Geen responsive website? Einde verhaal!

26 maart 2015 |
Geen responsive website? Einde verhaal!<

De strijd om directe boekingen duurt voort. De OTA’s staan sterker dan hotelketens en individuele hotels, aangezien zij meer budget
vrij (kunnen) maken voor PPC (pay per click). Hotels die sterk staan in het binnenhalen van directe boekingen hanteren drie pijlers: visibility, conversion en retention.

Herhalingsbezoek niet meer vanzelfsprekend
Het is algemeen bekend dat het directe kanaal - zoals de eigen website - het goedkoopst en meest winstgevend is, vergeleken met externe partijen. Bovendien is de relatie met de gast sterker. Toch zijn boekingspatronen van consumenten tegenwoordig lastig te doorgronden en is een herhalingsbezoek niet meer vanzelfsprekend. Loyaltyprogramma’s worden steeds intensiever ingezet om de boekingssites te omzeilen; denk daarbij aan het aanbieden van gratis wifi of gebruik van fitnessfaciliteiten bij een directe boeking. Klinkt heel aardig, maar er is één klein probleempje: uw directe kanaal (de eigen website) wordt niet goed gevonden. Wat te doen?

PPC is (te) duur: liever SEO
Tegenwoordig hebben hotels en hotelketens al moeite genoeg om het hoofd boven water te houden, terwijl OTA’s zowel relatief als in absolute zin significant meer te besteden hebben aan SEO en PPC. Sterker nog: Booking.com spendeert de helft van de commissie van iedere boeking aan PPC. Probeer daar maar eens wat tegenover te stellen… Zonder een goede SEO-strategie bent u overgeleverd aan de OTA’s, want u wilt liever niet vastzitten aan het dure systeem met PPC. Steek daarom geld en energie in SEO en het verdient zich terug; met visibility, directe boekingen en uiteindelijk ook met loyaliteit.

SEO anno 2015
Voor wie onder een steen gelegen heeft gedurende de afgelopen 20 jaar: SEO is – simpel gezegd – de optimalisatie van uw website, zodat deze goed gevonden wordt door zoekmachines. In de praktijk richt men zich op Google, aangezien dat de meest gebruikte zoekmachine is. De zoekmachine bepaalt hoe relevant uw website is, wanneer er een zoekwoord wordt ingetypt. SEO optimaliseren betekent dat de website voorzien wordt van techniek en content om beter gevonden te worden.

Linkbuilding
Tot voor kort werd linkbuilding overmatig veel ingezet, waardoor er een levendige handel ontstond in linkruil en het plaatsen van links in advertenties, artikelen en zelfs blog posts. In zulke extreme mate, dat de obsessie voor linkbuilding ertoe heeft geleid dat er websites zijn die een zeer magere inhoud hebben en toch beter presteren dan inhoudelijk meer relevante en sterkere websites. Google gaat hier echter paal en perk aan stellen. Links worden enkel gewaardeerd wanneer de inhoud van de website met de links overeenstemt en de keywords er ook goed bij passen. Zoekmachines worden steeds slimmer, dus eerlijkheid wint het van linkruil. Wie zich met SEO bezighoudt, kan zich anno 2015 beter focussen op CTR (Click-Through-Rate), bounce rate, de tijd op de pagina en ‘social engagement’.

Responsive websites
Dan de optimalisatie van techniek. U heeft er vast al veel over gehoord: responsive websites. Iedereen die goed gevonden wil (blijven) worden, moet over naar een dergelijke website. Google toont nu al een ‘mobile friendly’ label en gaat ook daadwerkelijk de ranking aanpassen. Om te bepalen of een website geschikt is voor mobiel, wordt op een aantal aspecten gelet. Ten eerste wordt er gekeken naar softwaregebruik. De webpagina’s moeten algemeen toegankelijk zijn; dat betekent bijvoorbeeld dat er geen gebruik wordt gemaakt van flash (een enigszins verouderde technologie, zelfs Youtube heeft al gekozen voor HTML5). Daarnaast is de vormgeving belangrijk. De tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen. Ook moet de inhoud worden geschaald op basis van schermgrootte. Gebruikers moeten de pagina kunnen bekijken zonder horizontaal te schuiven of te zoomen. Als laatste zijn de links op de webpagina belangrijk. De gebruiker moet de afzonderlijke links kunnen gebruiken zonder per ongeluk op een verkeerde link te klikken. De links moeten dus ver genoeg uit elkaar staan om mobiel gebruikersgemak te garanderen.

Mobile first
Het ontwerpen van websites heeft met de focus op responsive websites een verandering ondergaan. Het ‘mobile first’ principe wordt bij het ontwerpen steeds vaker toegepast. Hierbij wordt de nieuwe website specifiek ontworpen voor de smartphone (dat is immers de optie met het kleinste scherm). Dit ontwerp en de mogelijkheden worden vervolgens opgeschaald wanneer de viewport (het scherm) groter wordt. Voordeel: essentiële informatie is altijd zichtbaar, aangezien daar de focus op ligt in het beginstadium van het ontwerp. Niet zo’n gekke ontwikkeling, aangezien al bijna veertig procent van het websiteverkeer door mobiele devices wordt gegenereerd.

Conclusie
OTA’s hebben een voorsprong. Niet alleen de content is relevanter dan op de meeste hotelwebsites, maar ook de SEO hebben zij beter op orde. Er is echter geen man overboord: Google verandert eens in de zoveel tijd de parameters, waardoor de organische zoekresultaten ook veranderen. PPC zal belangrijk blijven (Google wil zijn melkkoe niet verliezen), maar SEO zal nieuwe kansen bieden. Met een grotere focus op mobile devices moet er nog eens goed naar het ontwerp en de inhoud van de hotelwebsite gekeken worden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: