- of managementniveau doet zich een ander probleem voelen: we willen mensen hebben met de juiste attitude en (!) met ervaring. Helaas komen we tijdens sollicitatieprocedures steeds meer 'jobhoppers' tegen. Op de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, waar de vereniging afgelopen december uitgenodigd was voor een discussie, hebben we geleerd dat tegenwoordig een nieuw soort studenten wordt afgeleverd. Deze 'hospitalitystudenten' sluiten - in tegenstelling tot wat menigeen denkt - wel degelijk aan op de wensen van het bedrijfsleven, maar eerder op die van de banken en de verzekeringsmaatschappijen dan op die van de hotels. Meer en meer wordt er over gesproken dat de hotellerie zich niet langer moet opstellen als een harde leerschool: onderop beginnen; veel uren maken; weinig verdienen; daar tekent geen student meer voor.

Uit statistieken blijkt dat een student best bereid is om binnen een bedrijf 'een leerschool te doorlopen', maar dan wel één met vooruitzichten. Hij wil graag weten wat, waar en op welk niveau hem iets geleerd wordt. Uiteraard kunnen alleen de grote ketens dit soort trainingen aanbieden. Deze ontwikkeling zou - op het eerste gezicht - betekenen dat kleinere hotels geen kans meer hebben, maar dat valt mee: de uitgetrainde student die na een paar jaar verkennen voor huisje, boompje, beestje kiest, is niet meer zo flexibel.

Trainingen, salaris, zekerheid, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden, vrije tijd, pensioen; het zijn allemaal sleutelwoorden voor de huidige arbeidsmarkt. Eén begrip wordt te weinig genoemd: gastvrijheid. Daar komt de gast immers voor; daar betaalt hij in de meeste gevallen voor. Laten we ervoor waken dat de partijen op de (arbeids)markt dat niet uit het oog verliezen.

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws