Gastvrijheidsattitude en de arbeidsmarkt

12 september 1998 | Redactie
Gastvrijheidsattitude en de arbeidsmarkt

Pratend over het wel en wee in het F&B, beland je steevast bij de personeelsproblemen. We lopen allemaal te klagen dat er niemand te krijgen is. Wellicht speelt de goed draaiende economie ons parten: men kan schijnbaar makkelijker dan vroeger opklimmen naar een hogere functie, of het hotelwezen verruilen voor een andere sector. Daardoor is de spoeling in de onderste laag dun geworden.

Op het supervisie- of managementniveau doet zich een ander probleem voelen: we willen mensen hebben met de juiste attitude en (!) met ervaring. Helaas komen we tijdens sollicitatieprocedures steeds meer 'jobhoppers' tegen. Op de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, waar de vereniging afgelopen december uitgenodigd was voor een discussie, hebben we geleerd dat tegenwoordig een nieuw soort studenten wordt afgeleverd. Deze 'hospitalitystudenten' sluiten - in tegenstelling tot wat menigeen denkt - wel degelijk aan op de wensen van het bedrijfsleven, maar eerder op die van de banken en de verzekeringsmaatschappijen dan op die van de hotels. Meer en meer wordt er over gesproken dat de hotellerie zich niet langer moet opstellen als een harde leerschool: onderop beginnen; veel uren maken; weinig verdienen; daar tekent geen student meer voor.

Uit statistieken blijkt dat een student best bereid is om binnen een bedrijf 'een leerschool te doorlopen', maar dan wel één met vooruitzichten. Hij wil graag weten wat, waar en op welk niveau hem iets geleerd wordt. Uiteraard kunnen alleen de grote ketens dit soort trainingen aanbieden. Deze ontwikkeling zou - op het eerste gezicht - betekenen dat kleinere hotels geen kans meer hebben, maar dat valt mee: de uitgetrainde student die na een paar jaar verkennen voor huisje, boompje, beestje kiest, is niet meer zo flexibel.

Trainingen, salaris, zekerheid, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden, vrije tijd, pensioen; het zijn allemaal sleutelwoorden voor de huidige arbeidsmarkt. Eén begrip wordt te weinig genoemd: gastvrijheid. Daar komt de gast immers voor; daar betaalt hij in de meeste gevallen voor. Laten we ervoor waken dat de partijen op de (arbeids)markt dat niet uit het oog verliezen.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: