Geen derde driesterrenrestaurant erbij

23 november 2010 |
Geen derde driesterrenrestaurant erbij<

Michelin bracht op 23 november de Michelingids Nederland 2011 uit. Er zijn geen extra sterren bijgekomen in de categorieën 'drie sterren' en 'twee sterren'. De top van de Nederlandse gastronomie behoudt de status quo. Geen derde ster dus voor in de wandelgangen genoemde 'kanshebbers' Beluga en Inter Scaldes, geen tweede ster voor 'potentiële winnaars', zoals restaurant Ivy.

Geen verschuiving
Net als bij de andere grote restaurantgidsen zijn er geen grote verschuivingen waar te nemen binnen de topregionen van de Michelingids. Er werden dit jaar ook geen 'espoirs' toegekend. Dit kenmerk wordt uitgedeeld aan restaurants die dicht bij een opwaardering zitten van twee naar drie sterren. Of van één naar twee sterren.

Criteria Michelin
Waarop beoordelen de inspecteurs van de Rode Gids? Dat is een veelgehoorde vraag. De toekenning van sterren berust op een vijftal punten: de kwaliteit van de gebruikte producten, de beheersing van kooktechnieken en smaken, hoe de persoonlijkheid van de chef in zijn gerechten doorklinkt, de prijs-kwaliteitverhouding, en de constantheid van de prestaties door de tijd heen en over de hele kaart.

Budgetvriendelijk
Jaar na jaar stelt Michelin alles in het werk om een selectie te maken die de rijkdom van de gastronomie en het hotelwezen in Nederland weerspiegelt. Tegelijkertijd beantwoordt de selectie ook aan de verwachtingen van de lezers. De moeiwe gids bevestigt ook voor komend jaar een ontwikkeling die sinds enkele jaren duidelijk zichtbaar is in de gastronomische wereld, namelijk lekker en budgetvriendelijk tafelen voor iedereen toegankelijk maken.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: