Gastvrijheidssector zoekt weg uit crisis

25 september 2013 |
Gastvrijheidssector zoekt weg uit crisis<

Het ziet er slecht uit voor de Nederlandse gastvrijheidssector. Cijfers over de eerste jaarhelft van 2013 tonen een krimpende vakantiemarkt. Een meerderheid van de Nederlanders
bezuinigt en bespaart op vakantie en etentjes. Zo brachten Nederlanders van oktober 2012 tot maart 2013 zes procent minder vakanties door dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit het 32e Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en NBTC Holland Marketing. De gastvrijheidssector staat voor een grote uitdaging om een weg te vinden uit de crisis.

Onverwachte groei in 2012
Tegen de verwachting de van de onderzoekers in groeide de Nederlandse vakantiemarkt in 2012 nog met ruim één procent tot 36,7 miljoen vakanties. Men bleef echter gemiddeld iets dichter bij huis, ging korter op vakantie en ook de reissom was lager. In navolging van het wereldwijde toerisme deed het inkomend toerisme naar Nederland het beter. Nederland mocht in 2012 een recordaantal van 11,7 miljoen buitenlandse gasten ontvangen. Vooral de hotel- en bungalowsector profiteerden daarvan. Ook in de horecasector was volumegroei zichtbaar, met name voor de hotels, maar ook voor restaurants. Dit dankzij het feit dat de prijzen laag werden gehouden. Consumenten besteden minder en maken vaker gebruik van korting- en veilingsites.

Sociale netwerksamenleving
Er lijkt in algemene zin een omslag plaats te vinden naar een meer sociale netwerksamenleving. Consumenten gaan elkaar, geholpen door technische mogelijkheden, opzoeken en zonder bedrijven of instanties hun zaken regelen. De gastvrijheidssector kiest daarnaast voor een topsectorbenadering om haar veerkracht te tonen en innovatie te stimuleren. Meer lezen over deze topsector?
Mariska van Gorp

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: